Firmy z České republiky i zahraničí mají nyní podat předběžné nabídky, co za vlaky chtějí dodat. „Které společnosti to jsou, nemohu prozradit,“ vzkázala pouze krajská mluvčí Monika Brindzáková kvůli neuzavřené soutěži.

Podle zjištění Brněnského deníku Rovnost je jedním z účastníků tendru na přibližně třicítku elektrických vlaků za zhruba šest miliard korun například plzeňská firma Škoda Transportation, která platí za hlavního dodavatele vlaků pro České dráhy. „Tendru se účastníme, chceme kraji nabídnout naše jednotky RegioPanter,“ potvrdila mluvčí společnosti Lubomíra Černá.

Kvůli nezodpovědnému chování majitelů psů letos rozšířili brněnští zastupitelé místa, kde už lidé zvířata nevyvenčí. Patří mezi ně nově například část Horního náměstí v Brně-Bystrci.
Zákaz vstupu se psem, rozhodli zastupitelé. Horní náměstí teď patří jen lidem

Po nákupu vlastních vlaků chystá Jihomoravský kraj soutěž také na jejich provozovatele. Zúčastnit se chtějí například České dráhy, které už nyní regionální železniční dopravu v Jihomoravském kraji zajišťují. Dosud ale svými vlaky. „Upřednostňujeme model, kdy vozidla pořizují dopravci. Ti mají zkušenosti jak s pořízením, provozem, tak údržbou souprav. Respektujeme ale rozhodnutí kraje a jsme připraveni mu nabídnout naše know how i v oblasti samotného provozu vlaků,“ komentovala mluvčí Českých drah Monika Bezuchová. 

Jihomoravský kraj nechce vlaky pořídit z vlastních peněz, ale chce použít evropské dotace. „Ze všech krajů České republiky máme nejlépe připravené žádosti. Jakmile ministerstvo dopravy dotační program vypíše, hned o peníze zažádáme,“ ubezpečil náměstek hejtmana.

V připravovaném dotačním programu je ale jenom osm miliard. Podělit se o ně mají všechny kraje, které už dříve avizovaly požadavky za pětatřicet miliard korun. „Jednali jsme o navýšení, nakonec má být v programu osmnáct miliard,“ doplnil Hanák. Program zatím ale posílený není.

Vlak RegioJet. Ilustrační foto.
Předběžné jízdní řády: expanze RegioJetu, mezi Brnem a Prahou dvanáctkrát denně