VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nový železniční most doputoval do cíle

Znojmo /VIDEO, FOTOGALERIE/ - Specializovaná firma ukončila posunování nového železničního mostu přes údolí řeky Dyje.

7.4.2009
SDÍLEJ:

Nový železniční most doputoval na druhý břeh řeky Dyje ve ZnojměFoto: DENIK/ Daniel Smola

Dělníci budou nyní most ještě spouštět asi o metr níž na kamenné pilíře. S odstraněním staré konstrukce začali dělníci vloni v říjnu, kompletně ji rozebrali těsně před koncem roku.

Dvě stě dvacet metrů dlouhý nový most spojí železnicí, po dokončení rekonstrukce celé trasy, Znojmo se Šatovem a Rakouskem. Oprava celé tratě má být hotová na podzim letošního roku.

Původní šatovský most postavila na sklonku šedesátých let devatenáctého století společnost Severozápadní dráhy na nově budované trati spojující Vídeň s Jihlavou a Mladou Boleslaví. „Rozevírající se údolí řeky Dyje mezi Kraví horou a Znojmem se stalo pro projektanty nové dráhy velkou výzvou. Výsledkem bylo přemostění v podobě železné mřížové nýtované konstrukce, ukotvené ve dvou krajních pilířích v náspech na svazích údolí a podepřené třemi impozantními kamennými sloupy ze dna údolí. Stavební kámen byl získán v kamenolomu ve Vlčí rokli za Hradištěm. První vlak s cestujícími přejel po 220 metrů dlouhém a 48 metrů vysokém mostě prvního listopadu 1871. Ve své době představoval viadukt naprostou senzaci. Cestujícím přijíždějícím po mostu od Vídně se naskytl úžasný pohled na staré Znojmo. V období 1871–1914 zažil most a celá Severozápadní dráha éru největšího rozmachu. Denně tudy projelo zhruba čtyřicet vlakových souprav, mezi nimiž byly i rychlíkové spoje z Vídně do Berlína a zpět,“ uvedl znojemský historik Jiří Kacetl.

Od roku 1992 vlaky jezdily po montovaném provizoriu. Protože konstrukce přešla do majetku soukromé společnosti, dráhy za ni dokonce několik let platily nájem. Vlaky po ní mohly jezdit maximálně třicetikilometrovou rychlostí.

Na novém mostě mohou po zahájení provozu koncem letošního roku jezdit vlaky až osmdesátkou. Oprava a elektrifikace celé desetikilometrové trati, výměna mostu a generální oprava znojemského nádraží bude stát jednu miliardu a dvě stě třicet milionů korun.

Autor: Daniel Smola

7.4.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Orli v zápase s Lublaní.

Korupce? Obvinění Orlů od gólmana Frazeeho byl výmysl

Ilustrační foto

Kvůli horku v kraji lekly tisíce ryb

Požár barokního mlýna ve Vranově teď šetří policie. Majitel jedná o rekonstrukci

Vranov nad Dyjí – Policisté a úředníci mají na stole záležitosti spojené s barokním mlýnem ve Vranově nad Dyjí. Policie prověřuje okolnosti vzniku červnového požáru, stavební úřad má zahájit řízení rekonstrukci objektu na penzion.

Pro zemědělce chce ministr Jurečka přes miliardu korun

Jižní Morava - Pomoc zemědělcům za škody na letošní úrodě způsobené suchem přislíbil ministr zemědělství Marian Jurečka. Návrh se chystá v blízké době předložit vládě. „Nelze vyloučit, že konečná výše pomoci může být podobná podpoře z roku 2015, tedy 1,2 miliardy korun. Zároveň je však možné, že ministerstvo zemědělství navrhne i vyšší částku,“ sdělila mluvčí ministerstva Markéta Ježková.

AKTUALIZOVÁNO

Na křižovatce nedal přednost. Zabil sebe i spolujezdce, dalších pět zranil

Znojemsko /FOTOGALERIE/ - U Bantic zemřeli v neděli dva lidé. Od pátku policie registruje na Znojemsku čtyři mrtvé a šest těžce zraněných včetně čtyř dětí.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení