VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Z Brna do Prahy jen za hodinu? Vysokorychlostní trať začne růst v roce 2030

Brno – Cesta z hlavního města do Brna za pouhou hodinu? Podle posledních plánů ministerstva dopravy se na nové vysokorychlostní trati svezou cestující ve vlaku už v roce 2040.

12.12.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Martin Divíšek

Kudy vlaky pojedou napoví studie proveditelnosti, již chce vedení ministerstva zadat již na začátku příštího roku. „Existují dvě základní koncepční varianty vedení trasy. Jižní přes Benešov a severní okolo Čáslavi a přes Havlíčkova Brodu," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Dvě stě kilometrů dlouhá trasa je podle něj ze všech plánovaných ta s největší přepravní kapacitou a nejpřínosnější. Právě průjezd přes kraj Vysočina je podle něj nejproblémovější. „Třicet až čtyřicet procent celé tati pravděpodobně povede v tunelu," doplnil. Na trati mají vlaky projíždět rychlostí vyšší než 250 kilometrů za hodinu.

S odborníky na vysokorychlostní vlaky se vedení města chystá sejít začátkem příštího měsíce. Náměstek primátora Matěj Hollan chce vytvořit nezávislou platformu, která bude stavbu iniciovat. „Nejsme spokojení s tím, jak pomalu ministerstvo postupuje. Posun se nesmí zastavit pokaždé, když se změní vláda," upozornil.

Největší prioritu má při plánování vysokorychlostní spojení Drážďan s Vídní, které vede, stejně jako spojení Bratislavy s Ostravou, přes Brno.

Podle Radima Jančury, který se svými žlutými RegioJety konkuruje národnímu dopravci, je ale zahájení stavby v roce 2030 pozdě. „O provozování vlaků bych zájem měl. Ministerstvo ale musí změnit dosavadní strategii a budovalo tratě mezi Prahou s Brnem a Brnem s Ostravou na rychlost 300 až 350 kilometrů v hodině," upozornil podnikatel. Podle Jančury je taková výstavba levnější, protože nebere ohled na regionální ani nákladní vlaky.

Mezi Brnem a Přerovem mají vlaky jezdit rychlostí pouze dvě stě kilometrů v hodině, kvůli možnému využití regionálními spoji. Takové vozy už dnes provozují České dráhy. „Výkon můžeme ale využít pouze na zahraničních provozech, jinak se řídíme omezením na maximálně 160 kilometrů za hodinu," komentoval za tiskové oddělení drah Radek Joklík. Pro vysokorychlostní provoz by musel dopravce nakoupit nové vlaky. Například pendolina jezdí maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině.

Autor: Alžběta Nečasová, Michal Rapco

12.12.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Monika Baldriánová z Hodonína žila ve Španělsku poblíž místa, kde útočili teroristé.
21

Teror v Barceloně: Lidé se bojí zajít si i pro jídlo, říká Hodoňanka

Jsme ohromení, chválí obránce Šuláka v Detroitu

Brno – Zatímco jeho bývalí spoluhráči ze Znojma už se prohánějí po ledě v přípravných zápasech, Libor Šulák zatím jen individuálně trénuje. Proto ho potěšila pozvánka do hokejového národního týmu na dvojutkání se Slovenskem příští středu v Třinci a o den později v Žilině.

Ženy na kandidátkách do voleb? Na jižní Moravě stále vzácnost

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Šestadvacet politických stran a hnutí chce na podzim kandidovat v Jihomoravském kraji ve volbách do poslanecké sněmovny. Brněnský deník Rovnost zanalyzoval kandidátky desítky stran, které mají podle posledních průzkumů šanci získat alespoň tři procenta hlasů.

Ptačí chřipka: lidé dostávají peníze za utracené slepice

Jižní Morava – Ke stokoruně od státu dostanou darem od kraje sedmdesát korun za každou slepici utracenou kvůli ptačí chřipce chovatelé na Krumlovsku a Ivančicku. Radnice právě začínají příspěvky vyplácet.

Rock Heart rozduní Krumlov. Festival s neckyádou oživí nábřeží Svitavy

Jižní Morava /TIPY NA VÍKEND/ – Živá Svitava. Tak zní téma třetího ročníku festivalu Překročme řeku na nábřeží Svitavy. V sobotu od desíti hodin dopoledne mohou nejen Brňané zavítat na čtrnáct míst podél řeky, kde se mohou zapojit do různorodých programů.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení