Podle informací na oficiálních internetových stránkách se do roku 2025 mají Brňané dočkat tunelů pod Vinohrady a nových silnic na jihu města. A do roku 2035 celého hotového okruhu. Jenže silničáři i vedení města jsou s termíny velmi opatrní.

Řidiči si v současnosti pochvalují už dokončené části se čtyř a víceproudými silnicemi. „Okruh opravdu urychluje cestu. Hodně pomohlo otevření Královopolských tunelů před třemi roky. Jenže auta se teď štosují v Žabovřeské nebo také v Židenicích. A kolony se tvoří i na jihu Brna," upozornil Tomáš Sedláček.

Nutnost dostavby vnímají i policisté. „Velmi špatné to je před Pisárkami, kde stojí jen dvoupruhá silnice. Ale problémy jsou třeba také u Zvonařky," poznamenal policejní mluvčí Pavel Šváb.

Nejblíž ke zlepšení je silnice v Žabovřeské ulici. Do její přestavby se silničáři pustí už v polovině příštího roku a dokončí ji nejpozději v roce 2020. Díky městu už mají k dispozici téměř všechny potřebné pozemky. „Zbývá pouze vypořádat parcely jedné soukromé firmy. Hledáme s ní nějakou smírnou dohodu, minulému vedení města se to nepodařilo," uvedl náměstek primátora Richard Mrázek.

Dostavbu této části okruhu vítá vedení městské části Žabovřesky i Brna-středu. „Slibujeme si od ní úlevu od dopravního zatížení. Snad ji ocení i řidiči a pochopí nutné uzavírky," podotkl starosta Brna-středu Martin Landa.

Postavení kapacitní silnice vyhlížejí i na opačném konci, v Židenicích. „Projede tudy padesát tisíc aut denně. Chceme dopady na okolí snížit alespoň výsadbou izolační zeleně podél Svatoplukovy a Gajdošovy ulice, ale to nestačí. O přípravě okruhu bohužel informace chybí. Termíny neustále posouvají," řekl židenický místostarosta Petr Kunc.

Městské části má pomoct stavba mimoúrovňové křižovatky na Tomkově náměstí a také úseku okruhu Rokytova, který auta odvede hlavně od oblasti židenických kasáren. „I když nebude hotový plánovaný tunel pod Vinohrady, pomůže to. Odpadne totiž problém s odbočováním ze Svatoplukovy právě na Vinohrady a navíc část aut se do Židenic nevrátí a pojede dál do Líšně," vysvětlil Kunc.

Silničáři slibují, že Židenice se v dohledné době dočkají. „Se stavbou chceme začít v roce 2017 a skončit o tři roky později," naznačila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová. Podle náměstka primátora Mrázka také pro tyto stavby už začaly výkupy pozemků.

Další dostavba okruhu je ovšem nejasná. Tunel pod Vinohrady nebo další dva na jihu Brna do roku 2025, jak silničáři uvádějí v propagačních materiálech na webu, moc reálné nejsou. „Příprava staveb plánovaných po roce 2020 je velmi složitá. Proto je stanovování přibližných termínů problematické," upozornila Ledvinová.

Zároveň však ujistila, že stále platí zamýšlený termín dostavby celého městského okruhu, včetně poslední části s tunelem pod Červeným kopcem za sedm miliard korun, do roku 2035. „Příprava je náročná technicky i vypořádáváním pozemků, ale snažíme se ho splnit," poznamenala mluvčí.

Mrázek tak optimistický není. „Nemohu ani říct, zda se dostavby dožiju. Částečně navíc závisí také na plánované přestavbě železničního uzlu," podotkl.

Přesto se podle něj má jihu Brna ulevit i bez okruhu. „Se silničáři připravujeme stavbu bratislavského přivaděče. Spojí hotovou východní část okruhu přes Černovický hájek s dálnicí D1, která poslouží jako obchvat Brna. Pomůže tomu i fakt, že ministerstvo vyhovělo našemu požadavku a od začátku příštího roku zruší na dálnici v úseku kolem Brna nutnost platit dálniční známku," dodal Mrázek.