VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Čtyři z pěti billboardů stojí načerno. Je to krádež za bílého dne, říká Závodský

Brno - V Brně chybí řádná regulace billboardů. Až osmdesát procent z nich nemá řádné povolení a stojí načerno. Na vině jsou i nejasné zákony a vyhlášky.

19.3.2015 AKTUALIZOVÁNO 19.3.2015
SDÍLEJ:

Billboard v Brně.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Usměvavé tváře nadlidských rozměrů a peníze do městského rozpočtu. To vše jsou pro Brňany billboardy, kterými je poseto okolí nejedné brněnské silnice. Většina z nich stojí ale nelegálně. Z nich město nemá ani korunu.

Na problém začal v roce 2014 upozorňovat zastupitel městské části Brno-střed Michal Závodský. „Spíše náhodou mou pozornost upoutala hustá síť billboardů na krátkém úseku Jihlavské ulice mezi Vídeňskou a Heršpickou ulicí," tvrdí.

ČTĚTE VE ČTVRTEČNÍM TIŠTĚNÉM BRNĚNSKÉM DENÍKU ROVNOST:
- infografika s mapou nejproblémovějších silnic

- rozhovor se zastupitelem městské částo Brno-střed Michalem Závodským

- rozhovor s vedoucím dopravního inspektorátu Brno Romanem Póčem

Infografika s mapou nejproblémovějších silnic

Podle něj jsou nelegální billboardy krádeží za bílého dne. „Zaneřáďují město, aniž by z toho samospráva něco měla a mohla z peněz z nájemného financovat jiné, prospěšnější projekty," dodal.

Několik let na problém upozorňuje i Petr Marčišák ze sdružení Nechceme billboardy v Brně. „Nejhorší situace je na brněnských hlavních tazích, tedy v Bítešské ulici, Vídeňské, Hradecké, Olomoucké a dalších," upozornil Marčišák, který se věnuje mapování situace na nejfrekventovanějších brněnských silnicích.

Podle něj je hlavní důvodem vznikání nelegálních reklamních ploch i shovívavý přístup stavebních úřadů jednotlivých městských částí. Od roku 2007 musí mít každý z nich minimálně územní souhlas úřadu. „Nejdřív musí obdržet konkrétní podmět, aby prověřily zda je reklamní zařízení postaveno legálně. I proto jsou v Brně stovky nelegálních billboardů, které úřady ignorují," zdůraznil Marčišák. Jejich majitelům přitom hrozí i půlmilionová pokuta.

Problémem nelegálních billboardů se zabývá už i Magistrát města Brna. „Není možné, aby někdo využíval městský majetek bez souhlasu," uvedl náměstek primátora Martin Ander.

Podle něj je regulace a hlídání legálnosti reklam důležitá i kvůli ochraně zdraví Brňanů. „Mnoho z nich je například nepřiměřeně nasvíceno," vysvětlil.

Právě osvětlení reklam je důvod, proč s billboardy u silnic nesouhlasí ani brněnský dopravní inspektorát. „Je dokázané, že velké reklamní plochy odvádí pozornost řidičů. U dopravních nehod se pak taková souvislost dokazuje špatně," uvedl jeho vedoucí Roman Póč.

Řešením by podle Závodského a Marčišáka mohlo být zavedení centrální evidence billboardů. „Existuje mnoho silnic, na které dohlížejí rozdílné silniční správní úřady, z toho důvodu není možné jednoduše zjistit, zda je billboard povolený či nikoliv," zdůraznil Marčišák.

Úřady by tak podle nich měli především lépe vzájemně komunikovat. Návrh konkrétních kroků při mapování a řešení černé reklamy společně předložili na začátku března náměstku Anderovi.

Podle něj náprava současného stavu potrvá i několik měsíců. „Nejenže problém spadá pod několik různých odborů magistrátu a pod stavební úřady státní správy, roztříštěná je ohledně umístění reklam i platná legislativa," upozornil Ander, který chce co nejdříve začít jednat o společném postupu úřadů se svými koaličními partnery.

Spolupráci se snaží snaží magistrát zajistit už nyní. „Od začátku roku jsme rozeslali padesát výzev k odstranění billboardů a tři jsme odstranili sami," uvedl mluvčí magistrátu Pavel Žára.

Proti nelegálním billboardům bojují i firmy, které si reklamní plochy pronajímají řádně. „Nájemní podmínky majitelů pozemků jsou bohužel někdy i násobně vyšší než je prodejní cena reklamní plochy na trhu. Pro nás pak pronájem ztrácí smysl, město přichází o zisk a jediným vítězem je majitel černé plochy, který žádný nájem nezaplatí," vysvětlil Marcel Heide z agentury Realmedia, která ročně za pronájem reklamních ploch zaplatí městu víc než jeden milion korun.

ALŽBĚTA NEČASOVÁ

Autor: Redakce

Rozptylují vás billboardy u silnice?

ANO

85 %

NE

15 %

Hlasovalo: 175

Anketa byla ukončena

19.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Orli v zápase s Lublaní.

Korupce? Obvinění Orlů od gólmana Frazeeho byl výmysl

Ilustrační foto

Kvůli horku v kraji lekly tisíce ryb

Požár barokního mlýna ve Vranově teď šetří policie. Majitel jedná o rekonstrukci

Vranov nad Dyjí – Policisté a úředníci mají na stole záležitosti spojené s barokním mlýnem ve Vranově nad Dyjí. Policie prověřuje okolnosti vzniku červnového požáru, stavební úřad má zahájit řízení rekonstrukci objektu na penzion.

Pro zemědělce chce ministr Jurečka přes miliardu korun

Jižní Morava - Pomoc zemědělcům za škody na letošní úrodě způsobené suchem přislíbil ministr zemědělství Marian Jurečka. Návrh se chystá v blízké době předložit vládě. „Nelze vyloučit, že konečná výše pomoci může být podobná podpoře z roku 2015, tedy 1,2 miliardy korun. Zároveň je však možné, že ministerstvo zemědělství navrhne i vyšší částku,“ sdělila mluvčí ministerstva Markéta Ježková.

AKTUALIZOVÁNO

Na křižovatce nedal přednost. Zabil sebe i spolujezdce, dalších pět zranil

Znojemsko /FOTOGALERIE/ - U Bantic zemřeli v neděli dva lidé. Od pátku policie registruje na Znojemsku čtyři mrtvé a šest těžce zraněných včetně čtyř dětí.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení