Vlastní opravy prvorepublikové budovy začaly na přelomu roku. Spolykají přibližně třináct milionů korun. „Rekonstrukce počítá s novou venkovní izolací obvodového zdiva, zateplením a nátěrem fasády. Stávající okna a dveře nahradí plastová. Střecha dostane kompletní novou krytinu. Vstupní a výstupní dveře do odbavovací haly budou automatické, posuvné,“ vypočetla tisková mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Kolem budovy, která bez významnějších oprav funguje desítky let, uloží dělníci novou dešťovou kanalizaci. „Součástí venkovních úprav je také vydláždění plochy u kolejiště,“ doplnila mluvčí.

Opravy pocítí především cestující. Až dosud čekali na vlaky v čekárně, do které v zimě nepříjemně táhlo. „Kromě moderní čekárny se celkově zlepší kultura cestování. Rozšířený bude vstupní vestibul, cestující si koupí jízdenku v nové výdejně. Samozřejmostí je nové sociální zařízení i bezbariérový přístup. Také řidiči autobusů zde budou mít svoji odpočinkovou místnost,“ uvedl ředitel krajského centra osobní dopravy Pavel Karšulín.

Protože na Moravskokrumlovsko již zajíždějí spoje krajského Integrovaného dopravního systému, postupují pracovníci železnice při opravách v koordinaci s Jihomoravským krajem. Ten plánuje rekonstrukci prostoru před budovou nádraží včetně příjezdu ke stanici.
„Terminál před železničním nádražím a výpravní budova by měly být připraveny téměř současně,“ nastínil Karšulín.

Cestující si dnes mohou koupit jízdenky jak na nádraží, tak ve vlaku. „Dříve jsme zde poskytovali prodej jízdenek téměř nepřetržitě. Prodávali je naši výpravčí. Nyní si lze koupit jízdenku v době od pěti ráno do devatenácti hodin ve výdejně, ale také přímo ve vlaku, a to bez přirážky. Kdo přijede s jízdenkou IDS, jen si ji označí na nástupišti,“ informoval ředitel.

Nově vybudované zastávky autobusů u železniční stanice dostanou čekárenské přístřešky a elektronické informačními systémy. Podél příjezdové komunikace mají vzniknout stání pro parkování aut. „Na nádraží v budoucnu nebude sloužit výpravčí a všechny vlaky budou dálkově obsluhovány ze Střelic,“ doplnil Karšulín.

Ve zbylých prostorách objektu plánují dráhy také nocležny pro vlakové čety.

Protože se stavební práce uskutečňují hlavně v místech, která byla určena pro cestující, bylo nutné výpravní budovu, kromě veřejných WC zcela uzavřít. „Po dobu oprav jsou vedle výpravní budovy umístěny stavební buňky. Jedna je využívána jako výdejna jízdenek a sousedící slouží jako náhradní čekárna pro cestující. Obě buňky jsou vytápěny elektrickými topidly,“ uzavřela Šubová.

Vlakem z Moravského Krumlova do Ivančic jezdí už třicet let Bohumila Tejralová. „V Ivančicích mám dceru, která se tam s vnučkami přestěhovala ještě před revolucí. Osobně si nepamatuji, že by se na nádraží v Moravském Krumlově něco opravovalo. V čekárně přitom byla zima, lavice tvrdé a počmárané, záchody zapáchaly a všechno zařízení bylo zašlé a omšelé. Takže jsem moc ráda, že konečně budeme mít nádraží opravené. Budova i její okolí jsou totiž docela pěkné a určitě si to zaslouží,“ řekla Tejralová.

Opravené vlakové nádraží se stane jedním z několika bodů modernějšího dopravního systému v celém městě.

„Letos vyroste i nové autobusové nádraží, začneme s opravami silničního průtahu městem, novou podobu získá Masarykovo náměstí. Doprava a cestování ve městě se tak podstatně zklidní a zkulturní,“ uvedl místostarosta města Tomáš Třetina.