Naspodu žebříčku, pokud jde o výsledky maturit, se například ocitla Střední odborná škola na znojemské Dvořákově ulici.

„Pro některé je těžký předmět matematika, pro jiné zase cizí jazyk. Naši žáci to mají obtížné v tom, že musí složit i zkoušky z odborných předmětů. Vybrali si ale maturitní obor, takže musí zvládnout i matematiku. Oproti gymnazistům jsou ale ve velké nevýhodě, ti se připravují úplně jinak," sdělila zástupkyně školy Helena Klepetková.

Neúspěšná byla také Střední škola gastronomie, hotelnictví a lesnictví v Bzenci na Hodonínsku, kde neuspělo v řádném termínu z matematiky dvaadvacet z třiadvaceti studentů. „Jde o žáky, kteří matematiku v oblibě nemají. Chodí na hotelovou školu, kde spíše využívají jazyk. Přesto si raději zvolí maturitní zkoušku z matematiky, byť na to nemají. Nejedná se však o komplexní problém výuky," hájí se ředitel školy Libor Marčík.

Podle náměstka jihomoravského hejtmana pro školství Stanislava Juránka však není možné házet vinu jen na studenty. „Je to o systému. Jednou je matematika povinná, podruhé zase ne. Musí se jasně nastavit, jak matematiku učit a z čeho mají děti maturovat," upozornil.

Zároveň dodal, že kraj se současným stavem hodlá bojovat. „Výuku matematiky na našich školách posílíme. Vypsali jsme projekty na doškolování učitelů. Bez kvalitních pedagogů změn nedocílíme," podotkl náměstek.

Nově se do problému zapojí Česká školní inspekce. Zaměří se na školy se špatnými výsledky při maturitách a výuku matematiky. „Že tyto instituce dopadají dlouhodobě špatně, znamená, že potřebují podporu. Dohlédneme právě na výuku matematiky, která je pro děti největší problém," vysvětlil náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

Studenti si mohou volit, jestli odmaturují z matematiky, nebo cizího jazyka. Pevně daná je jen čeština, ostatní jsou volitelné.