Sociální sítě dokáží podle politologů ovlivnit hlavně mladé, kteří volí poprvé. „Občanskodemokratický Petr Fiala je zajímavý, protože vedle facebooku na rozdíl od ostatních kandidátů využívá i twitter, kde má patnáct set fanoušků. Tolik nemá na jakékoliv sociální síti žádný další politik," podotkla politoložka Alena Macková, která se výzkumem nových médií zabývá.

Fiala potvrdil, že občanští demokraté se při své kampani snaží komunikovat s voliči co nejvíc. „K tomu jsou kromě kontaktní kampaně ideální právě sociální sítě. Kromě facebooku a twitteru využíváme také YouTube kanál," podotkl Fiala.

Politoložka oceňuje i komunikaci lídra hnutí Ano Martina Stropnického. „Jeho profil na facebooku nepůsobí jako prvoplánový informační kanál ke kampani ale spíše jako glosář současného dění, kde se často pouští do kritiky politických oponentů a v němž se veze na vlně nespokojenosti řady českých voličů," sdělila Macková.

Hodina denně

Stropnický si pořídil facebook zhruba před dvěma měsíci. „Denně na něm strávím asi hodinu. Většinou brzy ráno. Snažím se informovat o tom, jak pokračuje naše kampaň, píšu texty k aktuálním událostem a reaguji na dotazy. Teď mám i osobní stránku na webu Ano. Určitě jde při volbách o důležitý komunikační prostředek," sdělil lídr.

Hodnotit lídry na facebooku je ale podle politoložky složité. „Každý sociální sítě používá jinak. Někdo má osobní stránku, další stránku pro fanoušky," sdělila Macková.

Nejméně s lidmi komunikuje František Lukl ze Strany práv občanů Zemanovci. Lídr komunistů Vojtěch Adam zase využívá facebook pouze prostřednictvím stránky komunistů.

Sociální sítě v čele s facebookem jsou ale podle politologa Martina Bastla v předvolebním boji klíčové. „Ovlivnit mohou hlavně mladé, kteří půjdou k volbám poprvé. Sociální prostředí je může snadno zahltit, a tak jejich volbu předurčit," řekl politolog.

Politiky na facebooku sleduje například Petr Strejc, který letos půjde k volbám podruhé. „Vadí mi ale, že někteří z nich nemají stránky pro fanoušky, ale pouze osobní profily. Abych mohl číst jejich obsah, musel bych si je přidat do přátel. To kvůli soukromí ale neudělám," podotkl student.

Výhrady ke kampani na sociálních sítích má i brněnský aktivista Matěj Hollan. „Není to tak silné jako před prezidentskými volbami. Základ je, že sdílené obsahy musejí být vtipné, myšlené s nadsázkou a musejí budit diskusi," řekl Hollan.

Hodnocení profilů jihomoravských lídrů na sociálních sítích a rozhovor s politoložkou si můžete přečíst v sobotním vydání Deníku Rovnost.