Autem, na kole, městskou dopravou nebo pěšky. Většina Znojmáků zvolí podle údajů statistického úřadu cestou do práce poslední variantu. Ve městě se tak rozhodne téměř každý třetí obyvatel. Každý pátý ale sáhne po klíčích od auta.

Město chce do budoucna prosazovat především městskou hromadnou dopravu. „Připravujeme například různé typy zvýhodněných tarifů, pokud získáme dotace a budeme mít dost peněz, uvažujeme i o koupi vlastních autobusů,“ nastínil plány do budoucna místostarosta pro dopravu Jan Blažíček.

Městskou hromadnou dopravu provozuje nyní společnost ČAS Service. Cestou z práce nebo do práce ji využívá zhruba dvacet procent Znojmáků. „Ročně převezeme zhruba dva miliony šest set tisíc lidí,“ řekl jednatel společnosti Rostislav Polach. Počet cestujících ale mírně klesá.

Firma využívá zhruba dvacítku autobusů. Jeden z nich jezdí na elektromotor a jeden má hybridní pohon. Ti, kteří do městské hromadné dopravy usedají kvůli životnímu prostředí, tak mohou mít ještě o něco lepší pocit. Firma se totiž na vývoji elektrobusů podílí. „Jejich provoz je jednoznačně levnější, dražší je naopak jejich pořizovací cena,“ shrnuje Polach. Na kole do práce zamíří méně než čtyři procenta Znojmáků. V Jihomoravském kraji jezdí ale pravidelně zhruba dvakrát tolik lidí. Městu zatím chybí jasná koncepce rozvoje cyklodopravy. „Pracujeme na ní,“ řekl Blažíček.

Město sice vybudovalo páteřní cyklostezku v horní a střední polovině města. I na ní ale čeká na lidi na kolech řada kritických míst. „Nejnebezpečnější jsou místa, kde stezku protínají silnice,“ řekl Čestmír Vala z Cykloklubu Kučera. Město by se podle něj mělo zaměřit na budování kvalitní infrastruktury, například bezpečných stojanů v centru a na důležitých místech.