VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Brno - Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

19.2.2017
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Vizi brněnské dopravy, která zasáhne všechny oblasti od jízdy tramvají přes řízení auta až po chůzi pěšky, plánují brněnští zastupitelé schválit letos v srpnu nebo září. „V zahraničí podobné plány aktualizují každých pět až deset let. A zároveň hodnotí dopad jednotlivých projektů," poznamenal vedoucí magistrátního odboru dopravy Vladimír Bielko.

Plán směřuje k tomu, aby lidé v roce 2050 využívali méně auta a více hromadnou dopravu a dojíždění na kolech. Dále se zaměřuje na rozvoj příměstské železnice, zlepšení organizace dopravy a ochranu lidí před negativními následky dopravy. „Brno v roce 2050 je město spokojených obyvatel, kteří ani ve volných dnech nemusí odjíždět za čerstvým vzduchem na venkov. Zároveň k hlavním cílům plánování patří snadnost a rychlost cestování," uvedl ve vizi plánu mobility zástupce autorů Ivo Šimek.

Důležité termíny pro připomínky
- 7. března 2017: veřejná debata k plánu mobility. Od pěti do sedmi hodin večer v Sále Otakara Motejla v Kanceláři veřejného ochránce práv mohou lidé o plánu diskutovat.
- 30. dubna 2017: termín, do kdy mohou lidé podávat připomínky k brněnskému plánu mobility. A to buďto na brněnský odbor dopravy, nebo mailem na info@mobilitabrno.cz.
- květen 2017: odborníci se vypořádají s připomínkami Brňanů.
- srpen až září 2017: rada a zastupitelstvo Brna plán schválí.

Stodvacetistránkový návrh lidé prodiskutují na debatě 7. března v Kanceláři veřejného ochránce práv. „Ať chci, nebo ne, tak se mě doprava dotýká. Ten dokument studovat asi nebudu, ale na diskuzi dorazím," zmínil například Brňan Tomáš Řezáč.

Jako nepřijatelné označil spolek Brno autem, který se dlouhodobě věnuje otázce dopravy v Brně, například požadavky na snížení počtu domácností vlastnících auto o pětinu. „S většinou navržených opatření nesouhlasíme. Jsou podle nás krátkozraká a jejich zavedením dojde k omezení automobilové dopravy," prohlásil za spolek Pavel Mises.

O dvacet procent méně aut považuje za realistický cíl dopravní expert David Bárta. „Na příkladu Vídně vidíme, že to možné je, pokud se tomu opravdu přizpůsobí i dopravní plánování," řekl Bárta.

Návrhy v plánu mobility ještě doplní výsledky sociologického výzkumu, který na vzorku dvou a půl tisíce obyvatel nechal brněnský magistrát zpracovat loni na podzim. Průzkum se snažil popsat, jak Brňané k dopravě přistupují. „Data nyní stále ještě vyhodnocujeme," uvedla za magistrátní tiskové středisko Zuzana Taušová. Výzkum chtějí v příštích letech opakovat.

Pro zvětšení klikněte.

Cesta do práce? Autem společně s kolegy

Brno - Za zaměstnáním dojíždí autem, ale nikoliv vlastním. Místo taxikáře ho veze kolega. Řeč je o Brňanovi v roce 2050, který využívá možností sdílení aut. Společnou cestu do práce ujede se čtyřmi spolupracovníky. Ušetří peníze a jejich firma potřebuje méně parkovacích míst. I takové myšlenky představil brněnský plán mobility.

Společné dojíždění do práce jedním autem znamená menší vytížení silnic. „Je to velmi oblíbené třeba ve Spojených státech. Na dálnicích, ale i ve městech je pro osobní auta, ve kterých jede více než jeden člověk, zaveden zvláštní pruh. Umožňuje jim plynulejší jízdu," uvedl v plánu mobility za autory Ivo Šimek. Zároveň ovšem zmínil, že vyhrazení samostatných pruhů není v Brně reálné.

