VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nehody mladých a starých často končí smrtí

Jižní Morava - Devatenáctiletý řidič narazil se svou Škodou Felicií do stromu. Při nehodě se dva lidé těžce zranili. Další dva vyvázli s lehkým zraněním. Tak zní ve stručnosti příběh havárie u Lomničky na Brněnsku z konce června. Případ se zapsal mezi stovky podobných, při kterých situaci na silnici nezvládli velmi mladí lidé za volantem či řídítky motorky. Vedoucí samostatného oddělení ministerstva dopravy Besip Martin Farář Deníku Rovnost sdělil, že jsou to právě mladí řidiči, kteří téměř nejčastěji způsobí nehody s velmi vážnými následky.

27.9.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Sonnek Pavel

Vyplývá to ze statistik za rok 2013. Farář přitom upozornil, že není pravda, že mladí řidiči mohou za nejvíc nehod. „Mají jich na svědomí nejméně. Pokud se ale zaměříme na nehody s následkem smrti, tak je to naopak," konstatoval. Ze statistik totiž vyplývá, že na každých tisíc nehod, zemře v případě řidičů viníků mezi osmnácti až dvaceti lety přes deset lidí. Pokud bourají starší řidiči, umírá při tom lidí méně.

To platí až do kategorie pětašedesát let a víc. U ní pak číslo mrtvých na tisíc nehod vystoupá ještě výš než u mladých. Téměř na třináct.

Důvod? Zdraví

Mezi důvody, proč statistiky vypadají právě takto, mohou patřit největší problémy, se kterými se mladí a staří řidiči potýkají. „U starších je to právě věk. Mají spoustu zkušeností, jsou opatrní a rozvážní. Věk je ale začíná limitovat. S přibývajícími lety se totiž každému zhoršuje zdravotní stav. U mladých řidičů je zase problém nerozvážnost. Zkoušejí, co dokážou a co zvládne auto či motorka. Jde o období předvádění se i období spěchu s cílem být všude první," vysvětlil jihomoravský koordinátor Besipu Pavel Čížek.

Najít univerzální pravidlo, jak s těmito skupinami řidičů pracovat, podle odborníků nejde. V případě začátečníků se nabízí zpřísnění zkoušek. Podle jednatele jedné z blanenských autoškol Zbyňka Kopřivy to ale není tak jednoduché. „Kdyby zpřísnění zaručilo snížení počtu havárií, určitě bych byl pro. U zkoušek ale dělá často své i nervozita a po absolvování autoškoly bohužel někteří mladí řidiči brzy zapomenou vše, co se naučili," uvedl Kopřiva.

Průkaz na zkoušku

Jako lepší cestu než zpřísnění zkoušek vidí zavedení řidičského průkazu na zkoušku. „Člověk by po autoškole dostal průkaz jen na dva roky. Pak by ho čekaly další zkoušky," řekl Kopřiva.

A průkaz na zkoušku ministerstvo podle Faráře opravdu zvažuje. „Zatím ale není přesně stanovené, v čem se první průkaz bude lišit nebo v čem začínajícího řidiče omezí," sdělil Farář.

Zároveň však dodal, že se v budoucnu mají změnit i zkoušky. „Osmadvacet jízdních hodin a teoretická příprava nejspíš zůstanou. Závěrečné zkoušky se ale změní zásadně a bude na žákovi, aby zvážil, jestli je na zkoušku připravený," řekl.

Jak situace bude vypadat v budoucnu, není jasné. A platí to i v případě druhé skupiny. Řidiči nad pětašedesát let absolvují pravidelné kontroly u lékaře, které začínají právě v pětašedesáti a o tři roky později pokračují vždy po dvou letech. Na otázku, jestli je tento systém dostatečný a jestli by starší řidiči neměli absolvovat častější či přísnější prohlídky, Farář odpověděl krátce. „To je velmi individuální. Rozhodně je to jedno z témat pro diskuzi Rady vlády pro bezpečnost silničního provozu," uvedl.

Autor: Vojtěch Kučerák

27.9.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Opatření proti žloutence v Brně trvají dál, konec epidemie je v nedohlednu

Ilustrační foto.

Zvýšené nebezpečí vzniku požárů končí. Hejtman výstrahu odvolal

Novou školku chystají v Šanově. Nevyhovující budovu dělníci zbourají

Jižní Morava – Do provizorních tříd zamíří za dva týdny děti v Šanově na Znojemsku a v Kostelci u Kyjova na Hodonínsku. Jejich dosluhující školky totiž čeká demolice a místo nich obce připravují stavbu nových. V Šanově zastupitelé schválili výběr firmy, v Kostelci radnici ještě čeká shánění zbytku peněz.

Taxikářům bez průkazu nově hrozí až stotisícová pokuta

Jižní Morava – Novela upravuje postihy taxikářů a je zaměřená proti provozovatelům takzvané černé taxislužby, tedy jízdy bez platného průkazu. Těm hrozí pokuta až sto tisíc korun. Oficiálním taxikářům, kteří služby předraží nebo nepoužijí taxametr, pak hrozí okamžité odebrání průkazu.

Vstup do EBEL byl správný krok, říká po šesti letech manažer Orlů Veselý

Znojmo /ROZHOVOR/ - Vstoupí už do sedmé sezony EBEL. Hokejisté znojemských Orlů se v této mezinárodní soutěži zabydleli, pravidelně hrají play-off a zviditelňují se i z marketingového hlediska. „Troufám si tvrdit, že pokud se nám podaří přilákat ještě jednoho či dva větší partnery, jsme schopní se s touto dodatečnou podporou pravidelně umisťovat v první čtyřce soutěže,“ věří dvaatřicetiletý Petr Veselý, jenž je manažer Orlů od jejich vstupu do EBEL.

Smrt na přejezdu: policie dál vyšetřuje. Zraněná dívka je stabilizovaná

Znojemsko /ANKETA/ - Čtyři mrtví, šest zraněných, z toho čtyři děti. Jak už Deník Rovnost informoval, dvě tragické víkendové nehody se staly nedaleko Znojma v rozmezí osmačtyřiceti hodin.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení