Dvakrát týdně se musejí vybraní lidé bez práce hlásit na určené poště. Tato povinnost má ale  od září skončit. Změnu plánuje ministerstvo práce a sociálních věcí. Na jihu Moravy se ukončení systému docházky nezaměstnaných Donez dotkne stovek lidí, které do něj úřady práce zařadily. Za ušetřené peníze chce ministerstvo posílit kontroly nelegální práce. Právě kvůli lidem zaměstnaným načerno systém před rokem a půl vznikl.

„Několik měsíců jsem byl bez práce. Do systému mě naštěstí nikdo nezařadil, ale myslím si, že to není správné řešení, jak bojovat s nelegální prací. Nezaměstnaní totiž třeba zmeškají pohovor nebo návštěvu lékaře, protože nemohou ovlivnit, kdy jim systém určí kontrolu," řekl například Brňan Vladimír Holík.

Všichni nezaměstnaní, které úřady práce do systému zařadily, se museli od října 2011 hlásit dvakrát týdně na určené poště. Pokud to neudělali, hrozilo jim vyřazení z evidence. Další návštěvu jim náhodně vygeneroval systém. Podle vedoucí Heleny Vlkové z brněnské pobočky úřadu práce  bylo hlavním kritériem pro zařazení lidí do systému to, že  byli dlouho v evidenci úřadu nebo se do ní často vraceli a bylo u nich podezření, že mohou pracovat načerno.

S tím souhlasí i ministryně práce a sociálních věcí Ludmila Müllerová.  „Donez byl v některých věcech problémový. Proto jsem se rozhodla ho utlumit," vysvětlila.

Na konci ledna bylo ze sedmdesáti a půl tisíce nezaměstnaných na jižní Moravě v systému zapsaných necelých pět set lidí. Od října 2011 jím ale už prošly tisíce Jihomoravanů.

Podle ministerstva bude u všech lidí stačit docházka na pracovní úřad. Peníze, které dosud putovaly na Donez, plánuje použít na častější kontroly nelegální práce a zlepšení služeb úředníků. „Na úřadu jedná s nezaměstnaným vždy stejný člověk, který ho může nasměrovat. Pokud si chce například udělat rekvalifikační kurz, pomáhá mu při hledání práce i v jiném oboru, než vystudoval nebo se v něm vyučil. Setkání se ale v průměru konají jen jednou za šest týdnů," popsala výhody i nevýhody Vlková. Lidé v Donez sice chodili na poštu častěji, ale dostali vždy jen strohé informace o volných místech v tom oboru, který při zařazení do systému zadal.

Česká pošta zapojila do systému Donez všechny pobočky, které poskytují služby Czech point. „Znamenalo to pro nás zvýšený počet zákazníků na těchto pobočkách," podotkla mluvčí České pošty Marta Selicharová. S útlumem služby očekává pošta nižší vytíženost přepážek. Na jihu Moravy se změna dotkne necelé stovky poboček.