Opravy začnou na přelomu března a dubna a zasáhnou trasu mezi 194. a 199. kilometrem dálnice D1 ve směru na Prahu. Asi v polovině tohoto úseku se napojuje dálnice D2. S komplikacemi musí řidiči na této křižovatce počítat až do začátku letních prázdnin. „Práce potrvají déle, protože musíme ještě opravit mosty," uvedla Pavla Polláková z brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic.

Složitější cestování čeká například všechny, kteří chtějí vyrazit z Brna do nákupního centra Olympia v Modřicích. „Pro mě to znamená i výrazné omezení při cestě do práce. Bydlím v Chrlicích a za prací jezdím do centra. Nemám žádnou lepší variantu, protože když taková oprava začne, spousta řidičů hledá jiné trasy, a vedlejší silnice jsou ještě ucpanější než dálnice. Budu muset vstávat o dvacet minut dřív," sdělil například řidič Petr Měšťák.

Krajská policejní mluvčí Petra Vedrová potvrzuje, že řidiči musejí být trpěliví. „Očekáváme, že v tom místě budou vznikat kolony. Podobné to bylo už při dřívějších opravách dálnice. Je potřeba se zdržením dopředu počítat a vyhnout se stresu, kvůli kterému pak lidé mohou bourat," upozornila Vedrová.

Poté, co stavbaři opraví úsek D1 ve směru na Prahu, přejdou na druhou stranu silnice a začnou s opravami směru na Vyškov. Výběrové řízení na tuto akci chce Ředitelství silnic a dálnic ukončit ještě tento měsíc. „Opravy chceme stihnout ve druhé polovině roku, ale záleží, jestli se nějaká firma odvolá," podotkla Polláková.

Tyto opravy ale budou teprve předzvěstí rozsáhlejších prací, které mají letos uzavřít dlouhé úseky dálnice D1, kterou v následujících letech čeká rozšíření o metr a půl, úplně nový povrch a přijde o jedenáct svých mostů. Nadobro zmizí například ten u Velké Bíteše na Vysočině.

Rozsáhlou opravu však stále odsouvají problémy s výběrovými řízeními. Naposledy minulý týden podaly odvolání firmy Eurovia CS a Habau CZ. „Kvůli tomu nelze uzavřít po dobu pětačtyřicet dnů smlouvu s vítězným uchazečem," sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Kvůli neustálým odvoláním panují obavy, že generální oprava nejvytíženější české dálnice nezačne ani letos. Vápeníková dodala, že úsek mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži je teď ve lhůtě pro případné odvolání proti výsledkům výběrového řízení. „Vládní komise doporučila u tohoto úseku jako zhotovitele Sdružení D1 Velká Bíteš – Devět křížů sestavené společnostmi OHL ŽS a Alpine Bau CZ, jejich vítězná cenová nabídka byla 382 milionů korun," upřesnila.

Řidiči už mají z plánovaných oprav strach. Petr Slabý jezdí do Prahy kvůli práci asi dvakrát týdně. „Budu jezdit autem dokud to trochu půjde, ale pokud na dálnici budou časté kolony, radši pojedu vlakem. I když mají časté zpoždění, je to asi nejpohodlnější cesta. Navíc když neřídím, můžu si po cestě dát pivo v jídelním voze," komentoval chystanou opravu Brňan.