VYBERTE SI REGION

Jihomoravský kraj schválil koupení nových elektrických vlaků za sedm miliard

Jižní Morava – Nové elektrické vlaky za sedm miliard korun plánuje pořídit do svého majetku Jihomoravský kraj. Chce na to čerpat šest miliard z Evropské unie, miliardu zaplatí sám. Ve čtvrtek to schválili Jihomoravští zastupitelé.

18.2.2016
SDÍLEJ:

InterPanter. Ilustrační foto.Autor: DENÍK/Pavel Sonnek

Podle hejtmana Michala Haška je cesta pořízení vlastních vlakových jednotek obvyklý model například v některých spolkových zemích v Německu. „Vlaky by nakoupil do svého vlastnictví přímo Jihomoravský kraj a poté je poskytne tomu, kdo bude mít uzavřenou smlouvu jako náš partner pro regionální železniční dopravu," vysvětlil Hašek.

Přečtěte si k tématu:
Vlaky Českých drah jsou staré skoro půl století. Kraj chce proto koupit svoje

Kraj plánuje pořídit pětatřicet čtyřdílných a deset dvoudílných souprav. Jezdily by po elektrických tratích například na trasách linky S2 Křenovice-Brno-Blansko nebo S3 Břeclav-Brno-Tišnov. V případě elektrizace nových tratí by fungovaly i jinde.

Současný stav vlaků je podle Haška špatný. „Jsou za hranou životnosti. Stáří vlakových vozů je pětačtyřicet let a je potřeba mít nové," dodal. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová špatný stav elektrických jednotek na těchto tratích už dříve potvrdila.

Nové jednotky by mohly jezdit po roce 2019, kdy kraji vyprší smlouva s Českými drahami na provoz regionální železniční dopravy. „Nepředjímáme, kdo bude nový dopravce, je to tedy otevřená záležitost. Navíc, v případě jakéhokoli problému provozovatele nehrozí, že by byla zastavená nebo blokovaná doprava, protože by kraj nakládal s vlastním majetkem," poukázal na výhodu Hašek.

Návrh podpořilo sedmačtyřicet zastupitelů ze čtyřiapadesáti přítomných. V programu na regionální železniční dopravu je celkem asi jedenáct miliard. Požadavky krajů přitom převyšují třicet miliard. „Vzhledem k časovým možnostem musíme být připravení, protože požadavky krajů převyšují peníze, které do programu byly vložené," uvedl hejtmanův náměstek zodpovědný za dopravu Roman Hanák.

Autor: Věra Sychrová

18.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Wolfdog. Brněnský Zetor ukázal obrněný transportér, zatím na papíře

Brno – Obrněný transportér pro osm vojáků výsadku a tři členy posádky chce vyrábět brněnský Zetor. Stavbu demonstrátoru k testování bojového vozidla Wolfdog zatím neschválili. „Předně je potřeba získat zájemce," sdělila jednatelka firmy Zetor Engineering Isabela Vršková.

Z autoplachet dělaly tašky už naše babičky, říká výrobce z Břeclavi

Břeclav – Kamionová plachta. Většina lidí si ji spojí s obrovským autem, přepravou nejrůznějšího zboží, a možná dokonce s dopravními zácpami. Nikoliv však Břeclavan Ivan Kábrt s Jiřím Lernbecherem, kteří plachty využívají pro netradiční druh podnikání. Dvojice z nich vyrábí tašky, batohy nebo třeba peněženky. „Lidé se někdy smějí a jsou překvapení, že se dá z něčeho takového vůbec tvořit. Materiál má však hrozně moc výhod," povídá mladší z mužů Kábrt.

Tragické nehody: za půl roku zemřelo v jižních okresech 6 lidí, méně než loni

Jižní Morava – Rychlá jízda, nevěnování se řízení, nepozornost, alkohol. To jsou hlavní příčiny dopravních nehod v prvním pololetí na jihu Moravy. Příznivě vychází z policejních statistik nejsmutnější kolonka. O dvě třetiny totiž klesl počet lidí, kteří na silnicích Břeclavska, Hodonínska a Znojemska zahynuli. Naposledy jmenovaný region má zatím nejvíce usmrcených. Jak loni, tak letos.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.