VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sportujte se Znojemským deníkem Rovnost – 21. díl

Znojmo - Seriál o cvičení tentokrát nahlédne do samotné historie fitness center. Ta kupříkladu bývala dříve výsadou mužů. Ženy sice posilovny nyní navštěvují, ale stále jsou oproti mužům v menšině. Trenér fitness první třídy Luboš Bednář zažil počátky vzniku posiloven u nás a přináší svůj pohled na celou věc.

10.5.2013
SDÍLEJ:

Luboš Bednář.Foto: DENÍK/ Romana Holišová

Jako pamětník začátků fitness center můžete porovnávat jejich vývoj i klientelu. Můžete k tomu něco říct?

Komerční fitcentra, jak je známe dnes, začala vznikat brzy po revoluci v roce 1989. Mnohá se vytvořila na základě již fungujících oddílů kulturistiky či jiných sportovních oddílů, jiná vznikla zcela nově. Kulturistické oddíly tím vyšly z jakéhosi gheta a otevřely se široké sportovní veřejnosti.

Do té doby se jednalo o úzce zaměřené sportovní odvětví s nálepkou „buržoazního sportu" čili s minimální podporou státu, jehož centrálně řízené orgány podporovaly pouze vybraná sportovní odvětví, mezi něž kulturistika nepatřila.

Tomu odpovídala i klientela těchto oddílů, která se skládala vesměs ze zapálených sportovců, kteří věděli, že je nečeká ani sláva, ani peníze, o to víc však byli svému sportu oddaní. A protože nefungoval ani komerční sektor, tak když jsme chtěli například nový posilovací stroj, tak jsme si museli sehnat materiál a prostě si ho vyrobit.

Změnila se od těch dob i klientela fitcenter?

Řekl bych, že podstatně. Kromě sportovců si do nich začali nacházet cestu i běžní návštěvníci, kteří zde řešili svoje zdravotní a kondiční problémy a chtěli si odpočinout od stále větších životních a pracovních stresů. Ve fitcentrech bylo rovněž možno vidět stále více žen, což bylo dříve naprostou výjimkou. Je to dáno i čím dál pestřejší nabídkou různých pohybových aktivit, která moderní fitka nabízejí.

Pro mnohé ženy muselo být obtížné vstoupit na půdu do té doby vyhrazenou převážně mužům…

To bohužel dosud přetrvává. A musím dodat, že zbytečně. Obava, že by ženy v posilovně někdo okukoval, natož obtěžoval, je jeden z přetrvávajících omylů. Nicméně pro ty cvičenky, pro které by sportování s muži pod jednou střechou představovalo neřešitelný problém, vznikla dámská fitcentra, do nichž je vstup mužům zakázán. Nedávno jsem dokonce v tisku četl úvahu, zda se nejedná o diskriminaci mužů. Tento problém řešil ombudsman. To je ale spíš příklad pro zasmání. Úvaha totiž pokračovala obavou, zda nezačnou vznikat třeba koupaliště jen pro ženy nebo na druhé straně třeba hospody jen pro muže, kde by muži nebyli při konzumaci vystaveni nevhodným pohledům a poznámkám žen. V takovém světě bychom asi žít nechtěli.

Co služby osobních trenérů? Kdy se tato nabídka objevila?

Také již v počátku devadesátých let. Zpočátku neobvyklá služba, do té doby známá spíš ze světa celebrit, se rychle etablovala na trhu a dnes je brána zcela standardně.

Jaká klientela se uchází o vaše služby osobního trenéra? Převažují muži, nebo ženy?

Mám klienty z různých profesí i sociálních vrstev. Převažují však manažeři a podnikatelé, kteří jsou časově i finančně nezávislí, ale na druhou stranu znají cenu peněz a požadují kvalitní služby. Zhruba polovinu tvoří stálí klienti, zbytek jsou cvičenci, kteří potřebují třeba jen pár lekcí pro základní orientaci a vytvoření cvičebního plánu nebo chtějí poradit s konkrétním problémem. Asi polovinu všech klientů tvoří ženy.

To je poměrně hodně, vzhledem k tomu, že žen bývá v posilovně stále méně než mužů…

Ano, je to tím, že ženy si nechají spíše poradit než někteří muži. Těm v tom někdy brání ješitnost, jiní zase věří ve všemocnost informací z internetu. Ty jsou však často zavádějící a nemají univerzální platnost. Individuální přístup vyškoleného trenéra proto zůstává nezastupitelný.

Autor: Romana Holišová

10.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Jak reklamovat koupený dům či byt

Ilustrační foto.

Mobilní rozhlas pomůže také v krizi, slibuje autor. V kraji ho využívá 39 obcí

Zábava v plastové kouli? Lide v ní hrají fotbal nebo se promenádují po vodě

Jižní Morava /LÉTO V POHYBU, INFOGRAFIKA/ - Koho by nelákalo chodit po vodě? I na jižní Moravě si zájemci mohou aspoň vzdáleně vyzkoušet, jaké to je. Na čtyřech místech v regionu lze otestovat aquazorbing, tedy pohyb v nafouknuté plastové kouli na hladině. Věnuje se mu sedmý díl seriálu Deníku Rovnost Léto v pohybu.

Zarážení hory pomáhá ochránit vinohrady. Vinaři soudili i skupinku zlodějů

Tasovice /VIDEO/ - Slavnost Zarážení hory pořádali v sobotu už potřetí obyvatelé Tasovic a Spolek vinařů svatého Klementa. Všude bylo plno vína, krojů a moravských písní. "Věřím, že se všichni při písničce a skleničce dobrého vína společně pobavíme a navíc pomůžeme ochránit naše vinohrady v době zrání před chorobami, špačky, zlým počasím a zloději. Hrdě můžeme prohlásit, že naše právo platí už od šestého století," řekl na úvod za pořadatele slavnosti František Houšť.

Kometa a Orli se bijí i v přípravě: Nenecháme si všechno líbit, říkají

Brno, Znojmo – Přátelské utkání v hokeji? Spíš používejme termín přípravné. O nevraživost a bitky totiž není nouze ani v letošním létě. I hokejisté jihomoravských celků Komety Brno a Orlů Znojmo už při prověrkách na novou sezonu shodili rukavice. „Párkrát jsem se porval i v přátelácích. Nerozlišuju, jestli je to příprava, nebo ostrý zápas, každý jde do utkání naplno,“ řekl znojemský bek Jan Lattner.

Na táboře se každoročně vracím do dětství, říká vedoucí skautského oddílu

Vyškov - Jednu košili nosí, i když ne dennodenně, už patnáct let. Přesně tak dlouho je Helena Dvořáková z Vyškova skautkou. Ke kroji, který si tehdy pořídila, se váže spousta jejích vzpomínek. „Abych se stala členkou Junáku, maminka na mě ušila boudu. Teď si život bez skautingu neumím představit,“ říká pětadvacetiletá vedoucí vyškovského dívčího oddílu Kasiopea, která se stará o sedmnáct jeho členek. Podesáté s nimi letos jako hlavní vedoucí vyrazila na tábor do Otaslavic.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení