Za deset let, možná, povede z Znojma do Pohořelic kompletně modernizovaná silnice. Bude mít pořád jen dva pruhy, definitivně na ní ale rozhodující křižovatky budou mimoúrovňové. Plyne to z podkladů, které Ředitelství silnic a dálnic předložilo do prvního posuzování chystané stavby. S dvěma pruhy se většina starostů měst neochotně smiřuje, termín považují za velmi dlouhý.

„Pro nás je nejdůležitější potvrzení mimoúrovňových křižovatek. Stavba kvůli nimi bude také v úseku u Miroslavi nejnáročnější. Pokud je o dva pruhy, je to výsledek vyhodnocení frekvence dopravy, která z Branišovic do Znojma klesá,“ řekl starosta Miroslavi Augustin Forman.

Podobně mluvil znojemský starosta Petr Nezveda. „Z několika jednání výrobních výborů, kterých jsem se účastnil vyplynulo, že pro případný třípruh by musely být splněny podmínky, které zřejmě silnice Znojmo – Pohořelice naplňuje jen částečně. S průzkumy intenzity dopravy také nic nenaděláme. Boj za třípruh je nyní bojem s větrnými mlýny,“ uvedl Nezveda s tím, že obecné parametry rekonstruované silnice případné pozdější rozšíření umožní.

Nejméně spokojený zůstává starosta Moravského Krumlova Jaroslav Mokrý. „Moje otázka pro odbornou veřejnost zní, zda tahle silnice bude o tolik méně frekventovaná, než obdobná na rakouské straně, kde tři pruhy staví všude, kde je to možné. Pronikavě to zvyšuje bezpečnost. K čemu je nám dobrý dvoupruh, když ho lemují čím dál hustší řady pomníčků obětí nehod?, “ ptal se Mokrý.

Podle dokumentace předložené do opakované vstupní procedury zkoumání vlivů na životní prostředí zvažují stavitelé silnic rozložení modernizace silnice Znojmo – Pohořelice do čtyř etap. Předkladatelé dokumentace uvádí, že jednotlivé části rekonstrukce přijdou na řadu mezi lety 2013 až 2020.

Nejdál jsou přípravy na úseku mezi Znojmem a Lechovicemi, který je považovaný za nejsnazší. „Nyní pracujeme na podkladech pro územní řízení. Je zatím předčasné mluvit o tom, kdy začne stavba, Čeká nás například řešení majetkových vztahů k pozemkům. Budeme dělat vše pro to, aby příprava postupovala hladce. Na tomto úseku jsme dál, než na ostatních, ale do konečného výsledku může promluvit ještě mnoho faktorů,“ upozornila Věra Hoderová z brněnské správy Ředitelství silnic a dálnic.

Starosty vyhlídka na termín dokončení modernizace za jedenáct let netěší. „Je to jedna z mála věcí, které mě nenechávají v klidu. Je trestuhodné, že se na této silnici dvacet let po revoluci nic nezměnilo a teď bychom měli čekat dalších jedenáct let, to je špatné,“ komentoval plány starosta Mokrý s tím, že by si úkol podpořit urychlenou rekonstrukci měla vzít za svůj krajská politická reprezentace. „Rok 2020 je skutečně hodně vzdálený termín, na druhé straně je výhodou, že tato stavba je dobře připravena a nenarazila zatím na zásadní problémy, například kvůli ekologům,“ podotkl jeho kolega z Miroslavi Forman. Podle znojemského starosty Petra Nezvedy bude zapotřebí společné iniciativy místních politiků a aktivity zástupců regionu v Praze. „Doba je to dlouhá, bude potřeba aby zatlačili všichni společně, i naši zástupci ve vrcholné politice, kteří zatím velkou činorodostí nevynikali,“ podotkl Nezveda.