Znojemský rodák, který dříve závodil třeba za Spartu Praha, by rád dostal svůj tým mezi profesionály.

Jak vůbec vznikl Focus Cycling Znojmo?
Tým Focus Cycling Znojmo je v podstatě jen aktuální název podle hlavního sponzora klubu. Tým byl založen již dávno předtím. Dříve se jmenoval jednoduše Cyklistický klub Znojmo.

Kdy jste si začal pohrávat s myšlenkou elitního cyklistického týmu?
S myšlenkou vybudovat vlastní cyklistický klub jsem se poprvé zaobíral před několika lety, kdy jsem působil v pražské Spartě. Loni na podzim jsem oslovil Tomáše Konečného, jednoho z našich nejlepších profesionálu z dob nedávno minulých, a postupně jsme začali budovat silniční stáj. Cílem je v příštím roce fungovat s profi licencí kontinentální­ho týmu.

Tým už v takové fázi musí být dost široký, ne?
Čítá osm závodníků, z nichž každý má nějakou specializaci. Nemáme totiž jasného lídra, který by musel na každém závodě zajíždět skvělé výsledky. Vše se podřizuje buď danému specialistovi nebo jezdci s nejlepší formou. Pro něj pak na závodě celý tým pracuje.

Takže žádné konkrétní cíle?
Závodní vrchol nemáme. Každý závod je pro nás důležitý a jdeme do nich s cílem vyhrát. V cyklistice se bere jenom výhra, nic jiného. V tomto sportu platí, že druhý je první, kdo prohrál.

Jste šéfem klubu. Co je vůbec náplní vaší práce?
Obnáší to prakticky všechno od A až po Z. Na začátku je potřeba vymyslet zajímavý sportovní projekt, který nabídnete potencionálním sponzorům. Poté je potřeba vše materiálně zabezpečit. Důležitý je také výběr závodníků. Je potřeba je vybírat povahově, aby si k sobě sedli. Jen tak zajistíte týmovost. Pak už je to příjemnější. Vybrat závody a zvolit strategii.

Když jsme u strategie, kdo ji má na starosti?
Tu má plně v moci Tomáš Konečný. Určí lídra závodu, taktiku, práci pro každého jednotlivce. V průběhu závodu reaguje na danou situaci a upravuje z doprovodného vozidla taktiku a úkoly pro nás závodníky.

A co rozpočet. Jaký je u takového týmu?
Rozpočet bych rozdělil do roviny ideální, což je zhruba šest milionů a reálný, který je poloviční. Většinu kol do týmu máme zdarma. Ostatní materiální zabezpečení, které tým kupuje, je prakticky za výrobní cenu. Nejvíce klub stojí vybudování zázemí, jako jsou auta, dresy, příprava v zimním období a podobně. Jeden závodní víkend v České republice stojí v průměru patnáct tisíc, v zahraničí to je dvojnásobek.

Cyklistika je obrovská dřina. Je vůbec prostor pro legrácky?
To víte, že ano. Bez toho to ani nejde. Závod je nesmírně psychicky náročný. Musíte být neustále ve střehu, sledovat vývoj závodu, dávat pozor na auta u krajnice, ostrůvky a samotné závodníky. Cesta domů vždycky přinese něco úsměvného. Většinou totiž panuje dost uvolněná atmosféra.

Sledujete třeba nějaké mladé nadějné cyklisty?
Samozřejmě. Rád bych měl tři až čtyři takové jezdce brzy v týmu. Je potřeba jim dát šanci, aby ukázali co umí a hlavně aby předvedli své schopnosti.