Zatím pustá planina jen asi kilometr od centra města. V budoucnu se ale takzvané Jižní centrum může změnit v novou brněnskou čtvrť a domov tisíců lidí. Pokud hlavní vlakové nádraží zůstane v centru.

Od úterka má vítěze soutěž architektů a urbanistů o podobu území kolem Opuštěné ulice. Ta má Brňanům před podzimním referendem o poloze nádraží napovědět, jak zatím odlehlá lokalita může vypadat.

Podle jednoho z členů poroty a prezidenta České komory architektů Ivana Plicky si vítězný návrh týmu UNIT architekti získal porotce především tím, že ho lze uskutečnit. „Místo nárazové výstavby nové čtvrti počítá s postupným rozvojem a prorůstáním okolních čtvrtí do zatím prázdného území," popsal porotce. Vizualizace si lidé zdarma prohlédnou v Domě umění do poloviny června.

Podle vítězného návrhu se v nové čtvrti zabydlí až osm tisíc Brňanů. „Některé počítaly se čtyřnásobkem. Druhé místo obsadil minimalistický návrh, který většinu území představil jako rozsáhlý park," řekl náměstek primátora pro územní plánování Martin Ander.

První tři oceněné návrhy získaly odměnu. Skupina UNIT architekti si za vítězství připsali téměř dva miliony korun. „Počítali jsme, že první cena nám přinese i zisk, druhá cena by jen pokryla náklady," uvedl za vítěze architekt Michal Kohout.

Druzí Franz Sumnitsch a consequence forma dostali víc než milion a třetí M1 architekti třičtvrtě milionu.

Držitelé bronzové pozice jsou v Brně známí i díky spolupráci s městem na podobě budoucího Janáčkova kulturního centra. „K Brnu máme vztah a chceme mu ukázat, že o něj máme zájem. Už před pěti lety jsme navrhovali vodní plochu v centru a teď jsme se k této myšlence vrátili," poznamenal za kolektiv M1 architekti Pavel Joba. Podle jejich návrhu by na březích řeky Svratky vznikl i říční park.

Do soutěže, kterou město vyhlásilo loni v září, se přihlásilo sedmapadesát architektonických týmů z celého světa. Její význam v celoevropském měřítku potvrdil i předseda poroty Roger Riewe, autor přestavby nádraží v rakouském Innsbrucku. „Brno žádalo scénář své budoucnosti. Za posledních několik let se soutěž takového rozsahu a na tak velkém území v Evropě nekonala," zdůraznil odborník. Jižní centrum totiž pokrývá plochu velkou jako 180 fotbalových hřiš­ť.

Jestli oblast na jih od současného nádraží nabude podobu, kterou mu předkreslili architekti, zatím není jasné. Zda budou Brňané do vlaků nastupovat pod Petrovem nebo o osm set metrů dál právě v Jižním centru, rozhodne studie proveditelnosti, kterou zpracovává Správa železniční dopravní cesty. „Rozhodne se do konce roku," doplnil náměstek.

Čtyřiadvacátého května se v Domě umění představí návrhy podoby Jižního centra, pokud nádraží vyroste právě tam. Město oslovilo sedm firem, které návrhy předloží. „Chceme lidem dát před říjnovým referendem možnost srovnání obou variant," dodal Ander.

Podle bývalého náměstka primátora pro dopravu a předsedy Spolku Brno+ Roberta Kotziana jsou současné návrhy zavádějící. „Vizualizace vypadají, jakoby se nádraží vůbec nikam neodsunulo. I varianta nádraží v centru ale znamená posun asi o tři sta metrů, a možná dál, podél ulice Nové sady do oblasti skladišť takzvané Malé Ameriky," zdůraznil.

Právě historická skladiště a uhelné nádraží mohou příznivcům takzvané varianty Petrov nakonec plány překazit. Jak už Brněnský deník Rovnost informoval, památkáři chtějí některé historické budovy či mosty prohlásit za památky. „Klíčové stavby, jako například Malou Ameriku, v takovém případě nemohou dělníci při přestavbě zbourat," informoval Aleš Homola z památkového ústavu.

Jasno má být do konce roku.