Cestující se opije a chce se dostat domů. Když ho řidič autobusu odmítne svézt nebo ho napomene, opilý útočí. V lepším případě jen slovně, v horším pak fyzicky. I vzhledem k nočním rozjezdům se to stává častěji v Brně než v jiných místech kraje.

Po třech nedávných nesouvisejících útocích na řidiče chce brněnský dopravní podnik zesílit spolupráci se strážníky. „Musíme zaměstnance před agresory chránit, aby se v práci cítili bezpečně," uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Dodal, že chce do vozidel dostat víc strážníků.

Na nebezpečnou situaci v nočních rozjezdech upozornil Deník Rovnost už letos v říjnu. Na situaci si tenkrát stěžoval také řidič Vladimír Jurečka. „Někdy mám strach. Pomohli by preventisté v rozjezdech. Než přijede přivolaná hlídka, trvá to i čtvrt hodiny," uvedl řidič.

Se strážníky dopravní podnik úzce spolupracuje. „Od letošního ledna jsme zavedli takzvanou pořádkovou jednotku. Doprovází revizory několikrát do měsíce při nočních kontrolách cestujících," informoval mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

V noci s revizory do autobusů nastupuje dvanáct strážníků. Ve dne je pak někdy doprovází i šest strážců zákona. Brněnský dopravní podnik rovněž úzce spolupracuje se speciální hlídkou, v níž je strážník a republikový policista. „Využívají ji zejména revizoři při ověřování totožnosti cestujících, kteří nemají jízdenku ani průkaz totožnosti," vysvětlila mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Dopravní podnik chce, aby vznikla speciální jednotka zabývající se hlavně zajištěním bezpečnosti a pořádku. „Kontrolovala by nástupiště a dbala na pořádek ve vozech," uvedla Hailichová.

Dodala, že strážníci by pracovali jako preventisté s většími pravomocemi. „Přemýšlíme taky o zavedení vyšší právní ochrany řidičů. Pak by útočník mohl za napadení dostat vyšší trest," sdělil ředitel Havránek.

Splnění představy dopravního podniku dostat do vozů městské hromadné dopravy víc strážníků by znamenalo jejich častější noční služby. „Jsme na práci v noci zvyklí. Někteří noční směny dokonce preferují. V tom nevidím problém, určitě by se někdo z pěti set strážníků na kontrolu nočních rozjezdů našel," poznamenal Ghanem.

Brněnští řidiči jsou nyní vybaveni pepřovými spreji, při ohrožení mohou použít nouzové tlačítko. Jím se propojí centrála dispečinku s kabinou řidiče. Dispečeři slyší, co se děje, a mohou přivolat pomoc.

Loni zaznamenal brněnský dopravní podnik čtyři napadení řidičů, letos zatím tři. Mnohem častější jsou útoky černých pasažérů při kontrolách revizorů. „Loni utrpělo zranění šestadvacet revizorů, sedm z nich skončilo v pracovní neschopnosti," informovala mluvčí Hailichová. Dodala, že letos čelilo napadení deset těchto pracovníků, v pracovní neschopnosti byli tři.

Na Vyškovsku došlo k napadení řidiče autobusu naposledy před čtyřmi lety v Rousínově. „Podobné incidenty se stávají ojediněle," uvedl zástupce ředitele vyškovské dopravní společnosti Vydos Igor Čeki. Dodal, že řidiči jsou v neustálém kontaktu s dispečery. Jakýkoliv incident můžou hlásit.

Ve Znojmě, Blansku ani v Břeclavi na řidiče autobusů nikdo nezaútočil. „Často však zažívají verbální útoky. Hlavně od opilých cestujících," sdělil ředitel znojemské společnosti Psota Petr Chadim.

EMA ZEZULOVÁ
ZPRAVODAJOVÉ ROVNOSTI