Společná jízda
• město chce podporovat společné dojíždění do práce více kolegů
• jedná se o doplňkové opatření, nikoliv hlavní strategii budoucnosti
• větší firmy využijí i software, který cestování zaměstnanců zkoordinuje

Lidé spolujízdu využívají již dnes. Příkladem může být brněnská Fakultní nemocnice u svaté Anny se třemi tisíci zaměstnanců. „Někteří kolegové se na společné jízdě domlouvají. Ale je to složité z hlediska organizace směn," poznamenala mluvčí nemocnice Petra Veselá.

K většímu rozšíření v budoucnu chce město nasměrovat firmy při tvorbě firemních plánů mobility. „Jako zaměstnavatele by nás motivovalo zahrnutí podpory takového sdílení do daňově uznatelných nákladů," reagovala za brněnský Zetor Jana Ragasová.

Některé brněnské firmy již alternativní metody dopravy do práce využívají. „Část kolegů se už několik let připojuje k akci Do práce na kole, a to pravidelně od jara do podzimu. Jedním z takových nadšených cyklistů je například sládek pivovaru Libor Doseděl," oznámila za brněnský pivovar Starobrno jeho mluvčí Jana Pikardová.

V zahraničí už mají se spolujízdou do práce zkušenosti. „Úspěch se odvíjí od kulturní vyspělosti dané společnosti. Tedy od společenské odpovědnosti firem i uvědomění obyvatel ohledně udržitelné dopravy a životního prostředí," informoval dopravní expert David Bárta.

Čtěte také: Muzeum změní název i podobu. Budova se skoro na dva roky zavře

Autor: Jan Žlebek

Mají se města snažit omezit automobilovou dopravu?

ANO

54 %

NE

46 %

Hlasovalo: 172

Anketa byla ukončena

19.2.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

V pátek 18. srpna vjela u železniční stanice Olbramkostel na Znojemsku na železniční přejezd Octavia v době, kdy tudy projížděl motorový vlak. Při srážce zemřeli dva lidé, dítě ve vážném stavu transportovali záchranáři vrtulníkem do Brna.
AKTUALIZOVÁNO
24

Srážka auta a vlaku u Olbramkostela: dva lidé zemřeli, malá dívka bojuje o život

Naplnili roli favorita, ale dřelo to. Znojemští fotbalisté (v modrém) ve čtvrtém kole druhé ligy doma jednou přišli o vedení proti Frýdku-Místku, nakonec jej však dokázali přehrát 2:1.
AKTUALIZOVÁNO
20

Úleva. Znojmo má první výhru, Frýdek-Místek přehrálo 2:1

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Jižní Morava – Více zastánců než odpůrců mají krajské zásady územního rozvoje. Alespoň podle počtu obcí, které se připojily na stranu Jihomoravského kraje v žalobě na platnost územního plánu, kterou před měsícem podalo patnáct jihomoravských obcí přes advokátní kancelář Frank Bold.

Druhá etapa čištění Bořího lesa se blíží ke konci. Průzkum chtějí urychlit

Břeclav, Valtice /FOTOGALERIE/ - Dva nálezy za pár minut našel pyrotechnik při čtvrteční ukázce průzkumu Bořího lesa mezi Valticemi a Břeclaví. Jeden byl pravděpodobně střepina, druhý zřejmě munice určená k likvidaci. „Je to nahodilé, může se stát, že jste hodinu bez nálezu a pak přijdete na místo, které musíte přerýt jako záhon mrkví, protože jeden nález navazuje na druhý,“ řekl Jiří Chládek, hlavní pyrotechnik specializované firmy, která průzkum provádí.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Teror v Barceloně: Lidé se bojí zajít si i pro jídlo, říká Hodoňanka

Hodonín – S nervozitou sleduje vývoj události okolo teroristických útoků ve španělské Barceloně. Čeká na zprávy, píše si se známými. Třicetiletá Monika Baldriánová z Hodonína strávila na Pyrenejském poloostrově několik let. A přestože kontakt s lidmi z oblíbené země udržuje už jen na dálku, vraždění radikálů ji nesmírně zasáhlo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení