Cestující na Vysočině si už skoro rok užívají jízdu v moderních soupravách Regio-Shuttle RS1 Stadler. Po regionálních tratích Vysočiny jezdí v současné době už pět těchto moderních motorových vlaků, dalších osm chtějí České dráhy nasadit do konce letošního roku.Potvrdila to ředitelka Krajského centra osobní dopravy Českých drah v Jihlavě Lenka Horáková. „V současnosti tyto soupravy jezdí mezi Havlíčkovým Brodem a Žďárem nad Sázavou nebo mezi Havlíčkovým Brodem, Jihlavou a Horní Cerekví. Znají je ale i cestující, kteří jezdí z Jihlavy přes Třebíč do Náměště nad Oslavou, a také ti, kteří cestují do Humpolce, Světlé nad Sázavou či Ledče nad Sázavou," vyjmenovala tratě Horáková.

Dodala, že dráhy soupravy nově nasadí i na trať Pelhřimov Horní Cerekev. „Motorové vlaky Regio-Shuttle RS1 splňují naše požadavky. I když je samozřejmé, že některé mouchy bylo nutné při jejich provozu ještě vychytat," dodala Horáková.

První soupravu Regio-Shuttle firma nasadila na Vysočině koncem října 2011. Za 898 milionů korun jich mělo po kolejích kraje jezdit až sedmnáct. Na jejich nákup přispěla i Evropská unie. Nakonec ale na kolejích na Vysočině jezdí pouze třináct těchto souprav. Na pořízení zbývajících čtyř se měl podle smlouvy s dráhami podílet i Kraj Vysočina. Nakonec z toho ale sešlo.

Vedení Vysočiny tvrdí, že při pořizování nových souprav se ukázalo, že budou dražší, než se původně předpokládalo. Navíc prý dráhy chtěly zvýšit roční odpis pro úhrady regionálních spojů v kraji. Ten je v současnosti zhruba 260 milionů korun za rok.

České dráhy proto nakonec rozhodly, že další čtyři motorové vlaky koupí pro jiné kraje, které o ně budou mít zájem. Ten by podle prvních náznaků mohlo mít třeba vedení Libereckého a Pardubického kraje.

Cestující na Vysočině jezdí ale stále častěji i jinými moderními vozy. Další souprava známé řady Regionova se brzy objeví také na trati z Horní Cerekve k hranicím kraje. Vlaky Regionova pravidelně jezdí například po tratích z Havlíčkova Brodu do Pardubic či ze Žďáru nad Sázavou do Tišnova. „České dráhy v letošním roce nasadí na regionální tratě Vysočiny i dvanáct zmodernizovaných osobních patrových vozů," poznamenala mluvčí drah Kateřina Šubová.

Jihomoravští cestující se nových vozů podle všeho dočkají nejpozději do konce roku 2014. „Vypsali jsme výběrové řízení na sedm moderních bezbariérových souprav s klimatizací v předpokládané hodnotě 950 milionů korun," informoval náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu Českých drah Antonín Blažek. Díky tomu, že vlaky budou bezbariérové, usnadní nastupování třeba i starším lidem. „Bez komplikací nastoupí do vlaku také vozíčkáři, kteří uvnitř najdou také bezbariérovou toaletu. Součástí vybavení interiéru vlaku budou také například elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky," dodal Blažek.

Cestující na jihu Moravy se zatím musí spokojit s modernizovanými soupravami, zejména motorovými Regionovami. „V kraji jsou nasazené do všech vlaků na trati Tišnov Nedvědice, Hodonín Veselí nad Moravou Vrbovce a od začátku září také na trati Skalice nad Svitavou Velké Opatovice," poznamenala mluvčí Šubová.

Od roku 2009, kdy Jihomoravský kraj přiřkl provozování železniční dopravy na svém území opět Českým drahám, trvá kritika od soukromého dopravce Student Agency. „Nabízeli jsme tehdy kraji o 210 milionů levnější řešení, on ale provoz tratí opět přidělil Českým dráhám. Správně by měly takové zakázky soutěžit a vybrat nejvýhodnější nabídku," stěžoval si ředitel firmy Radim Jančura.

Hejtman Michal Hašek na jeho slova reagoval tím, že Student Agency měla zájem jen o lukrativní tratě a kraj potřeboval pokrýt celé území. Jančura to odmítá. „Je to nesmysl. Každá trať je lukrativní, protože je od státu dotovaná. Máme zájem o kteroukoli linku," dodal Jančura.

Vysočina má nové vlaky. Jižní Morava místo nich tramvaje

Přes čtyři miliony kilometrů najede 360 vlaků, které České dráhy vypravují na Vysočině. K tomu, aby počet najetých kilometrů zůstal stejný, přispěla dohoda mezi kraji a ministerstvem dopravy. Garantuje jim víc než dvoumiliardový příspěvek.

Příspěvek pro dotování prokazatelné ztráty všech regionálních železnic je tak i nadále 2,6 miliardy korun. Na jihu Moravy stát doplácí 260 milionů korun. „Ovšem po hrozících vládních škrtech na regionální železniční dopravu bude drahám na Vysočině chybět přibližně třicet milionů korun státní dotace. Zatím není jasné, jak tento propad vyřešíme," upozornil náměstek hejtmana Kraje Vysočina Libor Joukl.

I díky příspěvkům na Vysočině a v některých dalších krajích letos vyjedou nové polské vlaky Link. Přes třetinu jejich ceny zaplatily kraje z regionálních operačních programů Evropské unie. Jihomoravané však musí na nové vlaky prozatím zapomenout. Vedení kraje totiž dotace použilo na nákup brněnských tramvají.

Na svůj provoz na jižní Moravě pak dráhy použijí příspěvek pro dotování prokazatelné ztráty. „Zůstává ve stejné výši jako v roce 2011. Kraj tak dostane téměř dva miliony sedm set tisíc korun," uvedl mluvčí jihomoravského krajského úřadu Jiří Klement.

Dotace z Evropské unie použili představitelé kraje na nákup tramvají už poněkolikáté. „Před pěti lety rozhodli, že se zaměří na nákup tramvají. Jako jediný kraj v republice. A že pokud chceme modernizovat vlaky, musíme tak udělat na vlastní náklady," sdělila už dřív mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Díky evropským dotacím tak odstartoval nákup devětadvaceti nízkopodlažních tramvají Škoda známějších díky designérovi Porsche. „Z dotace jsme koupili devět tramvají za 552 milionů korun," řekla už dřív mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. Dalších dvacet zaplatilo město.

Jihomoravané se přitom shodují, že vlaky v kraji jsou ve špatném stavu a je potřeba je zmodernizovat. Myslí si to například Brňanka Marie Konečná. „Vlaky jsou špinavé. A když cestuji s větším zavazadlem, mám problém se vůbec dostat dovnitř. Nerozumím tomu, proč ostatní kraje pořídily nové vlaky a na jižní Moravě jsme místo toho koupili tramvaje. Raději bych čistý vlak," poznamenala Konečná.