„Vzděláním jsem strojař, ale duší truhlář,“ říká její majitel a ředitel firmy Kamil Buchta.
V městysi Višňové, který má něco málo přes tisíc obyvatel, dokázal vybudovat prosperující a poměrně úspěšnou firmu.

„Vždy jsem chtěl být truhlářem. Dřevo nádherně voní a je to úžasný materiál. Rodiče mi tuto profesi rozmluvili a absolvoval jsem tedy na jejich přání strojní průmyslovou školu. Ta se mi nyní hodí, vzhledem ke složitosti strojního vybavení,“ vzpomíná ředitel.

Firma se rodila postupně, začátky jsou téměř neuvěřitelné. „Začínal jsem sám v roce 1999. Provizorní dílnu jsem si zřídil v nevytápěné garáži. Viděl jsem, že je místo na trhu v dodávání dřevěných komponentů do hraček, svítidel, schodišť a nábytku. Asi po čtyřech nebo pěti měsících jsem si mohl dovolit prvního zaměstnance. Měsíční obrat tehdy postupně vzrůstal téměř geometrickou řadou z pěti tisíc na patnáct až k padesáti tisícům,“ popisuje své začátky Buchta.

Po půl roce se stěhoval z garáže do pronajatých prostor. Kočování po pronájmech trvalo asi šest let. V roce 2005 vyrostl v průmyslové zóně Višňové, hned naproti opuštěné budově bývalých Mrazíren, nový objekt firmy Dika.

„Ze třiceti procent jsem stavbu financoval z vlastních zdrojů, zbylých sedmdesát procent nám poskytla rakouská banka. Uspět u českých finančních ústavů bylo tehdy velmi těžké. Nyní bychom rádi ještě do léta přistavěli další areál. Důvodem je změna výrobní technologie. Další stroje se nám do stávající výrobní haly již nevejdou,“ vysvětluje ředitel.

Produkce do celé Evropy

Nyní má Dika osm až deset stálých zákazníků, kterým pravidelně dodává větší zakázky. Jsou to firmy z celé Evropy. Vedle nich plní objednávky desítkám malých firem i truhlářům, kteří se objeví občas, ale rádi se vracejí.

Kamil Buchta rád cestuje a má spousty známých po celém světě. Tak postupně sestavoval i síť svých odběratelů. Nyní se mu ozývají již sami zájemci a přicházejí i na doporučení.

„Dodáváme soustružené díly pro výrobu schodišť nejvýznamnější firmě v republice, kterou je SWN Moravia. Druhou oblastí našeho zájmu jsou bytové doplňky a komponenty pro hračky. Zde je naším hlavním zákazníkem firma IKEA, které dodáváme obrovská kvanta zboží,“ vyjmenovává majitel.

Nyní zaměstnanci firmy opracovávají asi tři sta šedesát různých výrobků. „Pokud přijde zákazník s vlastním návrhem na výkresu, dokážeme splnit i individuální přání. Dalším naším výrobním programem je tedy zakázková výroba, například bytových doplňků, svícnů, hraček a různých hlavolamů.

Dodávali jsme lžičky na kaviár pro ruského zákazníka a nyní plníme objednávku na krabičky pro Sachrův dort. V minulosti nás oslovili také producenti filmu Ať žijí rytíři s žádostí o výrobu replik jednotlivých komponentů historických židlí. Tuto zakázku jsme s nadšením přijali. Mám totiž k dispozici partu šikovných lidí a moderní CNC technologie. V neposlední řadě také kvalitní dřevo z východního Slovenska. Na některé výrobky se hodí dřevo také z tuzemska a okolních evropských států,“ vysvětluje majitel.

Preferují kvalitu

Je s podivem, jak v malém městysi na Znojemsku vyrostla firma, vyvážející své výrobky do zahraničí.
„Vím, že naší největší reklamou jsou uznávané firemní hodnoty. Preferujeme kvalitu a naprosté dodržování sjednaných termínů. Námi vyráběné výrobky musí mít vyšší standart kvality, než je u nás běžně zvykem. Dodržení termínu se podřizují všichni zaměstnanci a vědí, že je to důležité. Vládne u nás týmový duch. Lidé sem chodí rádi a práce je baví,“ říká o svých zaměstnancích Buchta

Ve firmě Dika pracuje patnáct lidí a je to pravděpodobně druhý největší zaměstnavatel ve Višňové. I v období ekonomické krize dokázal ředitel udržel všechny své zaměstnance.

„Byla to velmi složitá doba, ale trh se pročistil. Zůstaly na něm pouze firmy se zdravým jádrem a tím pravým know how. U nás jsme museli přistoupit ke snížení pracovního úvazku všem zaměstnancům. Rozhodli jsme o tomto opatření společně a lidé si sami řekli o uplatnění této varianty. Druhou možností bylo někoho propustit a jsem rád, že se tak nestalo,“ říká majitel.

Nyní firma zvýšila objem výroby o třicet procent oproti loňskému roku. „Snažím se dívat daleko před sebe a vidět do budoucna. Musíme se starat o své stávající zákazníky a vyhledávat nové možnosti na trhu,“ uzavírá truhlář.

Další díly seriálu Podnikání na Znojemsku najdete ZDE