Důvod je snaha vyčerpat dotace od státu a Evropské unie do konce letošního roku. Podle krajského radního Antonína Tesaříka letos silničáři za rekonstrukce okresních silnic v regionu utratí závratných 1,8 miliardy korun. Loni to přitom byla jen polovina, v roce 2013 šestina. „Letos se podařilo výrazně posílit zdroje z programů podporovaných Evropskou unií," poznamenal Tesařík.

Jen rekonstrukcí mostů bude letos hotových celkem osmadvacet. Nad železniční tratí u Ladné na Břeclavsku se řidiči projedou po novém už za pár týdnů. Projekt spolkl padesát milionů korun.

Na Hodonínsku mají za sebou největší stavební akci roku na silnici mezi Čejkovicemi a Čejčí. „Za krátký čas jsme zrekonstruovali zhruba dvouapůlkilometrový úsek," uvedl šéf hodonínských silničářů Martin Bedrava.

Na Blanensku už dělníci dokončují souvislé opravy průtahu obcí Brťov-Jeneč. Na novou silnici obyvatelé čekali přes deset let. U výjezdu z Brťova snížili silničáři kopec, aby nebyl tak prudký. Rekonstrukce má stát pětadvacet milionů korun.

Podle vedoucí technicko-správního úseku blanenských silničářů Evy Zouharové dokončí dělníci letos druhou etapu průtahu Ostrovem u Macochy a jeden z hlavních tahů v Boskovicích: Chrudichromskou ulici.

3885kilometrů silnic druhých a třetích tříd má na starost Jihomoravský kraj. V havarijním stavu je osmatřicet procent z nich.

Řidiči na Vyškovsku už jezdí například po novém povrchu silnice mezi Rousínovem a obcí Tučapy.

Dělníci letos opravili téměř třicet kilometrů silnic dohromady za 430 milionů na Znojemsku. Rekonstrukce dvou důležitých mostů přes železniční trať ve Znojmě potrvá do konce listopadu. Podobně jako zbytek z letošních víc než šesti desítek staveb v kraji.

Evropské peníze umožnily od roku 2007 rekonstrukci 304 kilometrů silnic v kraji, včetně pětaosmdesáti mostů. „Faktické ukončení projektů Regionálního operačního pro-gramu 2007 až 2013 je možné nejpozději do dvou let, tedy právě letos," vysvětlila mluvčí ROP Jihovýchod Kateřina Dobešová s tím, že v novém programovacím období na něj navazuje projekt pod zkratkou IROP.

Pro zvětšení klikněte.

V něm je podle Tesaříka vyčleněný balík až 2,5 miliardy korun na různé dopravní stavby. „Pro letošek plánujeme podat první žádosti na projekty celkem za sedm set milionů," spočítal krajský radní.

Nejnákladnější stavba je obnova silnice mezi Deblínem a Tišnovem na Brněnsku za 323 milionů. „Práce chceme zahájit na jaře. Předpokládáme, že potrvají rok," poznamenal ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Zouhar.

Rekonstrukce je podle starosty Tišnova na Brněnsku Jiřího Dospíšila důležitá pro celou oblast. „Úsek je páteřní spojnice k dálnici. Doprava je tam poměrně hustá, stav silnice ale neutěšený," zdůraznil starosta.

Radní Jihomoravského kraje Antonín Tesařík ke stavu silnic a jejich obnově říká:

Peníze z Unie šly na kratší úseky

Brno - Mohutný finiš. Sportovní terminologie dobře vystihuje letošní investice do oprav takzvaných okresních silnic na jižní Moravě. Rekordní částku vyčerpal kraj z evropských dotací, peníze přiklepla také vláda. „Poprvé jsme získali podporu z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury," připomněl krajský radní Antonín Tesařík, který řeší také dopravu.

V havarijním stavu byla na začátku roku víc než třetina povrchů silnic druhé a třetí třídy v kraji. Vylepší stav letošní rekordní investice?

Naprostá většina peněz šla letos do rekonstrukcí a modernizací, které podporují evropské fondy a které se soustředí spíš na kratší úseky. Vzhledem k zoufalému stavu, v jakém stát silnice kraji předal, se snažíme vyhodnotit aktuální situaci a při údržbě zohledňovat neustále narůstající provoz.

Asociace krajů jedná s vládou, aby bylo i v příštím roce znovu možné čerpat peníze ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Jaká suma vám postačí?

Budu rád, když do našeho kraje přiteče z vládní kasy aspoň stejná částka, jako letos. To pro jižní Moravu znamenalo 350 milionů korun. Za ty jsme opravili pětačtyřicet kilometrů silnic a třináct mostů.

Jak jsou na tom silnice spravované Jihomoravským krajem ve srovnání s jinými regiony?

Celorepubliková srovnání stavu povrchů silnic druhé a třetí třídy nejsou oficiálně k dispozici. Dle neoficiálních údajů je kvalita těchto úseků v Jihomoravském kraji průměrná. Nejlepší čísla vykazuje Jihočeský kraj.