VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Inspektor: Pilot věděl, že do vzduchu nesmí

Znojmo/Miroslav - Necelý týden po tragické havárii malého letadla, ve kterém blízko letiště u Miroslavi zahynul jednapadesátiletý pilot, hovoří inspektor Milan Pecník z Ústavu pro zjišťování příčin leteckých nehod o tom, co nehodě předcházelo.

11.4.2008
SDÍLEJ:

Tragická nehoda ultralightu u MiroslaviFoto: DENÍK/Daniel Smola

Co bylo příčinou pádu letadla?
Prvotní příčinou pádu bylo bezesporu zastavení motoru. Podle svědků totiž motor šel špatně už při vzletu letadla.
Nemusí to být ale problém motoru. Pilot mohl mít potíže s palivem, palivovou instalací a podobně. Teprve dnes budeme pracovat na vyloučení závady na motoru. Šéf techniků byl ve středu na letišti, kde police rozpečetila trosky letadla a my jsme si vzali motor ke zkoumání. Stav motoru bude posuzovat komise. Postupujeme krok za krokem.

Jsou ultralighty nebezpečné?
U letadla této kategorie musí pilot vždy počítat s tím, že se mu motor může kdykoliv zastavit. Tato kategorie totiž nemá tak přísné požadavky na certifikaci kvality motoru.

O jakou kategorii letadla tedy v tomto případě vlastně šlo?
To letadlo v podstatě nemělo kategorii. Vysvětlím to podrobněji. Za předpokladu, že by se jednalo o dvoumístné letadlo, tak by mohlo vážit čtyři sta padesát kilogramů. To je takzvaná vzletová hmotnost, což je hmotnost letadla i s pilotem, palivem a se vším v něm. Tohle letadlo ale bylo jen jednomístné a jeho maximální hmotnost by měla být nejvýše tři sta kilogramů. Havarované letadlo však prázdné, bez pilota a bez paliva vážilo celkem tři sta pět kilogramů.

Mohlo tedy vůbec do vzduchu?
Můžu říci, že letadlo nemělo z letecké amatérské asociace povoleno létat. Asociace totiž ještě před tragickou havárií pilota dopisem vyzvala, aby imatrikulaci odstranil, protože letadlo nesplnilo předpoklady pro to, aby mohlo být v kategorii sportovních létajících zařízení.

Pilot tedy věděl, že letadlo nemá ve vzduchu co dělat?
Ano. Musel to vědět. Také to mohla být jedna z příčin nehody. Když totiž pilotovi vysadil motor, měl se podle zásad pokusit sedat na zem před sebe. Jako instruktor své žáky učím, pokud se jim tohle stane po vzletu, nedělat žádné zatáčky a sedat před sebe. On se asi snažil letadlo dostat zpátky na letiště. Možná se obával, že když sedne do pole, které bylo měkké, může spadnout na nos či na záda. V případě nehody by se pak přišlo na to, že letadlo nemělo ve vzduchu co dělat. Proto se zřejmě snažil dostat zpátky na letiště. To je chyba, kvůli které už zahynuly desítky pilotů.

V jaké výšce se pilot chtěl obrátit na letiště?
Pokud je letadlo ve výšce sto metrů, může pilot udělat zatáčku maximálně devadesát stupňů. Ani z výšky sto metrů se tedy nelze obrátit a vrátit zpátky na letiště. Havarované letadlo však bylo ve výšce asi padesát metrů. V tom případě pilot mohl točit o třicet, čtyřicet stupňů doleva nebo doprava. Letadlo v těchto případech, kdy letí bez motoru, velmi rychle ztrácí výšku a z takové zatáčky pak snadno spadne.

Havarované letadlo bylo domácí výroby?
Ano, šlo o repliku Zlínu 50, který si pilot vyráběl zřejmě v hangáru na letišti. To vše však bez požehnání oficiálních úřadů.

Pilot byl bývalý profesionál. Jak je možné, že takto hazardoval?
Nevím. Šlo o pilota, který měl zkušenosti v oboru ultralightů. Měl platný pilotní průkaz, byl instruktorem a měl i kvalifikaci zkušebního pilota. Měl tedy vzdělání a byl natolik erudovaný, že měl vědět, že s takovým strojem do vzduchu nesmí. Jako instruktor má navíc dohlížet na pořádek ve vzduchu.

Je podobný případ v republice ojedinělý?
Ne. Bohužel, podobné případy se občas stávají. Za pět let pamatuji například dva podobné tragické případy, kdy piloti letěli bez platného pilotního průkazu, nebo neměli zdravotní kvalifikaci. Dvakrát či třikrát ročně letí pilot i s alkoholem v krvi. A to by se nemělo stát vůbec. To je špatné.

Autor: Dalibor Krutiš

Místo události:
11.4.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Hokejisté Přerova (ve žlutém) v přípravě proti Orlům Znojmo.

Orli si na Zubrech smlsli. Přerov dostal od Jihomoravanů „bůra"

Architekti chtějí zaujmout vinaře. V krojích.

Architekti chtějí zaujmout vinaře. V krojích

Více nehod motorkářů v kraji: letos již čtyři mrtví, přibylo i zraněných

Jižní Morava – Horké léto a vášeň pro rychlost plní jihomoravské silnice motorkáři a policejní statistiky novými záznamy o dopravních nehodách. Poslední s tragickými následky vyšetřovali policisté devátého srpna u Čejkovic na Hodonínsku.

Výměny žížal? Nadšenci se navzájem hledají na mapě

Jižní Morava - Kromě třídění odpadu začali lidé v domácnostech používat žížalí kompostéry. Vznikla i mapa, díky které se mohou navzájem kontaktovat. Zapojili se nadšenci na Znojemsku a Hodonínsku.

Reakcí na bodnutí přibývá. Hmyz útočí i na lékaře

Brno /ANKETA/ - Nejprve pobodali sršni mladého muže, poté zaútočili na dvě posádky záchranářů a kolemjdoucí. Scéna jako z hororu se odehrála v neděli večer v brněnské Bystrci. Výjezdů k lidem, u nichž se projeví alergická reakce na bodnutí včelou, vosou či sršněm, je podle odborníků v létě výrazně více.

Pěstujeme olivy

I u nás se dají vypěstovat olivovníky. Můžete je mít i doma, vždyť naprosto nejlepší pro naše podmínky je jejich pěstování v květináčích. A tak se jich nebojte a pojďme společně na to.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení