VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Do Brna rychlovlakem? Možná do roku 2020

Znojmo - Z centra Znojma do středu Brna za čtyřicet minut nemusí být do dvanácti let jen snem spěchajících řidičů, ale každodenní zkušeností lidí, dojíždějících za prací rychlovlaky do jihomoravské metropole. Počítá s tím alespoň strategický plán dopravního rozvoje města. Zrychlit by se mělo i napojení na Jihlavu a Prahu. Studie počítá i s rozšířením silnic do Brna a také směrem na hlavní město.

22.1.2008 1
SDÍLEJ:

Nová lokomotiva TaurusFoto: DENÍK/Drahomír Stulír

„Tento plán je zatím proklamativní materiál, který nám bude sloužit pro různá jednání. Cíle nemůžeme naplnit sami. Nejsme například majiteli železnice,“ řekl starosta Znojma Petr Nezveda. Do konce tohoto roku by ale vedení radnice chtělo prosadit například zprovoznění tříkilometrové první části obchvatu nebo zavedení spěšných vlaků mezi Znojmem a Pardubicemi s návazností na spoje do Prahy.

„V dlouhodobém horizontu má ministerstvo dopravy zájem v regionu znovu zprovoznit rychlejší vlaky. Do prosince tohoto roku se tak ale určitě nestane,“ řekl přednosta znojemské železniční stanice Pavel Karšulín. Zda se rychlejší spojení nakonec podaří prosadit bude podle něj spíše politické než ekonomické rozhodnutí. Poslední spěšné vlaky zrušily dráhy před pěti lety. Jízda vlakem do hlavního města nyní trvá s přestupy pět hodin. Ve špičkách přeplněnými autobusy na to cestující potřebují o něco více, než polovinu času.

S výhledem do vzdálenější budoucnosti materiál kritizuje silniční napojení Znojma na Brno a Prahu. Systém podle studie neodpovídá požadavkům zahraničních investorů. Proto bude město podporovat výstavbu čtyřproudových silnic do Jihlavy a Brna. Obě by ale měly vést až k hranicím.

V dlouhodobých dopravních prioritách nezůstala stranou ani železnice. Třicetimiliardovou investici by si například vyžádala nová trať mezi Znojmem, Moravským Krumlovem a Ivančicemi. Její studie už existuje. Pokud by ji investoři nakonec realizovali, umožnila by přepravit cestující ze všech největších měst na jižní Moravě do Brna za čtyřicet minut. „Vzhledem k modernímu vybavení by celá trať byla řízena dálkově z jednoho centra,“ píše se ve studii. Vedení znojemské radnice počítá s tím, že by se na stavbu daly využít dotace z fondů Evropské unie.

Přednosta Karšulín je ale k tomuto projektu trochu skeptický. „Dráhy sice tuto studii mají, současný vývoj ale spíše směřuje k rušení tratí než k jejich výstavbě,“ uvedl.

Nedostatečná dopravní infrastruktura je podle studie jednou z příčin, proč se na Znojemsko nedaří přilákat zahraniční investory. Znojemsko patří mezi hospodářsky slabé regiony s nadprůměrnou nezaměstnaností a podprůměrnými mzdami.

DOPRAVNÍ PRIORITY MĚSTA ZNOJMA:

Krátkodobé:
- zavedení spěšných vlaků do Pardubic s napojením na Prahy v Havlíčkově Brodě do konce roku 2008
- zprovoznění první části obchvatu do konce roku 2008
- vybudování autobusového terminálu navazujícího na zrekonstruovanou železniční stanici a jeho zapojení do integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje do roku 2010

Střednědobé:
- modernizace trati Znojmo – Jihlava do roku 2013
- dokončení rekonstrukce silnice Pohořelice - Znojmo do roku 2013

Dlouhodobé:
- napojení na dálniční síť čtyřproudými silnicemi do Jihlavy a Pohořelic do roku 2020
- nová železniční trať mezi Znojmem a Brnem do roku 2020

 

22.1.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Úleva. Znojmo má první výhru, Frýdek-Místek přehrálo 2:1

Ilustrační foto.

Žaloba na územní plán: za krajem stojí přes 60 obcí

Druhá etapa čištění Bořího lesa se blíží ke konci. Průzkum chtějí urychlit

Břeclav, Valtice /FOTOGALERIE/ - Dva nálezy za pár minut našel pyrotechnik při čtvrteční ukázce průzkumu Bořího lesa mezi Valticemi a Břeclaví. Jeden byl pravděpodobně střepina, druhý zřejmě munice určená k likvidaci. „Je to nahodilé, může se stát, že jste hodinu bez nálezu a pak přijdete na místo, které musíte přerýt jako záhon mrkví, protože jeden nález navazuje na druhý,“ řekl Jiří Chládek, hlavní pyrotechnik specializované firmy, která průzkum provádí.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Teror v Barceloně: Lidé se bojí zajít si i pro jídlo, říká Hodoňanka

Hodonín – S nervozitou sleduje vývoj události okolo teroristických útoků ve španělské Barceloně. Čeká na zprávy, píše si se známými. Třicetiletá Monika Baldriánová z Hodonína strávila na Pyrenejském poloostrově několik let. A přestože kontakt s lidmi z oblíbené země udržuje už jen na dálku, vraždění radikálů ji nesmírně zasáhlo.

Jsme ohromení, chválí obránce Šuláka v Detroitu

Brno – Zatímco jeho bývalí spoluhráči ze Znojma už se prohánějí po ledě v přípravných zápasech, Libor Šulák zatím jen individuálně trénuje. Proto ho potěšila pozvánka do hokejového národního týmu na dvojutkání se Slovenskem příští středu v Třinci a o den později v Žilině.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení