Skimmingu totiž na jihu Moravy několikanásobně přibylo. „Za celý loňský rok jsme řešili čtyři případy. Od letošního ledna už čtyřikrát tolik," informovala mluvčí jihomoravských policistů Petra Vedrová.

Nejvíce podvodníků řádilo v centru Brna. „Skimmovací zařízení pachatelé úspěšně nainstalovali také na bankomaty v Mikulově na Břeclavsku a v Břeclavi," dodala mluvčí.

Poslední případ policisté zaznamenali v březnu v Brněnské ulici ve Vyškově. „Pokus o výběr hotovosti se zkopírovaných karet se pachatelům nepodařilo dokončit," sdělila Vedrová.

Vysvětlila, že podvodníci při skimmingu nejdříve zkopírují data z magnetického proužku platební karty bez vědomí jejího majitele. „Pak je nahrají na padělanou kartu. Aby mohli vybrat peníze, potřebují ještě znát číselný kód karty. Ten zjišťují pomocí miniaturních kamer umístěných na bankomatech," popsala policejní mluvčí.

Kamery odpozorují zadávání PIN kódu, pokud si člověk při volbě čísel, nekryje ruku. Vedrová ale upozornila, že se vyskytly i případy, kdy k zjištění kódu pachatelé použili falešnou klávesnici umístěnou na bankomat.

Po zkopírování karty a odpozorování kódu se podvodníci pokouší o neoprávněné výběry často v zahraničí. Policisté zaznamenali případy z Peru, Spojených států, Ekvádoru, Indonésie či Taiwanu. „Kriminalisté spolupracují na případech s kolegy z ostatních států," řekla Vedrová.

Podvodníkům, pokud působí jako organizovaná mezinárodní skupina nebo pokud způsobili škodu přes pět miliónů korun, hrozí až dvanáct let vězení.

Policisté žádají lidi, aby podvodníkům práci neulehčovali. „Kód ke kartě by si lidé neměli nosit v peněžence nebo uložený v telefonu. Pokud se u bankomatu pohybuje někdo podezřelý, je lepší jít jinam," upozornila mluvčí. Zásadním opatřením je podle ní zakrývat si ruce při zadávání kódu. „Když si člověk na bankomatu všimne nějakých mechanických změn nebo úprav, měl by zavolat bankovní společnosti a ihned také na linku 158," dodala Vedrová.

Těm, kteří se už obětí podvodu stali, radí například mluvčí České spořitelny Klára Pačesová dojít na pobočku a podat reklamaci. „Pokud se zneužití platební karty prokáže, škodu klientovi nahradíme," uvedla.