Silnice R53 z Pohořelic do Znojma je téměř rovná. Zrádné zatáčky číhají na řidiče před Lechovicemi na Znojemsku. Mnozí už tam svá auta neubrzdili. Rozbili je buď o strom, nebo narazili do aut v protisměru. Policisté přiznávají, že úsek je životu nebezpečný, ale nemohou s tím nic dělat.

„V nebezpečném úseku je dvojitá čára, která řidiče upozorňuje, že nesmějí předjíždět. Lidé za volantem jsou ale neukáznění, což je příčinou mnoha dopravních nehod s těžkými následky,“ říká šéf jihomoravské dopravní policie Leoš Tržil. Denně jezdí po silnici R53 tisíce automobilů. Silnice vede přitom kopcovitým terénem, který neumožňuje dostatečný přehled při předjíždění.

Bezmocná policie


Většinu tragických nehod zaviní řidiči, proti kterým je policie bezmocná. Jen za letošní půlrok se na R53 stalo více než osmdesát nehod, při nichž zahynuli čtyři lidé.

„Nevím, jak má policie ovlivnit to, že řidiči nerespektují předpisy, nevěnují se řízení a předjíždějí v místech, kde nesmějí,“ krčí rameny šéf jihomoravské dopravky nad smutnými statistickými čísly s počtem obětí dopravních nehod.

Do začátku října zahynuly na silnicích Jihomoravského kraje přes dvě stovky lidí. „Zajímavé je, že spousta tragických havárií se odehrála v místech, kde za posledních pět let nebyl ani ťukanec,“ dodal Tržil.

To, že si řidiči nedělají těžkou hlavu z předpisů, ukázala i nedávná dopravní akce znojemských policistů, kteří se zaměřili na nebezpečné úseky.

„Pět řidičů předjíždělo přes dvojitou čáru,“ uvedla mluvčí znojemské policie Lenka Drahokoupilová. Další řidiči pak podle ní jeli po silnici první třídy dokonce větší rychlostí, než jaká je povolená na dálnici.

Karambolů možná ubude za pár let. Ředitelství silnic a dálnic totiž na konci letošního roku zahájí rozsáhlou rekonstrukci zmíněné „silnice smrti“. Oprava jedné z nejvytíženějších a nejnebezpečnějších silnic s množstvím smrtelných nehod bude stát víc než půldruhé miliardy korun.

„Silnici narovnáme kvůli většímu rozhledu a po celé délce ji rozšíříme na zhruba dvanáct metrů,“ uvedl ředitel jihomoravského ředitelství silnic a dálnic Jiří Rupp. Rekonstrukce by podle něj měla skončit do deseti let.

Projekt počítá také s rekonstrukcí křižovatek a doplněním o samostatné odbočovací pruhy. Nyní jej posuzují odborníci na životní prostředí. Rekonstrukce má pět etap. První – obchvat Lechovic – začne ještě letos. Jednotlivé úseky budou v době oprav uzavřené a řidiče čekají objížďky. Ty dopravu zbrzdí.

Někteří řidiči změnu vítají, i když je daleko. „Pokud se sníží počet mrtvých, bude to úspěch. Vláda by také měla přemýšlet o dálnici D1, která je v katastrofálním stavu,“ řekl například sedmadvacetiletý řidič Petr Navrátil.