VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sportujte se Znojemským deníkem Rovnost 7. díl

Znojmo - Samotné cvičení není jen o cvičení. Lidé by měli dbát na dokonalé protažení před a po cvičení, aby jejich námaha splnila pravý účel. Určitě není od věci se také zamyslet nad tím, jak se stravujeme. Na to vše odpovídá v dalším dílu seriálu trenér fitness první třídy Luboš Bednář.

11.1.2013
SDÍLEJ:

Luboš Bednář.Foto: DENÍK/ Romana Holišová

Jak důležitý je při cvičení strečink a jakým způsobem ho provádět?

Strečink by měl být samozřejmou součástí tréninku, bohužel však bývá velmi často podceňován. Ve vztahu ke cvičení v posilovně rozlišujeme dva druhy strečinku. Před vlastním posilováním se doporučuje aktivizační dynamický strečink. Jsou to v podstatě rychlé kmitavé a krouživé pohyby končetin a trupu, jejichž účelem je tělo lehce protáhnout, zahřát a připravit na posilovací zátěž.

Po posilování provádíme takzvaný statický strečink, což znamená protažení v celém rozsahu pohyblivosti v té části těla, kterou jsme předtím procvičili, a setrváme v této poloze nejlépe několik desítek vteřin. Tento strečink zamezí zkracování svalů, ke kterému během posilování dochází.

Dalším účelem statického strečinku je rychlejší odvod metabolitů, které se vytvářejí při svalové práci, a lepší přísun kyslíků a výživných látek do svalu. Statický strečink doporučuji provádět buď po odcvičení poslední série cviků na konkrétní svalovou skupinu, nebo až na konci celého tréninku. Nikoliv mezi sériemi. To by mohlo v důsledku nadměrného protažení snížit pružnost svalu, a tím i jeho sílu.

Kromě statického strečinku procvičených svalových skupin je nezbytné protáhnout i ty svalové skupiny, které mají tendenci ke zkracování, popřípadě již zkrácené jsou. Bývají to např. prsní svaly, flexory kyčle nebo bederní vzpřimovače spodní část zad. Strečink je třeba provádět intenzivně, ale pouze do lehké, ještě příjemné bolestivosti. Omezil bych strečink v případě hypermobility. Tomuto tématu jsem se věnoval v jedné z minulých odpovědí.

Jakým způsobem mám upravit jídelníček, aby byl můj výsledek cvičení co nejviditelnější?

Neuvádíte, co je cílem vašeho cvičení, takže na obecný dotaz mohu dát pouze obecnou odpověď. Stravujte se tak, aby byl váš jídelníček vyvážený a aby v něm nechyběly žádné důležité živiny, a to ve správném poměru. Mám na mysli především bílkoviny, sacharidy a tuky. Nezbytný je rovněž dostatečný příjem vitamínů, minerálních látek, vlákniny a tekutin.

Celkový energetický příjem, poměr již zmíněných makroživin a načasování jejich příjmu, se řídí právě tím, jestli chcete hubnout, přibrat, nebo třeba jen zpevnit tělo, popřípadě zlepšit fyzickou kondici. Pro sestavení správného jídelníčku je třeba znát vaše dosavadní stravovací návyky, složení těla, hodnotu metabolismu, rodinnou anamnézu atd. Často hrají důležitou roli i psychické faktory, jako je motivace, úroveň stresu nebo spánková deprivace.

Je období chřipek. Mám se jít vypotit do posilovny, když mám pocit, že na mě „něco leze"?

Člověk by měl cvičit pouze tehdy, pokud se cítí zdravý. Například rýma nebo kašel by zřejmě v absolvování tréninku nevadily, je však třeba brát ohled i na ostatní cvičence. A člověk s virózou do posilovny skutečně nepatří. Posilování a sport obecně imunitu sice posilují, ale pokud už na člověka, jak se říká, ,,něco leze", tak trénink představuje jen další stres na organismus, takže je na místě spíš odpočinek, popřípadě léčba.

Autor: Romana Holišová

11.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Monika Smetanová už šest let dohlíží na volby jako členka okrskové volební komise.

Za zamčenými dveřmi? Počítání hlasů si navzájem hlídáme, říká členka komise

Pátá výstava živých hub v Domě umění začala v pondělí odpoledne. Potrvá do čtvrtka.
15

OBRAZEM: Rekordní výstava hub ukazuje 250 druhů včetně vzácného hřibu borového

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

První školní tablo: představíme prvňáky ze ZŠ Znojmo - Přímětice

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka – pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic. Seriál s fotkami prvňáčků najdete ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost.

Probudil jsem se až v sanitce, hlásí po tvrdém ataku Mrázek

Znojmo /ROZHOVOR/ – Utkání nedohrál, krátce po startu třetí třetiny jej zdravotníci odnesli na nosítkách z ledu. Znojemského útočníka Petra Mrázka ve dvanáctém kole EBEL s Lincem sestřelil domácí hokejista Jake Dowell a třiadvacetiletý forvard tak o zbytek zápasu, který Orli prohráli 3:8, přišel. „Lékařskou zprávu musím předat někomu z klubu, ale myslím si, že to není nic vážného. Dostal jsem ji v němčině, což je pro mě neznámý jazyk,“ směje brněnský rodák.

Nový skleník slibuje návrat místních rajčat

Jižní Morava /FOTOGALERIE/ – Farmáři nejen z jihu Moravy chtějí do prodejen vrátit ovoce a zeleninu vypěstované na domácí půdě. Na pulty poputují na přelomu roku i rajčata ze skleníku u Velkých Němčic na Břeclavsku, který v nejbližších měsících dokončí. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení