VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muž se soustředí na střed regálu, žena ho hned přejede celý, ukázal Eye tracking

Brno – Jak rozmístit zboží v regálu, aby co nejrychleji zmizelo v nákupních košících zákazníků? Kterým typem písma vytisknout titulek, aby byly noviny nejprodávanější? Lidské vnímání mohou nyní díky nové eye trackingové laboratoři zkoumat vědci z Mendelovy univerzity v Brně.

22.9.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Babej Ivan

Eye tracking je výzkumná metoda, při které se vědci zaměřují na reakce lidských očí na určité podněty. „Potenciální zákazník stojí v laboratoři před speciální stěnou, kam promítáme fiktivní regály se zbožím. Zatímco si zboží prohlíží, nenápadný přístroj za stěnou, který zahrnuje dvě infračervené kamery, snímá pohyb jeho očí. Ukazuje, kde jeho pohled ulpěl nejdéle," popsal fungování speciálního zařízení vědec z týmu provozně ekonomické fakulty Denis Drexler.

Dodal, že přístroj je možné umístit také pod monitor a obraz respondentům promítat přes počítač. Výzkum pak doplní dotazník, který musí testovaný vyplnit po skončení. „Získáme tak informace o daném člověku a jeho názor na zkoumanou problematiku," vysvětlil Drexler.

Díky eye trackingu už vědci z univerzity například zjistili, jak rozdílně vnímají a reagují ženy a muži v obchodech. „Pokud není v regálu nějaký výrazný grafický prvek, tak se muž soustředí spíš do středové části, zatímco žena dokáže regál zmapovat na první pohled celý," naznačil jeden ze závěrů výzkumník.

Z výzkumu také vyplynulo, jak magické je pro zákazníky označení sleva. „Lidé se sice dívají na svou oblíbenou značku, ovšem pokud je v regálu zvýrazněná sleva, přejde jejich pozornost okamžitě na ni," potvrdil Drexler.

Nová metoda zkoumání zrakového lidského vnímání vědcům také ukázala, jak nejlépe sestavit titulní stranu časopisu nebo novin. „Nejdůležitější je fotografie a titulek. Když fotka zákazníka upoutá, teprve potom začne číst texty," ujistil další z univerzitních vědců Martin Souček.

Nahota láká

Doplnil, že velmi lákavé je pro čtenáře na titulní straně také nahé lidské tělo. Zkoumaní respondenti se to ale podle něj báli připustit. „Věděli, že je sledujeme, záměrně se proto pohledu na nahé tělo vyhýbali," řekl Souček.

Na tuto možnou chybu výzkumu upozornila také marketingová specialistka Simona Škarabelová. „Ve chvíli kdy testovaný ví o tom, že ho někdo zkoumá, může své chování měnit. Je tedy třeba počítat s určitým zkreslením," varovala Škarabelová.

Metoda může podle odborníků ušetřit peníze mnoha reklamním agenturám. „V dnešní době je moderní skrytě umísťovat reklamu do filmů nebo hudebních klipů. Ještě než agentura reklamu uveřejní, může si otestovat, zda si jí zákazníci vůbec všimnou," vysvětlil Souček.

Poukázal například na hudební klip zpěvačky Lady Gaga s reklamou na chytré telefony. „Až následný výzkum ukázal, že výrobku si v klipu nikdo nevšiml. Firma za tuto zbytečnou reklamu přitom utratila milion dolarů," popsal Souček, čemu může eye tracking předejít.

Provozně ekonomická fakulta je podle mluvčí univerzity Radany Kolčavové jediná v České republice, kdo vlastní tento typ zařízení. Nemá s ním zkušenost mnoho brněnských marketingových specialistů. „S touto technologií jsem se osobně ještě nesetkal. Její využití v marketingové praxi si dokážu představit. Rozhodující je velikost zkoumaného vzorku lidí," myslí si například markentigový specialista Filip Dítě.

Eye tracking je podle něj kvůli velkého počtu respondentů zajímavý spíš pro velké firmy. „Ty jsou schopné takový výzkum zaplatit," vysvětlil Dítě.

Univerzita v současnosti bude tento výzkum nabízet pouze ve své laboratoři. „Slouží zejména studentům ke vzdělávání. Výzkum si ale u nás mohou objednat i firmy," dodala Kolčavová.

Autor: Michaela Římanová

Nakupujete potraviny v akci?

ANO

91 %

NE

9 %

Hlasovalo: 96

Anketa byla ukončena

22.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Libor Šulák.

Jsme ohromení, chválí obránce Šuláka v Detroitu

Ilustrační foto
14

Ptačí chřipka: lidé dostávají peníze za utracené slepice

Rock Heart rozduní Krumlov. Festival s neckyádou oživí nábřeží Svitavy

Jižní Morava /TIPY NA VÍKEND/ – Živá Svitava. Tak zní téma třetího ročníku festivalu Překročme řeku na nábřeží Svitavy. V sobotu od desíti hodin dopoledne mohou nejen Brňané zavítat na čtrnáct míst podél řeky, kde se mohou zapojit do různorodých programů.

Znojmo se pokusí o první výhru. Růska štvala rýže

Znojmo – Matný výkon svých spoluhráčů sledoval minulý víkend v dusnu až z dalekého Japonska, ale nyní už je opět připravený jim pomáhat. Znojemský útočník Antonín Růsek se v týdnu opět připojil k týmu a vyhlíží čtvrté kolo Fotbalové národní ligy. V něm se v pátek na domácím hřišti Jihomoravané pokusí od půl osmé večer o první vítězství v sezoně proti Frýdku-Místku.

Senior taxi míří do Hodonína. Od začátku září

Jižní Morava - Od prvního září si hodonínští důchodci vyřídí své záležitosti ve městě pohodlněji. Vedení radnice zavede službu Senior taxi, která spočívá v dopravě obyvatel města starších pětašedesáti let nebo držitelů průkazu ZTP na předem určená místa.

První burčák už je v prodeji. Někteří prodejci plánují zdražení

Jižní Morava - U Valtic, u kempu Apollo mezi Lednicí a Břeclaví a u novomlýnských nádrží na silnici I/52. Na třech místech na Břeclavsku už prodává vinař Miloslav Machuča z Valtic burčák. Jako jeden z prvních na jihu Moravy. „Se sklizní jsem letos maximálně spokojený. Oproti minulému roku je hroznů víc. Máme vinohrady u Úval. Tam mrazy zasáhly vinice jen minimálně,“ řekl Machuča.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení