Situace se zhoršuje i na jižní Moravě. „Problémů registrujeme stále více. Na předváděcích akcích i při pouličním a podomním prodeji," upozornila předsedkyně asociace Sdružení obrany spotřebitelů Jihomoravského kraje Gerta Mazalová.

Prodejce musí při nabízení zboží dodržovat jasně daná pravidla. „Zákon zakazuje používání nekalých obchodních praktik. Ty jsou definovány v zákoně o ochraně spotřebitele," uvedla ředitelka jihomoravského inspektorátu České obchodní inspekce Tatiana Neuhybelová.

Při porušení pravidel může obchodníka čekat pokuta. „Loni jsme dali prodejcům z předváděcích akcí pokutu 140 tisíc korun. Za porušení zákona o ochraně spotřebitele," uvedla Neuhybelová.

Dodala, že za porušení ostatních zákonů padly pokuty celkem čtyřicet tisíc korun. Někteří prodejci na pokuty ještě čekají. Musí totiž nejdříve skončit správní řízení.

Taktika obchodníků je ve většině případů stejná. Na prezentace se snaží nalákat především důchodce. Dají se totiž ovlivnit snadněji než mladí lidé. „Pak na důchodce křičí, vyvíjejí na ně psychický nátlak. Hrozí jim, že když si nekoupí zboží, neodvezou je domů a nechají je v cizím městě," vyjmenovala některé metody vedoucí občanské poradny v Pelhřimově Martina Kábelová.

Poradna, která lidem pomáhá zadarmo, loni řešila rekordní počet případů. „Předloni naši pomoc, která se týkala smluvních vztahů či vymáhání práv spotřebitele, vyhledalo jedenáct důchodců. Loni za první tři čtvrtletí jich bylo dvacet," řekla poradkyně Michaela Pachlová.

Firem, které se předváděcími akcemi zabývají, je podle Mazalové mnoho. Jejich počet se ale v praxi evidovat nedá. „Mají jepičí život. Rychle vznikají, občas také rychle mizí. Trošku změní své názvy a jsou zase jiná společnost, která ke spotřebiteli už nemá závazky," upozornila Mazalová.

To je podle ní past na spotřebitele. „Nemají kde reklamovat nebo odstupovat od smlouvy. A pokud ve lhůtě odstoupí a zboží vrátí, nemají na kom vymáhat kupní cenu. Prodejce už totiž neexistuje nebo nemá žádný majetek, ze kterého jde dluh vymáhat," vyjmenovala problémy Mazalová.

Jediná spolehlivá obrana proti předváděcím akcím je podle odborníků ignorovat je. V opačném případě může kupující ještě dlouho litovat. „Oběť je pak nedůvěřivá nejen k firmám, ale i dalším lidem. Nemá peníze, cítí se podvedená a ukřivděná," varoval psychoterapeut Aleš Aujezký.

Výlet se promění v noční můru, ví Havlíček z České obchodní inspekce

Jihlava /ROZHOVOR/ Jsou to zkušení lidé, kteří vědí, jakou taktiku na důvěřivé lidi použít. Tak popisuje prodejce na předváděcích akcích zástupce ředitele inspektorátu České obchodní inspekce pro Jihočeský kraj a Vysočinu Karel Havlíček. „Akce se pak pro zákazníky změní v noční můru. Hlavně pro důchodce," upozorňuje Havlíček.

Sledujete, kdy a kde se předváděcí akce konají?

Ano, víme o nich převážně z letáků a pozvánek, které nám nosí nebo posílají napálení lidé. Naši inspektoři si také sami vyhledávají akce a podrobnosti k nim. Občas nás na události v obci upozorní i starostové.

Jaké jsou taktiky organizátorů těchto akcí?

Třeba jim namluví, že zboží je až po desetinásobné slevě. Zkušenými a propracovanými metodami psychologického nátlaku a manipulace lidem vnutí předražené zboží, které by v obchodě pořídili mnohem levněji.

Zasahujete nějak do těchto obchodů?

Naši inspektoři na akce chodí v utajení a sledují, co se tam děje.

Může pak kupující odstoupit od smlouvy?

Má na to čtrnáct dní. Může se ale stát, že klient zboží splácí a firma mu ho dodá až po jeho úplném zaplacení. To někdy trvá i řadu měsíců. Pak ale promešká zákonnou měsíční lhůtu, která mu umožňuje odstoupit od smlouvy a vrátit zboží bez udání důvodu. Ta platí právě pro případy, kdy měl zákazník zboží dostat později než při podpisu smlouvy. Samozřejmě firma musí zákazníkovi do čtrnácti dnů vrátit zálohu, popřípadě zaplacené peníze.

Má ještě jiné možnosti, jak se vyvarovat podobným problémům?

Raději akce nenavštěvovat. Kvůli chytře formulovaným smlouvám pak podvedeným často nezbývá nic jiného než se obrátit na právníka nebo požádat o právní pomoc nejbližší spotřebitelskou organizaci. Ale ani tento postup kolikrát nezaručí, že zákazník nepřijde zbytečně o mnoho peněz.

Jaká jsou největší nebezpečí při předváděcích akcích?

Podvedení jsou nejčastěji důchodci. Jenže kvůli koupi mohou přijít až o statisíce korun. Navíc si často odnášejí otřesné zážitky, ze kterých se těžko vzpamatovávají.

Odmítli mě odvézt domů, říká napálený

Pelhřimov - Neodolal lákavému letáku s nabídkou výletu. A pak ani přesvědčivému vystupování dealerů na prodejní akci. Koupil si sadu hrnců za bezmála čtyřicet tisíc korun, i když je ve skutečnosti vůbec nepotřeboval.

Výlety ho ale i tak lákaly, proto se zúčastnil další podobné akce. Byl už ale opatrnější, jenže problémy se objevily jinde. Když totiž odmítl cokoliv koupit, prodejce ho nepustil do autobusu, kterým se měli vrátit domů. Pětasedmdesátiletý Bohumil Staněk z Pelhřimova od té doby na předváděcí akce zanevřel. „Nikam už nepojedu, poučil jsem se," říká po několika špatných zkušenostech.

Nepřečetl smlouvu

V prvním případě udělal zásadní chybu. Pořádně si totiž nepřečetl kupní smlouvu. Přesněji řečeno smlouvy dvě. První byla na odkup zboží a druhá na výši splátek od úvěrové společnosti. „Když jsem hrnce přinesl domů, žena řekla, že nádobí nepotřebujeme. Hned druhý den jsem proto sepsal odstoupení od smlouvy, které jsem firmě poslal doporučeně," popisuje svoje zkušenosti s předváděcími akcemi Staněk.

Další den společnosti poslal zboží. Firma ho převzala, odstoupení od smlouvy zamítla. „Za měsíc se mi dopis vrátil zpátky s informací, že je smlouva nedoručitelná," popisuje komplikace muž.

Případ pak začal řešit s pomocí sdružení obrany spotřebitelů. „Nakonec jsem naštěstí nic neplatil," vzpomíná pětasedmdesátiletý důchodce na nešťastné rozhodnutí, které udělal před více než rokem.

Ani taková zkušenost ho však neodradila a na různé předváděcí akce jezdil dál. Loni v listopadu se vydal až k Jindřichovu Hradci v jižních Čechách.

Bez cesty zpět

Tam se ale situace vyhrotila, když prodejci oznámil, že žádné zboží nekoupí. „Ten muž mi začal vyhrožovat. A nepustil mě do autobusu, který nás měl odvézt zpět," říká podvedený.

Muž nakonec domů přijel sám. „Pomohla mi totiž manželka restauratéra, která mě dovezla na hradecké autobusové nádraží. Odtud už jsem se domů dostal," popisuje cestu důchodce.

Jeho žena má s předváděcími akcemi podobné zkušenosti. Před lety sama zažila stejné jednání. „Poprvé a také naposledy jela na předváděcí akci do Čáslavi. Nic nekoupila, a tak jí prodejci rovněž řekli, že ji neodvezou domů," líčí manželčiny zkušenosti Staněk.

Žena se ale se situací smiřovala podstatně hůř. „Rozbrečela se, a tak ji nakonec vzali zpátky," vypráví muž.

Špatná zkušenost ale v jeho manželce zůstala. „Od té doby se zařekla a žádnou podobnou akci už nenavštívila," řekl důchodce. Ani on už podobným akcím nevěří. „Nikam už nevyjedu, nestojí mi to za to," dodává Staněk.