Balonový gigant by podle konstruktérů dokázal pojmout čtyřiadvacet milionů půllitrů. Přesto jeho výrobu nepovažují za výjimečnou. „Byla to pro nás vcelku rutinní zakázka. Nejzajímavější pro nás byl australský trh, na který jsme vstoupili poprvé," říká Kubíček.

Velký koš je přizpůsobený pro čtyřiadvacet pasažérů, pilota a stewarda, který má kapitánovi vzdušného plavidla pomáhat s početnou skupinou lidí. „Běžný balon unese pouze tři pasažéry a pilota," srovnává šéfkonstruktér.

Podle Kubíčka zkonstruování balonu nezabralo více času, než podobné zakázky. „Přibližně tři měsíce na něm pracovalo patnáct zaměstnanců. Švadleny, pletaři, svářeči a samozřejmě i kontroloři," vyjmenovává Kubíček.

Nejtěžší bylo podle šéfkonstruktéra dostat balon do cílové destinace. „Australané si hodně brání svoje prostředí. V jiných zemích jsme se s takovými předpisy nesetkali. Obtížná byla i komunikace se zákazníkem kvůli velkému časovému posunu," vysvětlil.

Balon firma odvezla do Austrálie loni, rekordní let se však uskuteční až letos. „Zatím běžně vozí zákazníky a je určený hlavně k propagaci charitativních akcí. Při výrobě jsme o plánovaném výškovém rekordu nevěděli, ani jsme ho tedy speciálně neupravovali," podotýká muž.

Zároveň upozorňuje, že kvůli velikosti byl balon dražší. „Normální horkovzdušné balony prodáváme za milion korun, tento však stál více než dva," doplňuje.

EVA BÁRTOVÁ