VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vláda: Přestavba uzlu v Brně je klíčová i pro Evropu

Brno – Nové nádraží v Brně nepotřebují jenom lidé z města a bezprostředního okolí, ale také celá Česká republika. A prospěje i transevropské dopravě. To je jeden ze závěrů české Dopravní politiky.

1.7.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Dokument nastiňující rozvoj dopravy mezi roky 2014 a 2020 schválila vláda a pro Brno má několik doporučení. „Schválením začala dopravní politika platit. Do parlamentu jít nemusí," sdělil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Dopravní politiku přirovnal k jízdnímu řádu. „Je sestavená na základě objektivních kritérií. Poslouží tak jako základ činnosti dalších vlád a ministrů dopravy bez ohledu na politickou situaci. Měli by se jí řídit," poznamenal Novák.

Stávající problémy brněnského železničního uzlu zmiňuje dokument několikrát. Vadí jak krajské dopravě tak celostátní. Na rozdíl od jiných měst však nestanovuje termín jeho přestavby na rok 2018, nýbrž odkazuje na samostatnou strategii.

I tak to představitelé města berou jako vítězství. „Potřebu modernizace uzlu jsme do politiky prosadili našimi připomínkami. Je nám jasné, že její přítomnost v tak strategickém dokumentu je nutný předpoklad k získání peněz. Znamená to, že k nim není cesta uzavřená," uvedl náměstek primátora Robert Kotzian.

Podle mluvčího Nováka je pro přestavbu uzlu a stavbu nového nádraží klíčové, aby bylo pevně ukotvené v novém územním plánu. „Zatím pracujeme se dvěma verzemi jeho polohy. V centru a odsunuté na jih," řekl.

Přesto stát počítá s tím, že na přestavbu uzlu začne první peníze posílat v roce 2015.

Modernizace trati

Náměstek Kotzian zdůraznil, že se Brnu podařilo prosadit do státní politiky prakticky vše. „Kladli jsme důraz na železniční uzel, velký městský okruh, dálniční spojení s Vídní a modernizaci trati do Přerova," poznamenal.

Prozatím jednokolejnou trať do Přerova, především úsek z Brna do Vyškova studie spolu se spojením do Znojma jmenuje jako velké problémy kraje. A stejný postoj má i společnost Kordis, zajišťující krajskou dopravu. „Každý den jedou mezi Brnem a Vyškovem čtyři tisíce lidí. Ve špičce tak vyjíždí autobusy každých deset minut," upozornil ředitel společnosti.

Problému si všiml i Kamil Šimek. „Do Rousínova jede jeden vlak za den, přestože skrz něj vede trať. Takže cestovat tam musíme méně pohodlnými a pomalejšími autobusy," podotkl.

Podle ředitele Kordisu Horského naopak u trati do Znojma takový problém není především kvůli malému počtu cestujících.

Přesto ministerstvo hodlá zrychlit nejen klíčové spojení na Přerov, ale také do Znojma. „Chceme zvětšit propustnost trati a zmodernizovat ji. Ale patří až do rozšiřující sítě tratí, které se budou stavět po roce 2030," poznamenal mluvčí Novák.

Podle schválené politiky se bude také intenzivně pracovat na další úplně nově železniční trati mezi Brnem a Prahou. Vlaky po ní v roce 2030 pojedou rychlostí 230 kilometrů v hodině a trasu mezi největšími městy zvládnou za hodinu.

Významnou úlohu má mít podle schválené politiky železnice také v letecké dopravě. Pro rychlejší propojení tuřanského letiště s centrem města navrhuje jeho napojení právě na vlak. „I to byla jedna z našich připomínek," poznamenal náměstek Kotzian.

Autor: Petr Jeřábek

1.7.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Pyrotechnici pokračují v prohledávání Bořího lesa mezi Valticemi a Břeclaví. Brzy mají dokončit druhou etapu průzkumu. Zatím našli asi tři sta kusů munice.
10

Druhá etapa čištění Bořího lesa se blíží ke konci. Průzkum chtějí urychlit

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Teror v Barceloně: Lidé se bojí zajít si i pro jídlo, říká Hodoňanka

Hodonín – S nervozitou sleduje vývoj události okolo teroristických útoků ve španělské Barceloně. Čeká na zprávy, píše si se známými. Třicetiletá Monika Baldriánová z Hodonína strávila na Pyrenejském poloostrově několik let. A přestože kontakt s lidmi z oblíbené země udržuje už jen na dálku, vraždění radikálů ji nesmírně zasáhlo.

Jsme ohromení, chválí obránce Šuláka v Detroitu

Brno – Zatímco jeho bývalí spoluhráči ze Znojma už se prohánějí po ledě v přípravných zápasech, Libor Šulák zatím jen individuálně trénuje. Proto ho potěšila pozvánka do hokejového národního týmu na dvojutkání se Slovenskem příští středu v Třinci a o den později v Žilině.

Ženy na kandidátkách do voleb? Na jižní Moravě stále vzácnost

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Šestadvacet politických stran a hnutí chce na podzim kandidovat v Jihomoravském kraji ve volbách do poslanecké sněmovny. Brněnský deník Rovnost zanalyzoval kandidátky desítky stran, které mají podle posledních průzkumů šanci získat alespoň tři procenta hlasů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení