Například v Ivančicích už několik těchto zařízení, které měří rychlost, mají. Pokuty přinesou ročně do městské kasy kolem tří milionů korun. „Hodil by se ještě další. Ke hřbitovu, kde je nebezpečná křižovatka a řidiči tam jezdí rychle. Nemáme však povolení," uvedl ivančický starosta Milan Buček.

S žádostmi o povolení instalace radaru zatím neuspěli ani v sousední Nové Vsi. „Chtěli jsme jej u školy, zkusíme požádat o povolení v Oslavanské ulici. Je dlouhá a rovná, řidiče svádí k rychlé jízdě. Podobné je to u silnice od Ivančic," uvedl starosta Ladislav Horák.

Radary musí povolit policie. „Pokud žádost neschválíme, vždycky uvedeme důvody a navrhneme jiné řešení. Například jiné místo nebo jiný typ radaru. Některé věci konzultujeme také na konkrétním místě," popsal základní postup policejní mluvčí Pavel Šváb.

Měření rychlosti radarem
∙ umístění radaru musí schválit policie
∙ podle oslovených starostů je velmi těžké pro radar povolení získat
∙ pokuty za přestupky řidičů vymáhají obce, peníze zůstávají v jejich rozpočtech
∙ například v Ivančicích tamní radary vynesou ročně městské kase odhadem tři miliony korun

Pro policii je při povolování důležitý například počet chodců, kteří místem procházejí. „Problém také bývá umístění radarů v zatáčkách," doplnil policejní mluvčí.

Problémy s pořízením nového radaru mají také v Rosicích. Podle tamního místostarosty Petra Ženožičky si policie pro jeho povolení klade náročné podmínky. „Je potřeba dodržet určité umístění, vzdálenost, radar musí být na rovném úseku. Záleží také, jestli bude úsekový nebo ne, protože policisté preferují úsekové. Jenže ty nelze umístit všude," poznamenal místostarosta.

Rosice už nyní dva radary provozují. „Třetí jsme chtěli umístit ještě letos. V místě, kde měl stát, však plánujeme opravu silnice. Důležitější je rekonstrukce průtahu Rosicemi, při které vyspravíme také chodníky a okolí. Proto bude lepší si počkat," zhodnotil místostarosta Ženožička.

Peníze z pokut za rychlou jízdu zůstávají obcím, které radary spravují. Rosice přitom loni měly na starost také vymáhání pokut za jízdu na dálnici D1. Ministerstvo dopravy a ředitelství silnic a dálnic tam totiž při rekonstrukci úseku mezi Ostrovačicemi a Kývalkou nasadilo úsekové měření. „Z prvních údajů vyplývá, že v měřeném úseku se doprava zklidňuje," řekl krátce po zavedení měření mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Na podzim při konci rekonstrukce skončilo i měření v úseku. Ředitelství silnic a dálnic však plánuje další, v jiných částech této dálnice.