Téměř stovka vzorků vín se objeví na Májovém putování po sklepech právě v sobotu v Novém Šaldorfu-Sedlešovicích. Vinaři ze sdružení Modré sklepy tak po loňské premiéře otevřených sklepů pokračují v další propagaci svých vín i samotné vinařské obce na jižním okraji Znojma. Sobotní putování nazvali Zpívající otevřené sklepy. O smyslu akce, jejím obsahu a přínosu pro místní vinaře hovoří předseda sdružení Rostislav Koníček mladší.

Co zájemcům o víno z vašeho sdružení nabídnete?
Po úspěšné lednové akci Kopání písku pro Vídeň jsme nyní v rámci májového putování připravili Zpívající otevřené sklepy. K degustaci nabídne každý ze šestnácti vinařů z našeho sdružení šestici vzorků vín. Celkem tak naši hosté mohou ochutnat skoro stovku vín.

Proč zpívající sklepy?
Chceme, aby si lidé u dobrého vína nejen povídali, ale aby si také při hudbě mohli zazpívat oblíbené písničky. Proto jsme pozvali cimbálovou skupinu, která bude hrát u nepřehlédnutelného historického lisu naproti infocentru. Před sklepy vinařů pak budou pro zpříjemnění návštěvy harmonikáři hrát veselé i klasické písně.

Co tedy letos hostům májového putování  nabídnete?
Základem programu je samozřejmě návštěva sklepů a degustace vín. Po uhrazení sklepného obdrží hosté identifikační náramek, degustační kartu a skleničku. V jedenáct hodin všechny sklepy otevřou. Návštěvník, který bude mít v degustační kartě razítka od všech vinařů, se pak může zúčastnit slosování o velkou baterii šaldorfských vín. Vítěz získá velkou výhru, tedy šestnáct kartonů vín. Z doprovodných akcí mohu jmenovat prezentaci Šaldorfského kraváku, tedy Sauvignonu z Kraví hory. Nabídneme také spanilou jízdu historických vozidel Modrými sklepy, po níž bude výstava historických vozidel.  Děti se budou moci projet na ponících.

Připravili jste nějakou novinku?
Nově nabízíme i nedělní program  s názvem Putování za Šaldorfským kravákem. Tedy procházku pro zájemce, kteří chtějí vidět na vlastní oči a po vlastních nohách, kde vzniká jedinečný Sauvignon z viniční tratě Kraví hora.

Jak hodnotíte minulý ročník?
V podstatě jde o trochu odlišnou akci, protože se změnil pořadatel. Loni sklepy navštívilo asi dvě stě lidí. To bylo méně, než bychom si přáli. Patrně nebyl zvolen nejvhodnější termín. Proto jsme letos čas konání akce posunuli a hlavní akci děláme v sobotu.

Jak jste vaše májové putování propagovali?
Zaměřili jsme se výhradně na Českou republiku. Využili jsme především reklamu v rádiích. Na Rakousko jsme se nesoustředili. Myslím si, že Rakušané jsou velcí patrioti a podporují spíše vlastní akce. My se soustředili na Prahu a okolí či severovýchodní Čechy. Věříme, že letos přijde podstatně více hostů.

Kolik členů má vaše sdružení?
Členů je devatenáct a převážná část jsou vinaři. Jsou  ale mezi námi také například majitelé penzionů. Naše sdružení je otevřené, takže pokud bude mít jakýkoli místní podnikatel zájem, může se k nám přidat. Ve srovnání s loňskem je nás více.

Jak prakticky pomáhají akce typu putování vašemu podnikání? Cítíte ekonomický přínos díky členství ve sdružení?
Naše sdružení připravuje samozřejmě více akcí než jen putování. Cílem je především společná propagace místních vinařů a podnikatelů, ale také vinařské obce. Jsou to spojité nádoby. Za rok a půl naší činnosti nelze očekávat žádné zázraky, ale rozhodně naše práce pomohla všem v prodeji vín. Posun v prodeji vín zatím není nijak výrazný, ale je rozhodně znát. Předpokládáme, že pokud budeme pracovat aktivně i dál, další navýšení prodeje se dostaví.

Jak se chcete odlišit od podobných akcí vinařů v regionu?
Květen je tradiční termín pro všechny vinařské akce a odlišit se je trochu problém. Víme o konkurenci a uvažujeme například, že bychom se více soustředili na naše lednové putování. Myslím si, že Kopání písku pro Vídeň byl správný marketingový počin. Šlo o netradiční, zábavnou formu putování po vinných sklípcích. Budeme se ještě rozhodovat, zda preferovat májové putování, či právě zmiňované lednové. Bližší informace o našem sdružení a akcích  naleznou zájemci na www.modre-sklepy.cz.