Zpátky na železniční mapu republiky a na užitečnější místo v jízdním řádu vrátí do dvou let Znojemsko státní správci železnic. Zřejmě v druhé polovině příštího roku začnou dělníci pracovat zejména na výměně zabezpečovacích zařízení, úpravě přejezdů a zvýšení nástupišť ve stanici. Cesta mezi Břeclaví a Znojmem po opravené trati bude téměř o polovinu rychlejší.

„Na projektové dokumentaci v současnosti pracujeme, hotová ještě není. Na trati mezi Břeclaví a Znojmem chystáme úpravy, které zvýší její bezpečnost a umožní zrychlení provozu. Půjde zejména o výměnu zabezpečení, zvýšení nástupišť ve stanicích a zastávkách na úroveň pětapadesáti centimetrů nad kolejemi pro komfortnější nastupování a zvýšení ochrany dvou desítek železničních přejezdů," vypočítal základní chystané práce mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Po opravě má trať do Břeclavi, tedy nejbližší spojení Znojemska na jednu z páteřních železničních tras, významně zrychlit vlakům dobu jízdy. „V současné době mohou vlaky do stanic vjíždět a vyjíždět maximálně čtyřicítkou, po úpravách se tato rychlost zdvojnásobí. Maximální rychlost mezi stanicemi může vzrůst ke sto kilometrům i výše, konkrétní limit je zatím v jednání. V každém případě je tato trať velmi přímá, což zrychlení cesty velmi usnadňuje," doplnil Tesař.

Přípravu modernizace velmi přivítal předseda Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě Martin Kouřil. „Velmi vítáme, že naše dvouleté úsilí má pozitivní výsledek a že si Správa železniční dopravní cesty bere poučení ze studie, kterou před několika lety nechalo zpracovat město Znojmo. Pro cestující to bude výrazná změna k lepšímu. Z ohlasů lidí víme, jak nepříjemné je pro ně překvapení, když přijedou ze severní Moravy nebo z východu, od Zlína či ze Slovenska, do Břeclavi moderními soupravami po rychlém koridoru. A do Znojma se pak kodrcají další půldruhé hodiny lokálkou," uvedl Kouřil.

Podle jeho odhadu bude plné využití potenciálu trati vyžadovat rozsáhlejší opravy. „Rekonstrukci potřebuje i svršek, například v úsecích kolem Božic je dost rozbitý. Důležité ale je, že alespoň jedna trať ze Znojma se modernizace dočká. A trať na Břeclav je k tomu vhodnější, protože je postavená tak, že lze plně využít trať v její současné podobě, bez narovnávání oblouků a podobně," dodal předseda.

Modernější trať bude podle něj mít pro region několik významných přínosů. „Oživí to možnost přímého spojení s Brnem, ať přes Břeclav nebo po dalších úpravách navazující trati přes Moravský Krumlov. Svitne také nová naděje pro lokálku mezi Hrušovany a Hevlínem. Celkově tato změna umožní, aby se v oblasti, kterou trať prochází, stala železnice znovu páteří veřejné dopravy," uvažoval Kouřil.

Za modernizaci železničního spojení na Jihlavu i Břeclav se nedávno postavili i znojemští radní. Napsali to do připomínek města k novému projednávání územního plánu kraje.

„Je to záležitost, kterou zásady opomněly. Proto požadujeme, aby se v příslušné kapitole uvažovalo s elektrifikací a optimalizací trati ze Znojma na Okříšky a optimalizací trati na Břeclav a z Hrušovan nad Jevišovkou do Brna. Pokud má být, jak nás ujistil ministr dopravy, rozvoj železničního napojení jednou z priorit, pak nesmí chybět ani v krajských zásadách," uvedl již dříve starosta Znojma Vlastimil Gabrhel.

Odkázal na výrazný nepoměr mezi kvalitou spojení do Vídně a chybějícím solidním vlakovým spojením do Prahy či Brna.

Nejvýraznější investice do dopravní infrastruktury na Znojemsku šly totiž v posledních letech právě do elektrifikace a modernizace trati z Retzu a Šatova do Znojma, včetně nákladné výměny viaduktu přes Dyji ve Znojmě.