O výsledcích rozhodla odborná porota složená ze specialistů na internetový marketing a odborníků na jednotlivé segmenty podnikání.

Vítězný web

Pořadatelem projektu WebTop100 je konzultační centrum Dobrý web.

„Výsledky hodnocení přinášejí každoročně jeden zajímavý paradox. Těmi, kdo si z hodnocení odnášejí nejvíce inspirace, jsou často již oceněné firmy, které vždy přijdou s něčím zajímavým či přínosným pro uživatele. I proto se výsledky v některých kategoriích opakují. Pro méně úspěšné firmy tedy existuje snadné doporučení – poučit se z kritiky vyplývající z hodnocení a na svých prezentacích poměrně výrazně zapracovat,“ komentoval výsledky soutěže Luboš Plotěný, vedoucí konzultačního centra Dobrý web, které projekt WebTop100 pořádá.

Chvalovický Freeport před pár dny oslavil teprve šesté narozeniny od svého otevření.

Firma v posledních třech letech zaznamenala podstatnou změnu v počtu nakupujících Rakušanů a Čechů a s tím svázaný poměr tržeb v eurech a korunách.

Obchodní centrum otevíralo svou provozovnu před šesti lety jako vůbec první komplex prodejen outletového typu v Česku.

Dnes se musí potýkat jak s obdobnou konkurencí v Praze a Vídni, tak i se stále se rozšiřující plochou velkých obchodních areálů třeba v Brně.

„V letech 2003 až 2007 tvořili sedmdesát procent nakupujících Češi. Výrazná změna nastala po vstupu naší země do Schenghenského prostoru. Rakušané se tím okamžikem zbavili kontrol na hranicích a občasných front, což bylo znát i v nárůstu jejich počtu u nás. V roce 2007 nám také nejvýrazněji narostly tržby a to o třicet procent. Dnes k nám jezdí zhruba vyrovnaný poměr tuzemských a Rakouských nakupujících. Pětačtyřicet procent tvoří Rakušané, padesát procent Češi a pět procent ostatní. S tím je samozřejmě spojen i poměr tržeb v eurech a korunách,“ vysvětlil ředitel společnosti Freeport Jan Procházka.

Freeport dnes nabízí na dvaadvaceti tisících čtverečních metrech prodejní plochy celkem sedmdesát obchodů s dvěma sty světových značek.

„Málokteré obchodní centrum se může pochlubit stoprocentní obsazeností. U nás máme aktuálně devětaosmdesát procent ploch pronajatých. Od začátku letošního roku jsme přitom otevřeli jedenáct nových prodejen, pět naopak zavřeli. Částečně tak mohla zapůsobit současná celosvětová krize. Některé velké firmy měnily majitele a tím i svou obchodní strategii, některé prostě neměly zboží. Jiné firmy naopak vidí v krizi svou šanci právě v outletu,“ konstatoval Procházka.

Firma ještě ve svém loňském hospodářském roce, který trvá od července do konce června, zaznamenala nárůst tržeb o 8,5%, od letošního července je však v propadu.

„O prázdninách se tržby propadly o patnáct procent oproti stejnému období vloni. Říjnový trend už ale vypadá na čtyřprocentní nárůst a samozřejmě věříme, že se vše obrátí především před vánocemi,“ řekl ředitel firmy.

Zákazníky chvalovického Freeportu jsou v polovině případů lidé mezi šestnácti a pětatřiceti lety. Český zákazník přitom v obchodech nechá v průměru sto patnáct euro, Rakušan jen o dvě eura více.

„Rakušané u nás hledají především nízkou cenu, Češi zase naopak originalitu a široký výběr,“ sdělil Procházka.

Pro někoho příjemné překvapení chystá Freeport na vánoce. Nebude je totiž slavit někdy až vlezlou výzdobou.

Atypické vánoce

„V interiérech nebude vánoce připomínat vůbec nic. Už v listopadu naopak zahájíme předvánoční výprodeje. Peníze, které byly původně na výzdobu a vánoční akce určeny, raději rozdáme našim zákazníkům. Každý den půjde o šek na nákup za deset tisíc a pak o jednu hlavní cenu – Škodu Roomster. V rámci této kampaně a nejbližšího období podpoříme navíc jeden zajímavý projekt s charitativním dopadem,“ dodal marketingový manažer firmy David Bačovský.