„Děti se vCitonicích docela rodí, obyvatel přibývá. Někteří rodiče ale vozí děti do Znojma. Čekáme, kolik dětí vzáří skutečně přijde. Nemůžeme vyloučit, že jich bude nepatrně méně, než připouští normativy,“ řekl starosta Citonic František Molík. Obec hodlá svou školu, kam chodí děti od první do páté třídy, podporovat a její představitelé doufají, že dětí vdalších letech přibude. „Někteří lidé, kteří si vobci postavili dům a přistěhovali se, zde nemají potřebné zázemí, prarodiče či příbuzné. Proto od první třídy vozí děti do Znojma,“ doplnil starosta.

Smalým počtem žáků se potýká i Základní škola vÚnanově. „Sloučili jsme třídy, a proto bychom ani nemuseli připlácet. Ale na přání rodičů a pro zajištění kvalitní výuky třídu rozdělujeme na výuku matematiky a češtiny a na to obec připlácí,“ přiblížil starosta Vojtěch Fabík. Úbytek dětí připisuje zejména slabším ročníkům. „Do Znojma jezdí snad jedno dítě, ostatní chodí do zdejší školy. Před dvěma lety to bylo horší, ale po nástupu nové ředitelky se věci zlepšily. Škola je dobře vybavená a hodláme ji podporovat,“ dodal starosta. Podobné problémy řeší například i vHevlíně. Předmětem debat je také budoucnost dvou znojemských malotřídek vKonicích a Mramoticích. Znojemští radní na jaře nakonec rozhodli, že ponechají prozatím vprovozu obě dvě.

Do všech zmíněných škol chodí především místní děti, poněkud lépe na tom jsou tam, kde dojíždí děti zokolí. „Naše škola spočtem žáků problém nemá a je možné, že jich bude i přibývat. Zatím dojíždí děti zBorotic a Čejkovic, ale zajímají se i rodiče zMackovic. Vše usnadňuje dobré autobusové spojení zajištěné břežanskou společností,“ vysvětlil starosta Božic Miroslav Klíč.

Podle předsedkyně krajské organizace školských odborů Růženy Šalomonové hrozí malým školám další problémy. „Zatím je situace klidná, obce jimž na škole záleží, na mzdy doplácí. Do vlády ovšem míří zákon o rozpočtovém určení daní, který má podle návrhu ministerstva financí převést financování škol zcela krajům. A ty nejsou dotování malých škol nakloněny. Budeme vývoj bedlivě sledovat,“ řekla Šalomonová. Snahu obcí školy udržet chápe. „Bez ochabuje vobcích kulturní život a vylidňují se. Děti zmalých škol bývají neobyčejně samostatné a vyspělé i voblasti sociálních dovedností, “ podotkla Šalomonová.