„Sešli jsme se dnes v Hevlíně jak zástupci Znojma, Moravského Krumlova, Miroslavi, Hrušovan nad Jevišovkou a Hevlína a rakouské Lávy a dalších okolních obcí. Předali jsme si navzájem naše části memoranda, které teď dáme dohromady a pošleme je na česká a rakouská ministerstva dopravy a další instituce.Pod memorandum se podepsalo šestatřicet moravských měst a obcí a deset rakouských. Dopisy na instituce by mohly odejít ještě do konce tohoto týdne,“ uvedl znojemský radní Jiří Kacetl.

Představitelé ministerstev, krajského úřadu, rakouské zemské vlády a dalších institucí by se, podle něj, měli ve Znojmě k závěrečnému kolu jednání sejít na konci června. „Hodně práce už bylo uděláno, třeba České dráhy i raksouké ÖBB mají studie proveditelnosti. Při společné schůzce chceme dát všechny tyto podklady dohromady a probrat je,“ dodal Kacetl.

Mezinárodní memorandum za modernizaci železniční tratě číslo 244, 245 a 246, vedoucí mimo jiné mezi Hrušovany nad Jevišovkou a Hevlínem, a obnovu jejího napojení na rakouské Laa an der Thaya a Vídeň vzniklo proto, že jihomoravští krajští radní nechtějí již od příštího roku platit za provoz vlaků na trati z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína. Znojemsko má přitom jednu z nejřidších železničních sítí v Česku. Generel dopravy Jihomoravského kraje navíc výhledově počítá i se zrušením osobní přepravy na úseku Miroslav - Hrušovany nad Jevišovkou, čímž by došlo k železničnímu odříznutí dvou největších měst Jihomoravského kraje Brna a Znojma.

„Do trati, která byla kdysi vzdálenostně nejkratším spojením Vídně a Brna, nebylo na moravské straně dlouhá desetiletí investováno, zatímco Rakušané již dokázali trať elektrifikovat až na hranici. Zastaralost moravského úseku trati i vozových souprav odvádí cestující k autobusům. Bez obnovy přeshraničního propojení Hevlín - Láva, kde chybějí pouhé dva kilometry kolejí a most přes řeku Dyji, zničený za studené války, bude rentabilita tratí na obou stranách vždy horší,“ sdělil už před časem Kacetl.

Memorandem požadovaná modernizace a obnova propojení povedou, podle jeho iniciátorů, k oživení cestovního ruchu v moravsko-rakouském příhraničí mezi Znojmem, Moravským Krumlovem a Mikulovem a k odlehčení přetížené silniční dopravy v regionu. „Rýsuje se využitelnost i pro nákladní dopravu,“ dodal znojemský radní.