Další opravy dálnice budou pokračovat až na jaře. „Dokázali bychom částečně stavět 
i v zimě, zkomplikovalo by to však zimní údržbu," uvedl důvod přerušení prací Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.

Zácpy kvůli dopravnímu omezení mezi Ostrovačicemi a Kývalkou trápily řidiče už od léta. „Na tomto úseku se nejen snížila dovolená rychlost, ale 
i kapacita dálnice," podotkla mluvčí policie Petra Ledabylová. Dopravní policisté zde řešili kolony aut téměř denně, nejčastěji v době dopravní špičky. „Často jsme se setkávali s nehodami, které řidiči způsobili proto, že se dostatečně nevěnovali řízení. Sledovali třeba jen zajímavý stavební stroj," dodala mluvčí.

Kvůli každodenním zácpám trpěly i přepravní firmy. „Místo aby ujeli sto kilometrů, stáli naši řidiči zaseknutí v koloně. Kvůli celkovému zpomalení jsme přišli o peníze, jsme proto rádi, že teď opravy končí," řekl jednatel společnosti Autotransport Matuštík Petr Matuštík.

Řidičů, kteří jezdí po dálnici v okolí Brna, se od Nového roku týká i další novinka. V souvislosti se záměrem ministerstva dopravy snížit množství emisí v obcích, kterými vedou frekventované dálniční obchvaty, projedou auta osmadvacetikilometrovým úsekem D1 z Kývalky na Brno a z Brna na Holubice bez dálniční známky.

Obcím se tak uleví od množství aut, která jimi projížděla jen proto, že se řidičům za krátkou jízdu po dálnici nechtělo platit. „Tolik projíždějících aut znečišťuje ovzduší a ještě ohrožuje chodce. Když budou nově řidiči jezdit po úseku dálnice, který vede souběžně s naší obcí zadarmo, uleví se nám," zdůraznila starostka obce Popůvky na Brněnsku Miluše Červená.

Ministerstvo dopravy chce výjimkami taky pomoct řidičům, kteří dosud jezdili po rychlostní silnici. „Po Novém roce se totiž řada z nich přejmenuje na dálnice. Kdyby si řidiči nechtěli koupit dálniční známku, museli by úsek složitě objíždět," řekl ministr dopravy Dan Ťok.

BARBORA KUBOVÁ, ČTK