Ministr plán zdůvodnil tím, že některé dálnice se stavěly v trase silnic první třídy. Řidiči po ní dojedou k dálnici, po které pokračují několik kilometrů. Poté z ní zase sjedou. „Je nefér, abychom nutili řidiče kupovat dálniční známku, pokud ji na jiné účely nepotřebují," vysvětlil Ťok.

Návrh se líbí řidičům. Třeba Petr Veselý jezdí po trase Rosice-Brno a zpět denně po silnici 602. Mnohdy kvůli tomu před Brnem uvízne v koloně. „Nejhorší je to ráno. Kupovat dálniční známku, abych se zácpám vyhnul, se mi ale nevyplatí. Radši s tím počítám dopředu a vyjedu dřív. Zrušení poplatků by bylo skvělé. Na cestě z Rosic bych mohl rovnou najet na dálnici na Kývalce," těší se Veselý.

Souhlasí s ním i starostové dotčených obcí. „Pro dopravu to znamená velké ulehčení. Kdo nechce jet po dálnici, cestuje po silnici 602 přes Kývalku na Bosonohy. Ve špičce je tu šílený provoz," potvrdil starosta Omic na Brněnsku Petr Kadela. Do katastru obce spadá také Kývalka.

Podle něj zrušení poplatků pomůže vyřešit také problém ucpaného Brna. „Pokud lidé potřebují dojet například do Slatiny, musejí přes celé město, kde se kvůli tomu tvoří kolony. Když bude dálnice bez poplatku, sjedou přímo ve Slatině," udal příklad Kadela.

Přínos předpokládá i koordinátor Besip pro Jihomoravský kraj Pavel Čížek. „Zrušení poplatku vyhoví lidem, kteří si nekupují známku kvůli pár kilometrům a podstoupí radši průjezd Brnem. Pokud bude dálnice zdarma, lze předpokládat odlehčení dopravy, snížení emisí a počtu nehod," vyjmenoval Čížek.

Připomněl, že zpoplatnění dálnic u Brna před čtyřmi lety zavedl ministr dopravy Vít Bárta. „Chtěl, aby všechny dálnice a rychlostní silnice byly placené bez výjimky," sdělil Čížek. Podle Ťoka zrušení poplatků na pěti úsecích výběr mýtného moc neovlivní, půjde o desítky milionů korun. Loni se na mýtném v České republice vybralo 8,7 miliardy.

Ťokův plán může pomoct většině obyvatel obcí u dálnice. „Asi pětadevadesát procent pracujících z Omic dojíždí do Brna. A většina z nich auty, přičemž za krátký úsek z Kývalky do Brna se jim nechce dávat patnáct set korun," upozornil Kadela.

Podobně hovořil i starosta Petr Buchta z Tvarožné na Brněnsku nedaleko dálničního úseku Brno-Holubice. „Od nás je doprava do Brna po dálnici ideální. Je rychlejší, jednodušší a bezpečnější než po silnici 430 z Brna do Vyškova. Ta je problematická kvůli velmi husté dopravě a často i nebezpečná kvůli nepřehledným křižovatkám," zdůraznil Buchta.

Z Holubic na Vyškovsku dojíždí do Brna za prací podle starosty Stanislava Přibyla asi osmdesát procent pracujících. Návrh zrušení poplatků proto vítá, ale poukázal na další potíž, která obec trápí. „Spíš si přejeme rozšíření dálnice v úseku Holubice-Kývalka na tři jízdní pruhy tak, jak se to plánuje od roku 1992. Když se dálnice ucpe, řidiči jezdí přímo přes centrum Holubic," připomněl Přibyl.