Horní náměstí ve Znojmě chřadne. Alespoň z pohledu obchodníků, kteří kolem něj mají své prodejny. Tři zavedené podniky končí nebo skončily, většině dalších klesly tržby. Někteří úpadek spojují s novou podobou náměstí po rekonstrukci.

„V prosinci končíme. Jakmile začaly opravy náměstí, propadl se nám obrat. Doufali jsme, že se to na podzim zlepší, ale z Horního náměstí je náměstí mrtvé a tržby zůstávají stále stejně nízké. Takový propad od poloviny devadesátých let, kdy jsem zde začal, nepamatuji,“ řekl Jaromír Linhart, šéf samoobsluhy na Horním náměstí. Svého času první znojemská samoobsluha skončí po padesáti letech provozu patrně před vánočními svátky. O práci podle Linharta přijde přes dvacet lidí.

Už v říjnu ukončila provoz blízká cukrárna. „Tržby začaly klesat při zahájení oprav náměstí. Nestouply ale ani teď, kdy už je náměstí otevřené. Možná je to i současnou krizí. Cukroví může být jedním ze zboží, na kterém lidé šetří,“ řekl již dříve poslední šéf zavedeného podniku Vladimír Truhlář.
Brzký konec očekává i šéf prodejny Supratonu Pavel Bouzek. „Dávám obchodu šanci jen několik měsíců. Žijeme jen díky stálé klientele, kdy si lidé objednávají především speciální edice. Poslední hřebík do rakve byly příbaly cédéček k různým novinám,“ uvedl Bouzek.

I další obchodníci si postěžovali na propady tržeb. „Zavírat nebudeme. Opravy náměstí měly na tržby velký vliv, ničí nás i markety. Ale zatneme zuby a budeme pokračovat dál,“ řekla vedoucí masny na náměstí Zdena Kotábová. Zákazníkům podle ní vadí zejména nedostatek parkovacích míst.
Méně lidí do centra chodí i podle majitelky knihkupectví Dagmar Houdkové. „Na tržbách jsme to pocítili. Jakoby si lidé odvykli do centra chodit. Důvodů asi bude víc. Jednak šetří, jednak mnoho obchodů zavírá brzy a zákazníci pak jezdí za nákupy jinam,“ uvažovala Houdková.

Klidněji hodnotil situaci Patrik Novotný, vedoucí optiky na náměstí. „Úbytek tržeb máme jen malý. Nové podobě náměstí bych to nepřipisoval, i když k ní mohu mít výhrady,“ konstatoval Novotný.

Podle Pavla Kovaříka ze znojemské agentury InPuncto dopadá na obchodníky zřejmě kombinace faktorů. „Svou roli, myslím, skutečně sehrává krize. Z našich výzkumů také vyplývá, že osm z deseti Znojmáků aspoň jednou týdně nakupuje v supermarketu, dvě pětiny z nich uvádí hypermarket jako místo, kde nejčastěji nakupují potraviny,“ uvedl Kovařík.

Připomněl, že obchodům v centru konkurují i vzdálenější nákupní centra. „Šestnáct procent respondentů uvádí, že rádi nakupují ve Vaňkovce a zmiňují i jiná centra. Na druhé straně však Znojmáci kladou velký důraz na blízkost prodejny potravin místu bydliště,“ dodal Kovařík.