Jak bude vypadat ještě nenarozené dítě? Vědci pracují na ukazování budoucnosti

Brno - Vyšetří nenarozené dítě a rodičům ukážou, jak bude vypadat třeba ve třech letech. Prozatím neuvěřitelnou představu se snaží přivést do reality brněnští vědci.

19.8.2017

Ilustrační fotografie.Foto: Profimedia.cz

Trojrozměrný model obličeje dosud nenarozeného dítěte? Nereálný sen některých rodičů se možná za pár let splní. Pracují na tom vědci z technologického institutu CEITEC Vysokého učení technického v Brně. Vyvíjejí novou metodu, díky které to bude možné. A navíc pomůže odhalit i genetické vady a jejich původ.

Zaměření brněnských odborníků je technické. Medicínskou stránku zajišťuje spolupráce s biology z Karolinska Institutet ve Švédsku. „Myšlenka byla sblížit biologické zkoumání s technickým. To, že práce může mít výsledky i v medicíně, považuji za úspěch,“ řekl vedoucí výzkumné skupiny Jozef Kaiser.

S využitím počítačové tomografie a dalších zobrazovacích technik vědci z Brna pomáhají biologům snímat a analyzovat embrya a sledovat jejich vývoj. Metodu vyvíjejí na myších. Jejich genetická struktura je totiž podobná lidské.

Výzkum embryí
• Výzkum má na starost technologický institut CEITEC Vysokého učení technického v Brně.
• Vědci zatím snímají embrya myší a tvoří jejich trojrozměrný model.
• Metoda umožní lépe odhalit genetické vady.
• Předpoví také vývoj embrya a to, jak bude plod za pár let vypadat.

Jedním ze základních úkolů brněnských vědců bylo vymyslet, jak zobrazit biologický vzorek trojrozměrně. „Nejdříve jsme pracovali s chrupavkou v obličeji. Její model jsme vytiskli na 3D tiskárně a poslali biologům k prozkoumání,“ přiblížil vedoucí CT laboratoře Tomáš Zikmund.

Postupy vědců z Brna v budoucnu lékaři využijí pro odhalování vývojových vad u nenarozených dětí. „Jak přesně geny na embryo působí, ještě není zcela jasné. Díky našim výsledkům mohou biologové určit, který gen způsobuje jakou nemoc,“ uvedl Zikmund.

Metoda by mohla dokonce rozpoznat více vývojových vad než klasický screening v těhotenství. „Biologové je budou navíc umět vysvětlit. Rozpoznávání nemocí to urychlí. A čím dřív nemoc lékaři zachytí, tím větší šance je na vyléčení,“ upřesnili výzkumníci.

Technologie by měla být také schopná odhadnout, jak bude tvář dítěte vypadat v budoucnu. Podle vedoucího Centra asistované reprodukce Fakultní nemocnice Brno Pavla Ventruby jde o mimořádně složitý úkol. Podoba člověka závisí na řadě okolností, které se navíc stále mění. „Je to i otázka klimatu či stravy. Pokud však vědci vezmou v potaz všechny faktory, bude to užitečné,“ zhodnotil Ventruba.

Vyšetření embrya před zavedením do dělohy je do značné míry možné už teď. „Výzkum jde mílovými kroky vpřed,“ upozornil Ventruba.

Přizpůsobit metodu tak, aby se dala použít na lidská embrya, zabere podle výzkumníků ještě roky.

Autor: Růžena Machálková

19.8.2017 VSTUP DO DISKUSE

Jakub Kotáb, 51 cm, 3200 g, 17. 9. 2017, Znojmo

Novorozená miminka Znojemska 38. týdne 2017

Smrt na kolejích. Ilustrační snímek
VÍME PRVNÍ / AKTUALIZOVÁNO

Střelba ve vlaku do Adamova: spolucestující zabil známého, trať hodiny stála

Meeting Brno: Zastupitelé objevili chyby u Německého domu i výstavy aut

Brno - Kontrolní výbor brněnského zastupitelstva objevil nejasnosti v pořádání letních akcí brněnského turistického centra. Problém je s maketou Německého domu i prodejní výstavou automobilů.

Mám ráda suché víno, ale burčák také ochutnám, prozrazuje Ewa Farna

Znojmo /ROZHOVOR/ – Po devíti letech návrat na Masarykovo náměstí. Znojemské historické vinobraní přivítalo v rámci svého sobotního kulturního programu také polskou zpěvačku s českým občanstvím, čerstvě vdanou Ewu Farnou.

Průvan v čekárnách a špatné parkování před vlakovými nádražími ukončí opravy

Jižní Morava /ANKETA/ – Špatné parkování a chátrající budovy z let dávno minulých. Mnohá jihomoravská vlaková nádraží stále nenabízí cestujícím odpovídající pohodlí. Železničáři to nyní chtějí změnit. Na nutné opravy vyčlenili desítky milionů. Lidé si však na lepší zázemí počkají. Některá nádraží totiž začnou opravovat až za pět let.

Opravy nádraží za desítky milionů? Region chce lepší vlaky

Znojemsko – Plánované opravy nádražní budovy ve Znojmě za bezmála devadesát milionů korun otevřely diskuzi o potřebné modernizaci tratí i vlakových souprav v regionu. Nádražní budovy svítící novotou získají také Hrušovany nad Jevišovkou. Správci železnic hodlají začít s opravami za více než sto milionů korun do dvou nebo tří let. Odborníci chválí zvýšení kultury cestování. Znojemsko ale stále čeká na rychlejší tratě a moderní vozy.