VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kruhové objezdy jsou ve Znojmě i v Šanově

Znojemsko /INFOGRAFIKA/- Na křižovatce uprostřed vesnice mívali řidiči v Šanově na Hrušovansku často problémy. A na klidnou vesnici se tam poměrně často bouralo. Proto se vedení obce kdysi rozhodlo, že vybuduje kruhový objezd. „Ten vyrostl už v roce 2004 a od té doby máme klid. Žádná vážnější nehoda se tam už nestala," uvedl starosta Šanova Petr Škarek.

27.1.2013
SDÍLEJ:

Mariánské náměstí ve Znojmě.Foto: DENÍK/ Archiv

Jeho slova o podstatném zvýšení bezpečnosti potvrzuje i policie. Například na známé křižovatce Sever mezi Znojmem a Únanovem se ještě v době, kdy tam nebyl kruhový objezd, stalo během dvaceti měsíců devatenáct dopravních nehod. Lehce se zranilo sedm lidí a jeden člověk velmi vážně. Od doby, kdy se v roce 2008 zrádná křižovatka změnila na kruhový objezd, se zde staly jen menší nehody bez vážnějších úrazů.

Policejní statistiky jasně hovoří o rapidním zvýšení bezpečnosti také na dalších dříve nebezpečných či nepřehledných křižovatkách v regionu. „Například na Čejkovické křižovatce se od roku 2000 do doby, než se změnila v rondel, stalo patnáct dopravních nehod. Dva lidé při nich zemřeli, čtyřikrát se lidé zranili těžce a jedenáctkrát lehce," vypočetla již dříve mluvčí znojemské policie Lenka Drahokoupilová.

Odborníci postupně vytipovali další nebezpečné křižovatky, které se mění v rondely. „Ve Znojmě se v poslední době jednalo o křižovatku ulic Družstevní a Dobšická pod bývalou Frutou. Také zde už ke spokojenosti nejen řidičů kruhový objezd funguje," nastínil vedoucí znojemského dopravního inspektorátu Robert Pešek.

Autoškoly chválí

Výbornou zkušenost se všemi kruhovými objezdy ve Znojmě i v regionu mají například autoškoly. „Podle našeho názoru se na všech nových objezdech stal průjezd plynulejším a bezpečnějším. Zklidnil se na nich provoz ze všech stran, jednoduše se na nich orientuje. Navíc se řidič může snadno vrátit na místo, odkud vyjel, při rozhodování o trase jízdy je zde i možnost opakovaně objet kruhový objezd a přesvědčit se tak o správnosti výjezdu," komentoval výhody nových křižovatek majitel jedné z autoškol Dalibor Neuschl.

S problémy se mohou řidiči setkat u menších kruhových objezdů, kde je pro kamiony a autobusy problém se vytočit. „Podobné případy znám v celé republice. Ve Znojmě se to týká třeba kruháku nedaleko hospody Bristol," potvrdil profesionální řidič Jiří Mňačko.

Kruhový objezd. Infografika

Zatímco vůbec nejstarší kruhový objezd v regionu je v centru Znojma na Mariánském náměstí a ústí z něj sedm paprsků ulic. Zatím nejnovější rondel, podstatně menší, mají v Přeskačích.

„Vznikl vloni při opravách průtahu obcí na kraji vesnice v místě, kde až do té doby byla nebezpečná, málo přehledná křižovatka. Náš kruhový objezd je menší, ale nákladní auta se tam vytočí. Z hlediska bezpečnosti je rozhodně lepší," zhodnotil tamní místostarosta a krajský radní Jiří Němec.

O tom, že se situace na křižovatkách po výstavbách nových kruhových objezdů zlepšila, mluví i sami řidiči.

„Je to velký přínos nejen pro nás za volantem, ale i pro chodce," řekl Jiří Jelínek. „Ještě bych uvítal kruhový objezd na dyjské křižovatce, kde mám špatné zkušenosti. Například v Rakousku mají několik objezdů v každé obci a ještě jsem tam nezažil problém," upřesnil Jelínek.

Hradiště se diví

Ne všude se však plány na stavbu rondelu setkávají s pochopením. Asi nejbizarnější místo je, alespoň podle názoru místních lidí, ve znojemské městské části Hradiště. Tamní obyvatelé přijímají informace o plánech stavby nové křižovatky s úsměvem a rozpaky.

„Je to blbost. Kdyby třeba v Mašovicích ještě fungoval lom, měl by tady kruháč význam. Takové množství aut, které by si rondel vyžadovalo, tudy rozhodně nejezdí. Měli by ty peníze raději použít na opravu silnic v jiných místech, kde je to potřeba podstatně víc," myslí si jeden z místních obyvatel Karel Svoboda.

Přesto na stolech a v šuplících projektantů a silničářů leží plány na výstavbu jak kruhového objezdu na Hradišti, ale také na dyjské křižovatce, v Hrádku, Suchohrdlech, Božicích, Tavíkovicích či v Polánce.

Tu a tam se stává, že brzy po vzniku nového objezdu se v místě stane poměrně komická nehoda. To když většinou domácí řidič zapomene, že už nemůže jet rovně jako dosud. Podobná nehoda se stala před lety, když vznikl rondel mezi Čejkovicemi a Břežany. Řidič nedobrzdil a jeho auto si vyskočilo na navýšený povrch uprostřed křižovatky.

Autor: Dalibor Krutiš

27.1.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Novou školku chystají v Šanově. Nevyhovující budovu dělníci zbourají

Manažer Orlů Petr Veselý.

Vstup do EBEL byl správný krok, říká po šesti letech manažer Orlů Veselý

Smrt na přejezdu: policie dál vyšetřuje. Zraněná dívka je stabilizovaná

Znojemsko /ANKETA/ - Čtyři mrtví, šest zraněných, z toho čtyři děti. Jak už Deník Rovnost informoval, dvě tragické víkendové nehody se staly nedaleko Znojma v rozmezí osmačtyřiceti hodin.

Supervýhodná nabídka? Pět tipů, jak nenaletět při zhodnocování peněz

I relativně nízká finanční gramotnost Čechů může za to, že čas od času skočíme na „supervýhodnou“ nabídku zhodnocení peněz, která se nakonec promění v totální fiasko. Pokud byste rádi investovali svoje úspory, nevynechejte následující tipy. 

Střelecký půst trval 55 zápasů. Pár kluků už mi to dávalo sežrat, říká Svozil

Znojmo /ROZHOVOR/ – Konečně se dočkal. V dresu druholigového Znojma čekal na gól dlouhých 55 zápasů, ale trefil se v pravou chvíli. Fotbalový obránce Jaroslav Svozil rozhodl pět minut před koncem duel s Frýdkem-Místkem, když hlavičkou nedal brankáři šanci. Jeho trefa znamenala vítězství 2:1 a Znojmo navíc ukořistilo první výhru v letošní sezoně.

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Povinnost nosit při chůzi po neosvětlených silnicích mimo obec reflexní prvky platí rok a půl. Smyslem novely zákona, která novou povinnosti zavedla, bylo zvýšit bezpečnost chodců. Jak se jí to podařilo, je vidět na číslech. Minulý rok bylo v Jihomoravském kraji devět usmrcených chodců, o šest méně než předloni. Stejný trend hlásí policie i celostátně. „Podíl na tom nepochybně mají i reflexní prvky,“ řekla Zuzana Ambrožová z oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení