VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Most má za sebou zatěžkávací testy

Znojmo/AKTUALIZOVÁNO, VIDEO/ - Čtyři sta tun těžká souprava dnes testovalakvalitu nového železničního mostu.

11.8.2009
SDÍLEJ:

Most přes Vídeňskou ulici prošel zatěžkávací zkouškou. Foto: DENÍK/Monika Choděrová

Vydrží? Nevydrží? Prohne se více než sto metrů dlouhý železniční most při velkém zatížení o více než třicet milimetrů? Taková byla hádanka, kvůli jejímuž vyluštění přijela do Znojma i Šlechtična.

Stará parní lokomotiva spolu s dalšími dvěma železničními vozy vážila dohromady přes čtyři sta tun. A statikům pomohla s první fází zatěžkávací zkoušky, takzvaný statický test.

„Souprava najede na most, nějakou dobu na ní zůstane stát a přístroje pak změří, o kolik se mostní konstrukce prohnula. Pak souprava odjede, zase se nějakou dobu počká a znovu se změří prohyb. A tak několikrát dokola,“ popsal testy stavbyvedoucí Antonín Směták.

Testování malého mostu přes Vídeňskou ulici zahájila firmav úterýv pět hodin odpoledne. Na velký most pak souprava přejela kolem sedmé hodiny večerní. „Statika mostu je závislá i na počasí, zkoušky se proto neprovádí při intenzivním slunečném počasí. Slunce totiž může část mostu, na který praží, deformovat. Proto se testy provádí až večer. Skončit bychom měli někdy kolem třetí hodiny ranní,“ uvedl Směták.

Zátěžová zkouškabude zítra pokračovat ještě dynamickou částí. Při ní umístí specializovaná firma na most takzvaný budič kmitů, který sebou různě třepe a vytváří na konstrukci nárazy podobné jízdě vlaku.

Pro pracovníky společnosti Firesta neskončí ale práce ani po zatěžkávací zkoušce. „Čeká nás ještě dokončení zábradlí na opěrách, dodělávat budeme svahy náspu, kvůli požadavkům památkářů obložíme nové krajní pilíře mrákotickou žulou. Celý most navíc bude v noci osvětlený, takže musíme nachystat zhruba dvacítku světel na nosné pilíře. Hotovou stavbu máme předávat k poslednímu říjnu,“ dodal stavbyvedoucí.

Do provozu chtějí železničáři předat novou trať do konce roku. „Nové spoje z Vídně by na znojemské železniční nádraží mohly přijet první prosincový víkend, kdy se mění grafikony,“ potvrdil Pavel Vachůt z olomoucké Správy železniční cesty.

Původní šatovský most byl dokončen na sklonku šedesátých let devatenáctého století. Vlaky po něm jezdily maximálně třicetikilometrovou rychlostí. Na novém mostě mohou jezdit až osmdesátkou.
Oprava a elektrifikace celé desetikilometrové trati, výměna mostů a generální oprava znojemského nádraží má stát jednu miliardu a dvě stě třicet milionů korun. Na stavbu přispívá Evropská unie z Fondu soudržnosti.

Připravujeme video ze zátěžové zkoušky železničního mostu přes řeku Dyji.

Autor: Daniel Smola

11.8.2009
SDÍLEJ:
Supersport BMW i8. Policie si od auta slibuje hlavně větší ukázněnost řidičů na dálnici.
23

Zraněného policistu, který se vyboural s hybridním BMW, propustili z nemocnice

Mikulovské Pálavské vinobraní. Ilustrační foto.
16

Pálavské vinobraní oslaví už 70 let. Zastavila jej pouze okupace v roce 1968

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Nominujte Deník.cz do ankety českého internetu Křišťálová Lupa 2017! Díky vám bude mít Váš regionální Deník šanci dostat se do finálního hlasování v kategorii "Zpravodajství".

Z bývalé prodejny a restaurace vznikne nové kulturní centrum. Od května

Znojmo – Galerii a místo setkávání v někdejší prodejně na náměstí Republiky v centru Znojma připravuje tamní spolek Umění do Znojma. S městem jedná o výpůjčce prostor, které ještě musí projít rekonstrukcí.

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

Loňský nedostatek medu? Letos bude ještě hůř. Kvůli trvajícímu suchu

Jižní Morava – Loni bylo medu málo, letos jej bude zřejmě ještě méně. Tak zní předpověď předsedy Českého svazu včelařů Hodonín Miroslava Smolíka. „Kolik kilogramů včelaři v regionu vyprodukovali, zatím nevíme. Bude to podobné jako loni, možná horší,“ poznamenal Smolík.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení