VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Páteř řidičů? Při nehodách ji ochrání ušák

Brno – Prudké brždění, pak náraz. Řidič vyletí kupředu a stejně rychle nazpátek. Ale nikoliv stejnou cestou. Jeho krk a páteř se lehce zkroutí. Vzpomene si na to až pár dní po nehodě, když ho začne bolet za krkem. Lékaři podobná zranění dobře znají. V budoucnu má jejich vzniku podle zjištění Brněnského deníku Rovnost bránit vynález Centra dopravního výzkumu. Autoři mu říkají mu jednoduše. Ušák. Speciální opěrka hlavy má reagovat jako airbag.

11.4.2016 AKTUALIZOVÁNO 11.4.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Petr Svačina

Vývoj patentovaného zařízení začal před dvěma roky a v současnosti ho čeká testování v počítačových simulacích. „Z navrhované opěrky hlavy se v okamžiku nárazu vysunou boční strany a zabrání pohybu hlavy do boku," popsal jeden z autorů myšlenky a zaměstnanec centra Jan Rücker. Za vysouvání ponese zodpovědnost podobná řídicí jednotka jako u airbagů.

Podle výzkumu centra se zranění krku týkala sedmatřiceti procent účastníků nehod, ke kterým jejich tým za roky výzkumů vyjížděl. „Podobná zranění často bolí, ale není tam žádná zlomenina," poznamenal ředitel brněnské fakultní nemocnice Roman Kraus.

Chytré opěrce zatím pracovně říkají ušák. „Chtěli jsme využít uši jako mají dětské autosedačky. Ale řidič musí mít rozhled. Tak vznikl nápad, že se uši budou pohybovat. V provozu tak opěrka posádku neomezuje ve výhledu," vysvětlil Rücker, který se věnuje hloubkové analýze dopravních nehod.

K nápadu tým Centra dopravního výzkumu přivedl výzkum v oblasti zranění krční páteře. „Člověk zůstane v mnoha případech prakticky nezraněný, ale bolí ho krk. Klidně ještě měsíc nebo dva po nehodě," uvedl Rücker. Rozsah poranění může přitom být ale velmi široký – od lehkých bolestí až po zlomeninu krčního obratle.

chytrá opěrka
V případě nárazu opěrka řízená podobným systémem jako airbagy vysune boční strany.
Zabrání tak pohybu hlavy do boků a zkroucení krku, které často vede ke zraněním.
V neaktivním stavu je to obyčejná opěrka.

Než se projekt chytré opěrky dostane do praxe, budou se na něm podle Rückerova odhadu podílet stovky lidí. „Potřebujeme testy. Jak bude opěrka spolupracovat s airbagy, v jakých úhlech funguje optimálně, jaké materiály použijeme a podobně," popsal výzkumník.

Dobu vývoje autoři opěrky odhadují na dalších deset let. Další roky může trvat, než ji využijí výrobci aut. „V obecné rovině trvá vývoj celého vozu kolem čtyř let," informoval David Haidinger ze společnosti Škoda.

Dlouhý čas zabere především testování nového vynálezu. „Takové ochranné prvky musí prověřit crash testy," podotkl krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. Zároveň zdůraznil, že i přes neustálý vývoj desítek bezpečnostních systémů do aut lidské tělo zůstává stejné a zranitelné. Podle něj je potřeba na prvním místě bránit vzniku nehod.

Výzkumníci z Centra dopravního výzkumu mají také další patenty. Jedním z nich je přístroj na měření koeficientu tření u různých povrchů. Běžně se totiž k určení rychlosti auta z délky brzdné dráhy na daném typu povrchu používají tabulky, ale do procesu měření vstupuje často lidský faktor. „Vyvíjíme přístroj, který stačí položít na silnici, zmáčknout tlačítko a zjistit číslo. Pomohl by třeba policii u nehod," vysvětlil Rücker. Další praktické výstupy výzkumů se věnují parkovacím senzorům nebo čistotě ovzduší.

Autor: Jan Žlebek

Měli byste zájem o opěrku hlavy fungující jako airbag?

ANO

78 %

NE

23 %

Hlasovalo: 40

Anketa byla ukončena

11.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Brněnský stadion za Lužánkami v sobotu odpoledne rozezněli Iné Kafé, Michal Hrůza nebo David Koller. Poslechnout si je přišlo několik stovek lidí, neodradilo je zatažené nebe ani to, že největší hvězda festivalu Létofest, Karel Gott, nakonec nevystoupil.
22

Bez největší hvězdy. Legendárního Gotta nahradil za Lužánkami David Koller

Tomáš Martinek, 14.8., 51 cm, 3410 g, Znojmo
7

Novorozená miminka Znojemska 33. týdne 2017

AKTUALIZOVÁNO

Srážka auta a vlaku u Olbramkostela: dva lidé zemřeli, malá dívka bojuje o život

Olbramkostel /VIDEO/ – Málo frekventovaný železniční přejezd u stanice Olbramkostel na Znojemsku se stal v pátek svědkem nebývalé tragédie. Přímo na přejezdu se srazil osobní motorový vlak se Škodou Octavia. Srážka si vyžádala dva lidské životy. 

Armáda chystá velké letecké cvičení Ample Strike

Jižní Morava – Tisícovka českých vojáků, stovky aliančních vojáků z nejméně sedmnácti zemí, velké množství techniky a především vojenské proudové letouny i vrtulníky. To vše znamená blížící se mezinárodní letecké cvičení Ample Strike 2017, do kterého se zapojí také jižní Moravě blízká 22. základna vrtulníkové základny Náměšť nad Oslavou.

AKTUALIZOVÁNO

Úleva. Znojmo má první výhru, Frýdek-Místek přehrálo 2:1

Znojmo /FOTOGALERIE/ – Naplnili roli favorita, ale dřelo to. Znojemští fotbalisté ve čtvrtém kole druhé ligy doma jednou přišli o vedení proti Frýdku-Místku, nakonec jej však dokázali přehrát 2:1. Po dvou remízách a jedné prohře Jihomoravané konečně slaví plný bodový zisk. „Snad se teď odrazíme k lepším výsledkům,“ oddechl si domácí kouč Jiří Balcárek.

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Jižní Morava – Více zastánců než odpůrců mají krajské zásady územního rozvoje. Alespoň podle počtu obcí, které se připojily na stranu Jihomoravského kraje v žalobě na platnost územního plánu, kterou před měsícem podalo patnáct jihomoravských obcí přes advokátní kancelář Frank Bold.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení