VYBERTE SI REGION

Jihomoravský kraj schválil koupení nových elektrických vlaků za sedm miliard

Jižní Morava – Nové elektrické vlaky za sedm miliard korun plánuje pořídit do svého majetku Jihomoravský kraj. Chce na to čerpat šest miliard z Evropské unie, miliardu zaplatí sám. Ve čtvrtek to schválili Jihomoravští zastupitelé.

18.2.2016
SDÍLEJ:

InterPanter. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Podle hejtmana Michala Haška je cesta pořízení vlastních vlakových jednotek obvyklý model například v některých spolkových zemích v Německu. „Vlaky by nakoupil do svého vlastnictví přímo Jihomoravský kraj a poté je poskytne tomu, kdo bude mít uzavřenou smlouvu jako náš partner pro regionální železniční dopravu," vysvětlil Hašek.

Přečtěte si k tématu:
Vlaky Českých drah jsou staré skoro půl století. Kraj chce proto koupit svoje

Kraj plánuje pořídit pětatřicet čtyřdílných a deset dvoudílných souprav. Jezdily by po elektrických tratích například na trasách linky S2 Křenovice-Brno-Blansko nebo S3 Břeclav-Brno-Tišnov. V případě elektrizace nových tratí by fungovaly i jinde.

Současný stav vlaků je podle Haška špatný. „Jsou za hranou životnosti. Stáří vlakových vozů je pětačtyřicet let a je potřeba mít nové," dodal. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová špatný stav elektrických jednotek na těchto tratích už dříve potvrdila.

Nové jednotky by mohly jezdit po roce 2019, kdy kraji vyprší smlouva s Českými drahami na provoz regionální železniční dopravy. „Nepředjímáme, kdo bude nový dopravce, je to tedy otevřená záležitost. Navíc, v případě jakéhokoli problému provozovatele nehrozí, že by byla zastavená nebo blokovaná doprava, protože by kraj nakládal s vlastním majetkem," poukázal na výhodu Hašek.

Návrh podpořilo sedmačtyřicet zastupitelů ze čtyřiapadesáti přítomných. V programu na regionální železniční dopravu je celkem asi jedenáct miliard. Požadavky krajů přitom převyšují třicet miliard. „Vzhledem k časovým možnostem musíme být připravení, protože požadavky krajů převyšují peníze, které do programu byly vložené," uvedl hejtmanův náměstek zodpovědný za dopravu Roman Hanák.

Autor: Věra Sychrová

18.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Šest úlovků policie za jeden den: kouřili marihuanu a jezdili bez dokladů

Znojemsko – Šest řidičů během jednoho dne přistihly policejní hlídky na Znojemsku za volantem opilých nebo pod vlivem drog.

Hotovo: nová budova pro znojemské záchranáře je kompletní

Znojmo /FOTOGALERIE/ – Osm měsíců práce dělníků a řemeslníků a dvaašedesát milionů prostavěných korun. To jsou základní data nové stanice zdravotnické záchranné služby ve Znojmě. Novotou zářící moderní budovu s kvalitním zázemím pro profesionály, kteří jezdí zachraňovat zdraví a životy ostatních lidí, otevřeli slavnostně představitelé kraje, Znojma, vedení záchranářů, ale také představitelé policie, hasičů i ministr zahraničí Lubomír Zaorálek ve čtvrtek odpoledne v bývalém policejním areálu u Pražské ulice.

Tradiční průmysl v Česku skomírá. A uvolňuje místo montovnám

Část stojírenského holdingu Vítkovice, ČKD Praha DIZ, Kovosvit MAS, jeden z následovníků Škody Plzeň Pilsen Steel i výrobce letadel Let Kunovice. To je pět tradičních značek českého průmyslu, které v současnosti čelí existenční krizi. Možná tedy v přímém přenosu sledujeme závěr transformace české ekonomiky zahájený po listopadu 1989. Kdo se včas nepřizpůsobil novým poměrům nebo se dál jednostranně orientoval na východní trhy, dnes zápasí o přežití. Svou roli v ekonomice naopak posilují podniky se zahraničními majiteli, na které často pasuje hanlivý termín montovny.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies