VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Test krajských silnic v Brně. Poznávací znamení: jedna záplata vedle druhé

Brno – V Brně jezdí řidiči po přibližně tisíci kilometrech silnic. Z toho asi 130 kilometrů spravují krajští silničáři. Podle jejich údajů jsou z nich přibližně dvě třetiny v nevyhovujícím nebo havarijním stavu. „Když po Brně jezdím, tak mě moc nezajímá, jestli jedu po krajské nebo jiné silnici. Hlavní je, aby byla v pořádku. Poslední dobou se mi zdá, že ubývá děr a přibývá záplat," myslí si Brňan Jan Záhorský.

13.5.2017
SDÍLEJ:

Zhruba 130 kilometrů silnic v Brně spravují krajští silničáři.Foto: DENÍK/Attila Racek

Brněnský deník Rovnost se rozhodl otestovat pět silnic, které silničáři řadí mezi havarijní. Jako první přišla na řadu Rokytova ulice. Na první pohled na ní nebyla žádná závada, silnice je zcela bez výtluků a výmolů. Zřejmé jsou na ní ovšem záplaty, na které upozoňoval například Brňan Záhorský. „Je to častý způsob rychlé běžné údržby, která ale vydrží maximálně rok. Silnici to jen zalátá, ale neopraví. Je ale pravda, že porucha pak není vidět,“ okomentoval způsob oprav Jan Kudrna z Vysokého učení technického v Brně, který se silnicím a asfaltovým směsím věnuje.

Druhá testovaná silnice, v Zeiberlichově ulici, která vede k Soběšicím, už některé vady nezvládá skrývat. Například drobné díry. „Kolem trhliny je pak silnice více namáhaná. Největší nepřítel silnic jsou vždy slunce, voda, mráz, silniční provoz a také přirozené stárnutí asfaltu. I tato díra je součástí běžného života silnice,“ vysvětlil Kudrna.

Další v pořadí testovaných ulici byly Kníničská a Obvodová ulice v Bystrci. Vypadaly podobně jako Rokytova ulice, tedy s patrnými záplatami. Skoro více záplat než silnice ale bylo k vidění na Staré dálnici. „Ta je už za svou životností a místo opravy se pořád jen lepí záplatami, vlastně se čeká na rozhodnutí, kudy povede nová dálnice 43,“ podotknul Kudrna.

Na nezvyklý povrch silnice narazí řidiči v Jihlavské ulici. Také ta je podle silničářů v havarijním stavu. V jízdním pruhu podél ústředního hřbitova je totiž silnice zbroušená a jsou na ní patrné rýhy. „Frézování je metoda, která se používá na vyrovnání nerovností, například vyjetých kolejí. Silničáři tím také usnadnili odtok vody ze silnice a zvýšili drsnost. Na Jihlavské totiž auta často klouzala. Zabili tak dvě mouchy jednou ranou,“ vyložil Kudrna.

Pro zvětšení klikněte na obr.

Krajské silnice v Brně

Chybí peníze

Podle Kudrny běžné záplatování silnic vydrží maximálně rok. „Splní ale svůj účel, na krátkou dobu se zabrání dalšímu rychlému vývoji poruch,“ sdělil Kudrna.

Pokud silničáři použijí na záplaty asfaltovou směs, prodlouží životnost opravy na asi tři roky. Silnice ale podle Kudrny trpí především nedostatkem peněz na údržbu, proto se tak často používají levnější záplaty. „S tím, co silničáři mají k dispozici, ale dělají, co umějí,“ dodal.

To potvrzují také sami silničáři. Podle jejich krajského šéfa Zdeňka Komůrky se snaží opravit přednostně právě silnice v havarijním stavu. „Vždy ale závisí na penězích. Nestanovujeme si žádné roční cíle,“ vysvětlil Komůrka.

Pro letošek mají silničáři v okrese Brno-město na údržbu jednatřicet milionů korun. „K tomu ale budeme letos také opravovat například most na Jihlavské ulici přes dálniční přivaděč za dvaatřicet milionů korun nebo Rakoveckou ulici pod hradem Veveří za třiačtyřicet milionů,“ vyjmenoval Komůrka.

Nedostatek peněz, na který upozornil Kudrna, potvrdil i šéf silničářů. „Opravy jsou opravdu dlouhodobě podfinancovány. Kraj momentálně poslal více peněz, takže stav některých úseků se opravdu zlepší, ale důležité je hlavně čerpání z evropských fondů a dlouhodobý přísun peněz od kraje nebo státu," uvedl Komůrka.

Výzkumníci na brněnské technice v současnosti pracují i na nových druzích odolného asfaltu. „V minulosti jsme už nové technologie na silnicích využili a nyní je sledujeme. S technikou spolupracujeme a v současnosti například jednáme o využití vozovkových vrstev s s vložkou ze skelných vláken, které pravděpodobně v blízké budoucnosti při opravách využijeme,“ nastínil Komůrka.

Autor: Michal Rapco

13.5.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Účty za teplo? Zvedly je chladná zima i studený duben

Růžový tank výtvarníka Davida Černého v Brně. Technici jej postavili před Červený kostel na Komenského náměstí. Tank je součástí výstavy Moravské galerie Kmeny 90.
9

Ruské velvyslanectví: Růžový tank pošpiňuje vzpomínku. Podpořilo přemalování

Krumlovská ocelárna skončí. 130 lidí si musí vybrat: dojíždět, nebo hledat práci

Moravský Krumlov – Zanechat výroby ocelových konstrukcí v Moravském Krumlově a soustředit se jinou výrobu v Třebíči se rozhodli zástupci společnosti PBS Industry. Krumlovský závod proto do léta ukončí svou činnost.

AKTUALIZOVÁNO

OBRAZEM: Stovky malých sportovců zaplnily plovárnu v Louce

Znojmo /VIDEO/ – Téměř sedm stovek dětí ze čtrnácti základních škol celého regionu si ve středu na plovárně v Louce vyzkoušelo šestnáct druhů sportů. Děti si zkusily plavbu v kajaku, florbal, basketbal, korfbal, ale také přetahování lanem či základní údery sportu taekwon-do a další sporty.

U Znojma bude Technopark. Firma už nabízí místa zájemcům

Dobšice, Znojmo – Nové zázemí pro firmy nazvané Technopark vzniká na pomezí Znojma a sousedních Dobšic. Znojemské Autodružstvo má již územní rozhodnutí a chystá se ke stavebnímu řízení. S Dobšicemi jedná o napojení na sítě a silnici.Zástupci firmy již v Technoparku, který označují za technologický a firemní inkubátor, nabízí místa. „Zájemci najdou všechny potřebné informace a kontakty na webu, který Technopark Znojmo prezentuje. Doufáme, že stavba bude hotová zhruba do roka či roka a půl," uvedl ředitel družstva Antonín Havlík.

AKTUALIZOVÁNO

Auto se srazilo s traktorem. Skončilo v poli

Dobelice /VIDEO/ - Srážka traktoru a osobního auta u Dobelic zaměstnala ve čtvrtek po poledni záchranáře, hasiče i policisty. Nehoda se stala na silnici mezi Hostěradicemi a Dobelicemi. "Osobní auto skončilo v poli, jednašedesátiletá řidička byla lehce zraněná. Dechové zkoušky byly negativní," informovala mluvčí znojemských policistů Lenka Drahokoupilová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies