Už devět tisíc čipových elektronických peněženek na cestování autobusy městské hromadné dopravy vydal jen za první měsíc její nový provozovatel ve Znojmě – společnost Psota. Minulý dopravce přitom za celé své působení v MHD vydal, kromě bezplatných karet důchodcům, jen osm set těchto elektronických peněženek.

Radnice i dopravce si velký zájem o elektronické karty pochvalují a chtějí jej ještě zvýšit. Cestující si navíc pochvalují i přesnost a vstřícnost řidičů.

„Řekla bych, že všichni mají snahu jezdit velmi přesně, i když ne vždycky se jim to podaří. Ale zdržení teď často zapříčinil sníh. Jen jsem zaznamenala menší obtíže s vydáváním nových průkazek, asi toho mají moc. U dřívějšího provozovatele se mi ale párkrát dokonce stalo, že jsem v autobuse ani nedostala lístek. Řidič se například vymlouval, že mu nejde strojek,“ upřesnila Eva Čepová, která denně autobusem jezdí.

Úhradu cestovného pomocí čipové karty upřednostňuje i znojemská radnice. „Za minulého provozovatele, než jsme umožnili důchodcům jezdit zdarma, bylo vydáno osm set karet. Z toho však bylo pouze tři sta aktivních. Nový provozovatel už dnes vydal devět tisíc čipových karet. Cílem dopravce i města je, aby řidič autobusu přišel do styku s penězi co nejméně. Tím se naprosto odstraní chyby lidí,“ konstatoval místostarosta Znojma Jan Blažíček.

Za čipovou kartu zájemci zaplatí sto osmdesát korun. „Je vratná, ale záleží na dopravci, zda ji za stejnou sumu vezme zpět či ne,“ dodal místostarosta.

Dva nepoctivci

I přes vysoký podíl placení jízdného čipovou kartou již nový provozovatel přistihl dva řidiče při nepravostech. „Nyní chodí pravidelně v autobusových linkách revizoři. Zatím jsme u řidičů zjistili dva přestupky, které jsme personálně řešili hned na místě. Řidič si mohl vybrat hodinovou výpověď nebo pokutu odebrání tříměsíčního, celkem šestitisícového osobního ohodnocení. Vybral si druhou možnost. Ale bylo to první a poslední varování. Příště už tak smírně jednat nebudeme,“ informoval ředitel Dopravní společnosti Psota Petr Chadim.

Firma zatím nemá kompletní statistická čísla počtu přepravených lidí v lednu, první odhady ale vypadají téměř neuvěřitelně. „V prvním týdnu fungování nového dopravce se v autobusech svezlo dvanáct a půl tisíce lidí. Je to o čtyři tisíce cestujících více než u minulé firmy,“ sdělil místostarosta Blažíček.

Představitelé radnice spolu s vedením dopravní společnosti už plánují některé menší změny v jízdních řádech. Ty mají vyplynout z podnětů od samotných cestujících.

„Nejvíce připomínek se nám sešlo na změny v jízdních řádech. Například zaměstnanci nemocnice chtějí, aby autobus odjížděl večer o čtvrt hodiny později než dosud, ale pacienti zase nechtějí těch pár minut čekat. Takže musíme zvolit kompromis. Spíše se kloníme k zaměstnancům, kteří do nemocnice jezdí každý den. Přepracovávali jsme linky, které jezdí ke hřbitovu. Posílí i spoje, které zajíždí k domům s pečovatelskou službou,“ dodal Blažíček.

Osmistovky

Městskou dopravu zajišťuje od prvního ledna pět autobusových linek označených čísly 801 až 805 a dvě noční linky 808 a 809. Nové číselné označení souvisí s přípravou rozšíření integrovaného dopravního systému na Znojemsko.