VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Slavnou éru dolu Jindřich II připomene monument

Zbýšov - Téměř třicet let přinášel teplo do jihomoravských domácností. Dodával totiž palivo třeba do nedaleké elektrárny v Oslavanech. Černé uhlí z dolu Jindřich II ve Zbýšově na Rosicku patřilo k nejkvalitnějším v České republice. Po uzavření v roce 1991 zůstala na místě jako připomínka slavné těžařské éry železobetonová věž. I ta brzy zmizí. Minulý týden ji začali rozebírat dělníci.

1.7.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK

Stavbu zdemontují odshora dolů. O celkovou likvidaci se stará státní podnik Diamo Dolní Rožínka. Na práci je ovšem třeba speciální jeřáb, který dosáhne až na vrchol sedmačtyřicet metrů vysoké věže. Proto si podnik musel najmout specializovanou firmu. „Věž je hrázděná budova s ocelovými prvky, které jsou vyplněné betonovými zdmi. Dělníci proto nejprve vybourají kusy betonu a poté věž postupně rozeberou. Následně ještě zlikvidují základy stavby a betonové podlahy až do hloubky půl metru pod zem," popsal postup zástupce společnosti Diamo Petr Kříž.

Konečné úpravy se dočká také důlní jáma. Tu dělníci už v květnu tohoto roku po dvoumetrových vrstvách zabetonovali až do hloubky osmatřiceti metrů. „Na povrch nakonec položíme železobetonovou čtvercovou desku tlustou asi šedesát centimetrů. Uprostřed ní je ještě třeba vytvořit otvory na dvojí potrubí, kterým budou odcházet důlní plyny," doplnil Kříž.

Historie významné těžařské éry však nezůstane zcela zapomenutá. V místech zbourané těžební věže vyroste betonový monument s deskou a historickými údaji.

Důl Jindřich II
- s hloubením dolu ve Zbýšově dělníci začali roku 1960, v definitivním provozu byl až o devět let později
- tehdy šlo o nejhlubší důl v Československu. Horníci v něm dolovali černé uhlí až v hloubce 1428 metrů pod povrchem
- v sedmdesátých letech minulého století se stal centrálním dolem Rosicko-oslavanského uhelného revíru
- těžební stroje se tam zastavily na konci roku 1991

Demontáží Zbýšov přijde o svoji dominantu, což mrzí bývalého horníka a současného starostu města Vratislava Širokého. „Usilovali jsme o to, aby věž získala status kulturní památky. Jenže ministerstvo kultury naši žádost zamítlo. Stavba z poloviny šedesátých let je na to podle něj příliš mladá," podotkl Široký.

Historií těžařství v oblasti se zabývá Vlastivědný spolek Rosicko-Oslavanska. I podle jeho předsedy Zdeňka Vévody je rozebrání velká ztráta. „Takový typ těžební věže už nikde jinde v republice nestojí. Ale nachází se v soukromém areálu, takže náklady na údržbu musí někdo zaplatit. Chápu, že ekonomičtější je její likvidace," poznamenal.

O definitivní likvidaci nejhlubšího československého dolu se začalo spekulovat už před třiadvaceti lety. Spolu s dalšími z Rosicko-oslavanské pánve ho měli dělníci zasypat, místo toho jej ale jen zaplavili vodou. „Tehdejší obecní zastupitelé požadovali, aby se důl využíval pro vodárenské účely. Pak se ale ukázalo, že kvůli vysokému obsahu minerálů by se voda musela složitě upravovat," vysvětil starost Kříž.

Kromě Jindřicha II se v oblasti nachází ještě devět dalších významných dolů. Žádný z nich však nedosahoval takové hloubky. Druhým nejhlubším byl jeho jmenovec Jindřich I s hloubkou 905 metrů. Kuklu v Oslavanech zase například v roce 1921 postihlo důlní neštěstí, při kterém zemřelo šestadvacet horníků. Důl na místě stále připomíná jeho těžební věž, která je součástí zábavního parku Permonium. Právě ta po demontáži ve Zbýšově zůstane jako poslední historická památka.

Autor: Hana Florianová

1.7.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete.
AUTOMIX.CZ
54

GALERIE: Nejvtipněji naložené vozy na silnicích. Nákladem je vše, co si zamanete

Amon Amarth.
16

Krumlovem zaduní severský rock. Přijede i Amon Amarth

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

Orli si na Zubrech smlsli. Přerov dostal od Jihomoravanů „bůra"

Přerov, Znojmo – První porážku v základní hrací době během letní přípravy připravilo přerovským hokejistům Znojmo. Orli ve středu odletěli zpět na jižní Moravu s výhrou 5:0. V tabulce Zubr Cupu tak mají domácí nadále tři body, stejně jako jejich poslední soupeř. Stoprocentní je dle očekávání Zlín.

Architekti chtějí zaujmout vinaře. V krojích

Jižní Morava - U stolu za počítačem projektují stavbu nebo si venku prohlíží terén. V takových situacích se při práci ocitá snad každý architekt. Jinak tomu není ani u Jakuba Rolečka a Jiřího Vojtěška, kteří si před čtyřmi lety založili v Brně vlastní ateliér. Jen s tím rozdílem, že na sobě přitom mají zdobenou košili kordulu, vyšívané nohavice a vysoké boty. Oblečení v moravských krojích chtějí oslovit vinaře.

Více nehod motorkářů v kraji: letos již čtyři mrtví, přibylo i zraněných

Jižní Morava – Horké léto a vášeň pro rychlost plní jihomoravské silnice motorkáři a policejní statistiky novými záznamy o dopravních nehodách. Poslední s tragickými následky vyšetřovali policisté devátého srpna u Čejkovic na Hodonínsku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení