Starší muž z jižní Moravy ohlásil škodu za sto dvacet tisíc korun. V domě mu prý prasklo vodovodní potrubí. Když na místo dorazili detektivové Allianz pojišťovny, zjistili, že v domě opravdu tekla voda. Jenže ne tolik, aby zničila vybavení za sto dvacet tisíc. Muž si pak vše rozmyslel a žádost o proplacení škody stáhl.

To je jen jeden z příkladů, jak se lidé na jihu Moravy stále častěji snaží nahlásit fiktivní škody. Čísla od dvou ze tří největších pojišťoven na trhu tento trend potvrzují.

Jak Česká pojišťovna, tak Allianz hlásí výrazný nárůst pojistných podvodů. „V Jihomoravském kraji jsme za první polovinu letošního roku přišli na sto čtyřicet pojistných podvodů. Loni to bylo za srovnatelné období sedmadevadesát, což je skoro o polovinu víc," řekl mluvčí pojišťovny Allianz Václav Bálek.

podvody na pojistkách
Hodnota odhalených pojistných podvodů na jižní Moravě podle vybraných pojišťoven:

- Allianz pojišťovna:
1. pololetí 2015: 16,9 milionu Kč
1. pololetí 2014: 14,5 milionu Kč
1. pololetí 2013: údaje neznámé

- Česká pojišťovna
1. pololetí 2015: 8,9 milionu Kč
1. pololetí 2014: 7,7 milionu Kč
1. pololetí 2013: 3,4 milionu Kč
Zdroj: Allianz pojišťovna, Česká pojišťovna

Podle něj jsou nejčastější podvody jednoduché: klient nahlásí větší škodu. „Například si vymyslí, že měl doma víc televizí a chce tedy víc peněz," poznamenal Bálek.

Účet pojišťovny Allianz za podvody v prvním pololetí má jen na jižní Moravě hodnotu sedmnáct milionů korun. Detektivové konkurenční České pojišťovny pak v kraji odhalili podvody za téměř devět milionů. I tady je to o víc než milion vyšší částka než loni.

Podle ředitele úseku pojistných podvodů České pojišťovny Ludvíka Bohmana je problém, že lidé pojistné podvody často neberou jako trestný čin a společnost je toleruje. „Proto je zkouší tolik lidí. Ani si neuvědomují, že i když jen nadsadí výši škody při nějakém neštěstí, je to nezákonné," řekl Bohman.

Další z velkých, pojišťovnu ČSOB, trápí nejčastěji podvody s auty. „Lidé uzavřou havarijní pojistku až poté, co s autem havarují, nebo fingují dopravní nehodu. Rozmáhá se však i fingování pracovního úrazu nebo neschopnosti," popsal mluvčí ČSOB Petr Milata. Dodal, že lidé podvody často řeší nedostatek peněz v domácnosti nebo dluhy.

Pojišťovny metody pro odhalování podvodů stále zdokonalují. „Detektivové jsou často bývalí policejní vyšetřovatelé," řekl Bálek. Pojišťovny používají i systémy, které spojí zdánlivě nesouvisející vazby mezi lidmi, podniky a motoristy.

Tomu, kdo lže nebo zveličuje škody při pojistných událostech, hrozí vězení. „Když je škoda vyšší než padesát tisíc korun, je ve hře uvěznění v rozmezí jednoho až pěti let. Pokud jde o člena organizované skupiny, může to být až osm let," upřesnila brněnská policejní mluvčí Andrea Straková. Škoda vyšší než pět milionů korun pak pro pachatele může znamenat až deset let za mřížemi.

Právníci se přitom setkávají i s opačnými případy. Tedy takovými, kdy pojišťovna nevyplatí vše, co měla. „Prozkoumali jsme desítky případů, kdy pojišťovna vyplatila klientovi menší částku, než na kterou měl nárok. Pojišťovny se často snaží najít důvod, proč něco nezaplatit. Plnění oddalují tím, že po lidech chtějí různé doklady a nákresy," řekl brněnský advokát Jan Mandát.

Dodal, že lidé se mohou bránit skrze specializované firmy a advokáty nebo se mohou proti rozhodnutí odvolat.

GABRIELA PETRIKOVÁ
EVA NAGYOVÁ