Téměř třetina Čechů si spojuje Znojmo s okurkami. Vyplývá to z výzkumu společnosti inPuncto pro radnici. Patnácti procentům dotázaných se jako první vybaví víno a každému desátému Morava. Znojemsko je tak vnímáno především jako zemědělský region a přitahuje spíše starší lidi. Na památky, cyklistiku nebo Národní park Podyjí si v souvislosti z městem v první asociaci vzpomnělo jen zanedbatelné procento dotázaných.
To je podle Pavla Kovaříka ze společnosti, která pro město připravuje marketingovou studii, chyba. „K návštěvě měst lidi lákají především památky (v anketě tak odpovědělo téměř padesát procent dotázaných), zhruba každý desátý ale do měst jezdí i za sportem a přírodou. V tom má Znojmo velký nevyužitý potenciál,“ soudí.
V součtu tří asociací si Znojmo spojila s památkami zhruba pětina dotázaných s Podyjím a přírodou méně než dvě procenta. Právě to by chtěla radnice změnit v druhé části reklamní kampaně, za kterou město zaplatilo zhruba milion korun. Ta by se měla projevit především články a inzercí v celostátních magazínech, billboardy na dálnici z Brna do Ostravy nebo reklamou na autobusech do Prahy a Vídně.
„Chceme potencionálním návštěvníkům ukázat, že Znojmo je více než jen víno a okurky. Na reklamách v časopisech tak budeme využívat například motiv cyklistické přilby. Znojmo chceme představit i jako město, kde je prostor pro děti, dá se koupat na plovárně a je tu možnost sportovat,“ řekla tisková mluvčí města Denisa Šipošová.
Kampaň by měla naklonit ke Znojmu i sympatie mladých lidí. Podle výzkumu město kladně vnímají spíše starší. „Souvisí to s konzervativním chápáním oblasti jako zemědělského regionu,“ soudí Kovařík. Turisticky zajímavější skupinou jsou podle něj lidé mladší a ve středním věku.
Město se dostalo i mezi desítku nejúspěšnějších destinací jednodenních zahraničních turistů. Do Znojma ale nejezdí kvůli památkám nebo přírodě. „Jako v jiných příhraničních městech jsou to především lidé, kteří jezdí za nákupy,“ řekl analytik agentury STEM/MARK, která tento výzkum pravidelně provádí, Ivan Brhlík.
Celkové výsledky marketingové studie by město mělo mít v rukou na jaře příštího roku. Slibuje si od ní větší přehled o tom, jací lidé do Znojma jezdí a jak do města přilákat více turistů.