Mapy na stěnách, zničený nábytek a desetitisícové škody. I tak může kvůli jedné prasklé hadičce vypadat návrat z dovolené. Škody na vodovodu patří dlouhodobě k nejčastějším příčinám pojistných událostí.

Minulý rok jich v Jihomoravském kraji pouze Kooperativa, která v České republice pojistila přibližně pětinu lidí, řešila více než tisíc. V roce 2014 to bylo o šestčtyřicet méně. „Loni jsme v kraji proplatili na pojistkách devětadvacet milionů korun," vyčíslil mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

Stabilně velké množství vodovodních havárií především v létě potvrdila i mluvčí České asociace pojišťoven Jolana Ackermannová. „Jedná se o škody, které způsobí voda přetékající z umyvadla nebo vany do bytu ležícího o patro níže. Velmi často je zaviní staré a nefunkční hadice u umyvadla, záchodu, pračky nebo myčky na nádobí," popsala Ackermannová.

Systém eVodník
∙ je na trhu od roku 2016
∙ vyvinula ho firma Modrá úsporám, která se zabývá hospodařením s vodou
∙ po nainstalování speciálního softwaru hlídá průtok vody
∙ pokud zaznamená nezvykle velkou spotřebu, přívod vody uzavře
∙ odešle zprávu majiteli s důvodem uzavření potrubí
∙ vedle havárií kontroluje i netěsnosti v potrubí, které vedou k protékání vody
∙ jeho cena je 19 990 korun

Průměrně takové vytopení při jedné havárii stojí asi čtyři a půl tisíce korun, každý případ je ale individuální. „Když se ovšem podaří vyplavit hned několik domácností, může jít škoda do statisíců," dodala Ackermannová.

Nejlepší obranou proti problémům s vytopenými byty je podle ní prevence. „Rozhodně není bezpečné zapínat pračku při odchodu do práce a před dovolenou je dobré vypnout hlavní uzávěr vody," poradila.

Problém by mohl vyřešit takzvaný eVodník, novinka brněnské firmy zabývající se hospodařením s pitnou vodou, který při havárii vodu automaticky vypne. Zařízení je naprogramované tak, aby automaticky uzavřelo přívod vody, pokud na vodovodním rozvodu dojde k nějakému problému a nefunguje správně.

Majiteli bytu pak pošle e-mailem údaje o tom, kdy přesně vodu uzavřel a proč. Zároveň hlídá i nenápadné netěsnosti v potrubí, které často způsobí větší škodu než samotné vytopení bytu. „Spousta lidí si neuvědomuje, že neplatí pouze následky vytopeného bytu, ale i vodu, která při havárii proteče. Někdy jde jen o protékající vodu, třeba skrze netěsnící toalety, a tu jim vodárny stejně naúčtují," upozornil jednatel společnosti Pavel Hloušek, který se na vývoji eVodníka podílel.

Účet za vodu, kterou reál-ně nikdo nespotřebuje, se může i prodražit. „Teď právě řešíme událost z vánočních svátků, kdy v šachtě jedné brněnské firmy praskl přívod vody a ta odtékala rovnou do kanalizace. Jen za svátky jim proteklo asi sedm tisíc kubíků vody a škoda dosáhla až na půl milionu, a to i přesto, že se nic nezničilo. Ti si třeba náš systém objednali," popsal Hloušek.

Nejčastěji podle něj praskají právě přívodní hadičky u toalet nebo baterií. „Jsou pod neustálým tlakem a lidé většinou kupují ty nejlevnější, tudíž nespolehlivé. Další příčinou problémů je pak nedbalost lidí," varoval Hloušek, který dodává, že systém, jenž spustili na začátku roku, funguje bezchybně.

Mezi množstvím případů vytopených bytů na jihu Moravy se najdou i kuriozity. „Prasklé akvárium mělo podle majitele vodou zničit vzácné, ručně tkané koberce. Škodu vyčíslil na 2,7 milionu korun," popsala mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková. Vyšetřování ale ukázalo, že muž se pokusil o podvod a v bytě žádné koberce nikdy nebyly.